Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación de lectores de textos literarios
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura, lectores y textos
La promoció i el foment de la lectura és una tasca preferent que mereix que ens hi dediquem, però malament rai si volguéssim sostenir la insostenible idea que solament aconseguirem lectors a través de l’obligació. L’obligatorietat de la lectura solament ha format lectors per excepció, encara que molts tendeixin a creure que es van fer lectors gràcies al fet que els van obligar. Seduir la gent amb la màgia de la lectura és molt diferent d’imposar-li que llegeixi amb l’argument que, òbviament, li convé. La vella fórmula de llegir per als nostres fills i amb els nostres fills, compartint un plaer amb ells, continua donant uns fruits immillorables, perquè és una de les maneres més bones d’aconseguir que estimin realment la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Currículo literario y lectores escolares
El present article sintetitza l’anàlisi contrastada de set currículums d’ensenyament de la literatura a l’educació primària pertanyents a tres tradicions internacionals diferents --l’anglosaxona, la francòfona i la hispànica--, amb la finalitat d’observar les concepcions pedagògiques que sembla que caracteritzen els distints dissenys, presentar els sabers i les pràctiques literàries prescrits i assenyalar els aspectes comuns i diferencials en relació amb les propostes d’ensenyament literari a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La animación escolar a la lectura literaria: estrategias y experiencias
En la formació integral de les persones, la competència lectora i la creació d’hàbits de lectura i d’escriptura són tasques fonamentals. El domini d’aquestes destreses esdevé un instrument imprescindible per accedir al coneixement i s’ha de convertir en l’eix del procés d’ensenyament i aprenentatge. Per això, hem d’aparcar la grandiloqüència dels programes escolars i el dictat del llibre de text, i dissenyar estratègies en les quals la lectura i l’escriptura tinguin el protagonisme que mereixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Itinerarios de lectura en secundaria
Gulliver, els tres mosqueters, Jàson i els argonautes i fins i tot la còlera d’Aquil·les formen part de l’imaginari compartit dels nostres estudiants, si bé ho fan com a personatges secundaris de títols o d’experiències genuïnament generacionals. Establir vincles entre la biblioteca interior dels adolescents i la gran biblioteca col·lectiva de la humanitat és un dels objectius dels dos itineraris que es presenten aquí, orientats als dos primers cursos de secundària. La renúncia a un recorregut exhaustiu per la historiografia literària nacional no ha d’implicar l’abandonament d’una de les responsabilitats de l’escola: la construcció d’un mapa de la cultura que tingui validesa més enllà de les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje de la lectura literaria
En aquest text, amb el que conclou aquesta monografia sobre la formació de lectors literaris, s’ofereixen les respostes de diversos especialistes de l’àmbit de l’educació literària a les preguntes següents: Segons el seu parer, què definiria la lectura literària? Quines haurien de ser les característiques d’un bon lector literari? Quines pràctiques escolars contribueixen a formar el lector de textos literaris? Quines pràctiques dificulten que algú sigui un bon lector de textos literaris?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tradición y renovación en el aula
Uns quants anys després que comencés la introducció de les TIC a l’ensenyament de la literatura, aquestes no han aconseguit integrar-se de manera adequada als centres de secundària. Actualment, mentre molts dels docents que estan en exercici continuen mostrant-se reacis a incorporar-les-hi, els futurs professors, que conviuen amb les noves tecnologies a la seva vida diària, aposten obertament per utilitzar-les, però els manca l’experiència professional que els permeti emprar-les adequadament. La utilització de les TIC a la classe magistral i en la realització de comentaris de text pot ajudar tots dos tipus de docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escritura creativa para el empoderamiento en el aula
Tradicionalment, a les aules de secundària i a la universitat, la literatura s’ha treballat seguint el model de transmissió del coneixement, per la qual cosa les classes s’han dirigit principalment a la lectura i a l’anàlisi d’autors i de llibres de prestigi. Partint de la idea que aquest no és el mètode més eficaç per produir coneixement ni per crear futurs lectors, proposem una altra estratègia que cedeixi la centralitat a l’escriptura creativa com a mitjà per apoderar l’alumnat. Analitzem la posada en pràctica d’aquesta proposta, una experiència de la qual vam poder extraure conclusions favorables, al mateix temps que problemes que afectaven les característiques bàsiques del model plantejat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La producción de cortometrajes en la escuela
Fa quinze anys que, al CEIP Juan Carlos I, d’Almenara (Castelló), es produeixen curtmetratges al voltant de la literatura o la investigació històrica i local, els quals estan integrats en el projecte curricular i persegueixen la finalitat de treballar, de forma vivencial, tant les competències lingüístiques com les socials, artístiques i comunicatives. Un projecte en què han participat més d’una dotzena de professores i professors del centre i uns sis-cents alumnes, i que, coordinat des de l’aula d’audiovisuals del centre, s’ha convertit en una eina habitual de treball a l’escola que es perpetua any rere any.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la competencia literaria a la cultura en el aula universitaria: Blues de Trafalgar
La novel·la Blues de Trafalgar, de José Luis Rodríguez del Corral (2012), és presentada com una eina per desenvolupar la competència literària i cultural de l’alumnat universitari. En primer lloc, repassem la definició dels conceptes competència literària i competència cultural, argumentant-los amb una base teòrica. En segon lloc, analitzem els temes de la novel·la i proposem tasques concretes per desenvolupar aquestes competències, justificant-les també amb una base teòrica. Finalment, el text conclou dient que l’alumnat està més motivat si el professorat renova el cànon literari acadèmic i actualitza la manera d’impartir-lo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
ENCUENTROS
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESEÑA: Leer y saber. Los libros informativos para niños
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESEÑA: ¿Qué hacemos con la educación?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESEÑA: Pido la palabra
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
CINE: Las maestras de la República
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
WEB: Proyecto lingüístico
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.