Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Leer el mundo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Crítica de la (lectura) crítica
Revisem les sis concepcions més conegudes de lectura crítica en l’educació: la comprensiva, el pensament crític, la pedagogia crítica, l’anàlisi crítica del discurs, la desinformació i la postveritat. Per a cadascuna presentem el propòsit, el punt de vista, diversos exemples de tasques i alguna referència, a més d’enunciar-ne les limitacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ideologías del lenguaje y lectura crítica
En aquest text s’hi argumenta que la lectura crítica ha d’incloure la lectura de les ideologies lingüístiques o les valoracions al voltant del llenguatge. A partir d’una explicació sobre la noció d’ideologies lingüístiques i de la importància que tenen per comprendre el fenomen del llenguatge en tota la complexitat que presenta, s’hi mostra una activitat amb tres moments didàctics per il·lustrar com es pot treballar aquesta noció amb els estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura crítica multimodal
En aquest article s’hi presenta una seqüència didàctica formada per cinc activitats destinades a fomentar l’exercici de la lectura crítica de materials multimodals. Amb aquesta activitat es fomenta el maneig de textos escrits i orals, a més de la producció, també en formats diferents, de respostes crítiques respecte a aquests materials. Les activitats han estat pilotades a l’aula de llengua i literatura d’ESO i batxillerat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura crítica en bachillerato
Aquest article mostra què és la lectura crítica i quina importància té, també presenta una proposta per ser implementada a l’aula de batxillerat aplicada a la ressenya crítica de llibres. Les activitats suggerides per a cadascuna de les etapes i dels nivells precedeixen la lectura crítica, de manera que l’estudiant pugui adquirir les habilitats intel·lectuals que li permetin formular una valoració personal sustentada en la seva pròpia anàlisi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura crítica y equidad de género en primaria
Encara que existeixi una legislació que prohibeixi la discriminació de gènere a l’escola, malauradament encara s’hi practica. En aquest text ens preguntem sobre les estratègies educatives innovadores per afrontar aquest problema i proposem als docents que basteixin un pont entre les teories de gènere i el desenvolupament del pensament crític a partir de la literatura. Aquesta relació s’il·lustra amb la lectura i la recreació del conte L’aneguet lleig.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Narrativas de maestros sobre infancia indígena
A través de la producció de narratives audiovisuals és possible que, des dels seus propis règims de representació, els mestres indígenes produeixin un pensament visual sobre la infància a les seves comunitats i qüestionin la mirada racialitzada i hegemònica que ha perpetuat l’escola sobre ells mateixos. L’experiència que presentem es proposa provocar pràctiques pedagògiques transformadores.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Mi odisea»
En aquest article s’hi descriu el desenvolupament d’un projecte de lectoescriptura portat a terme a segon d’ESO, l’objectiu del qual és que els estudiants coneguin la simbologia grecollatina i el tòpic del «viatge de l’heroi» com una metàfora de la pròpia vida, de les seves vicissituds, dels seus assoliments i del que és imprevisible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendizaje basado en tareas y contextos reales para el desarrollo de las habilidades orales en inglés
Es mostra una experiència portada a terme amb estudiants de batxillerat nocturn. El propòsit és crear una situació real que els motivi a comunicar-se, tant entre ells com amb altres persones, amb la finalitat de fomentar les seves habilitats orals en anglès. Al present article s’hi descriuen els fonaments teòrics, el plantejament metodològic i l’execució de la proposta didàctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por qué no olvidaré el instituto?
Aquest projecte de llengua, la lectura pública d’un text escrit titulat Per què no oblidaré l’institut?, té com a objectiu promoure la reflexió sobre l’aprenentatge assolit durant l’ESO. El disseny es fonamenta en tres eixos de l’ensenyament de la llengua: concepció de l’escriptura com un procés recursiu, inserció de la pràctica d’escriptura en un context de comunicació i interrelació entre oralitat i escriptura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En contexto: Objetivo: sobrevivir
Es proposen dues activitats complementàries que parteixen de la investigació i l’anàlisi de diferents arguments de la literatura distòpica per crear espais i personatges que podrien aparèixer al videojoc Fortnite. A l’activitat final, l’alumnat haurà de crear per grups un diari de supervivència a partir d’uns criteris i d’una guia d’elaboració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales a examen: Via Litterae
Es valora el projecte Via Litterae, un material que és més que una seqüència didàctica. Es tracta d’un ampli projecte de treball en suport digital que ha estat treballat a tercer i quart d’ESO. A causa de la seva versatilitat, també podria ser adaptat a unes altres situacions, continguts o cursos. Treballa continguts de la matèria de llengua castellana i literatura relacionats amb diversos blocs curriculars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos para el aula: Conocerse para el presente y orientarse para el futuro
Es proposa utilitzar el gènere discursiu de l’autoretrat per analitzar els interessos i les aptituds de cada estudiant durant un procés d’autoconeixement. Al llarg de l’activitat treballem les fases de la producció discursiva tot incidint en aspectes rellevants de gestió de la informació sobre professions i estudis. Finalment, aprofitem la coavaluació per corregir textos escrits i analitzar una exposició oral formal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos para el aula: Compartiendo experiencias lectoras a través de MetroMapMaker
L’hàbit i el gust lector dels estudiants s’ha de projectar en el context d’aula, com també el desenvolupament de l’activitat en diferents suports i xarxes de comunicació. El recurs MetroMapMaker ofereix la possibilitat de dissenyar estudis sobre obres literàries des d’òptiques diferents i d’una manera creativa, visual i atractiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reseña: Glosario de términos gramaticales
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.