Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Millora de la formació inicial
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Èxit i fracàs escolar, una qüestió identitària?
És un fet que hi ha comunitats que presenten més problemàtiques i dificultats a l'escola; però quin és l'origen d'aquestes? Aquest article d'opinió, Guillem Riba reflexiona sobre això.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tres mals usos de l´expressió «nivell de competència curricular»
El nivell de competència curricular (en endavant, NCC) es configura com allò que l’alumnat domina, sap fer, té adquirit o, denominació més utilitzada, ha aprovat. Vegem tres mals usos habituals que donem a aquesta expressió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Belén Jurado: «La capacitat de decisió de les mares i dels pares d´infants amb diversitat és molt limitada. Decideixen per nosaltres»
Quan a la seva filla Lucía li van diagnosticar autisme, ella tampoc sabia exactament què significava que patís aquest trastorn. Potser en tenia algun coneixement. Sobretot li havien arribat els tòpics més comuns, aquells que diuen que les criatures autistes no tenen sentiments o que no es relacionen. Ben aviat va veure que aquelles explicacions eren només això, tòpics...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La nostra participació també compta a l´escola
La nostra acció educativa se centra en cada escolar i volem que els infants siguin protagonistes del seu procés d’aprenentatge, però perquè les coses succeeixin de veritat cal que hi hagi un temps per fer-ho. L’organització de l’alumnat persegueix el desenvolupament d’aquells aspectes que fan referència a les capacitats personals i a les habilitats socials, amb la qual cosa es genera una actitud activa i una implicació en la vida de l’escola i la seva millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El fet de compartir «sap» millor!
L’estructura del seguiment de l’alumnat ens permet recollir, analitzar i valorar el procés de cada escolar i ens facilita elaborar i dissenyar estratègies conjuntes d’intervenció amb més flexibilitat. També possibilita l’acció educativa compartida, atès que tot el professorat que incideix en un grup s’implica en la tutoria. La reflexió sobre la pràctica esdevé un instrument de formació per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un projecte de mentoria
El programa de Mentoria Urretxindorra1 va néixer l’any 2014 a Guipúscoa de la mà de SOS Racisme.2 L’objectiu que perseguia era el de col·laborar a crear les condicions d’igualtat entre preadolescents procedents de realitats distintes i alumnat autòcton. Cinc anys després, més de cent nens i nenes, com la filla de la Leticia, han viscut una experiència que ha influït en el seu present i en el seu futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lideratge educatiu: una oportunitat
Assumir el càrrec de la direcció del centre és una qüestió molt controvertida dins del nostre àmbit professional. La manca de cultura de lideratge, les pors i la inseguretat en realitzar aquesta tasca dificulten processos i projectes de construcció educativa i de comunitat. En aquest article de reflexió es pretén abordar el tema de les direccions de centre com una oportunitat per millorar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'art com a vehicle per treballar les emocions
Aquest projecte té com a objectiu principal treballar el sentit de pertinença de grup i les emocions a través de diferents processos de creació artística. Processos que contribueixen a la formació global (emocional i cognitiva) dels infants. Elements que, a la llarga, acaben contribuint en la millora del benestar social. Es proposen diversitat de procediments i tècniques que trenquen amb la plàstica més tradicional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Aprèn a reciclar amb un robot a la classe!»
Al present article mostrem una activitat per treballar la programació bàsica de robots a primària basant-nos en l’aprenentatge fonamentat en projectes i en argumentació científica. El tractament de residus es pot considerar un problema sociocientífic en el context de la vida diària de l’alumnat de primària. L’activitat consisteix a classificar els diferents residus que es generen a casa segons els contenidors adients. Per fer-ho, es programarà un robot que actuarà de camió d’escombraries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projeto A+: per una educació basada en l´alumne+
El Projeto A+ es presenta com una dinàmica innovadora del Colégio Novo da Maia, ubicat a la població portuguesa de Milheirós. El projecte parteix de la concepció d’un alumne més (més coneixedor, més emprenedor, més experimentat, més capaç de prendre decisions, més involucrat, més crític, etc.), i amb el principi de flexibilitat curricular interdisciplinari i multidisciplinari, amb la intenció d’aplicar les pràctiques educatives mitjançant l’aprenentatge pel descobriment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El meu darrer any com a mestra
El darrer curs a l’escola d’aquesta mestra freinetiana abans de jubilar-se és viscut amb més intensitat, si fos posible, que els anteriors. Constitueix la seva última oportunitat de compartir unes vivències i un aprenentatge cooperatiu únics amb els infants, amb les seves famílies i amb la resta de la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les possibilitats
A l’aula de sisè es parla de les coses que són possibles i de les que són impossibles. En posem exemples que anem escrivint a la pissarra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor i reconeixement de l'altre
L’acollida i el reconeixement de l’altre es concreten sempre en intervencions reals i sovint puntuals al llarg de la jornada escolar. És per això que com més recursos, activitats i estratègies es posin al seu servei més possibilitats hi haurà d’aconseguir unes relacions interpersonals intenses i significatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les TIC al servei de l´aprenentatge basat en projectes
Les TIC desenvolupen un paper fonamental a l’hora de dur a terme un projecte. Mantenen un equilibri entre les necessitats que sorgeixen en el moment de realitzar-lo i l’ús dels recursos més senzills possible. No és la tecnologia en si mateixa la que ens interessa, sinó els processos cognitius, comunicatius i emocionals que es poden generar mentre es realitza l’activitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure sense por. Instruccions per a escriptors valents
Aconseguir que els infants escriguin bé requereix hores de pràctica i inversió d’energies, sí!, però els esforços paguen la pena i els resultats són positius perquè sovint es descobreixen les fortaleses i els talents ocults. També fa veure les deficiències que tenim com a mestres, genera més preguntes que respostes i ens porta a un camí —màgic, sens dubte— sense retorn on alguns dels nostres hàbits queden sacsejats, definitivament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La serra de Tramuntana, com a llegat per a futures generacions
El juny de 2011 la Serra de Tramuntana, conjunt de cims, valls i penya segats que recorre l'illa del nord a oest de Mallorca, va ser declarada per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat en la categoria de Paisatge Cultural, gràcies al nombrós ventall de riqueses naturals i empremtes culturals. Per tot plegat, el nostre centre educatiu es va veure empès a donar a conèixer a l'alumnat aquest immens tresor i, alhora, fer-los saber que ells, i sols ells, són la llavor de la seva preservació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fake news
El sentit crític és una habilitat cognitiva bàsica que cal desenvolupar a l’escola. Estem immersos en una societat molt dinàmica amb una sobre exposició a tot tipus d’ informació (veraç o no) a conseqüència de l’avenç implacable de les noves tecnologies a la societat. És clau formar ciutadans competents davant d’aquest context i poder reflexionar sobre la presència i la veracitat d’aquests fenòmens socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Fake news
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´equip d´ajuda. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Trobades. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’acció tutorial ha de possibilitar la comunicació i l’escolta activa amb l’alumnat perquè prengui consciència del seu procés d’aprenentatge. L’autoconeixement ajuda a reconèixer els nostres assoliments i les nostres limitacions i és clau per desenvolupar estratègies per a la vida. Tot i que és una sola persona qui coordina la tasca tutorial, en la vida quotidiana tots som tutors, per la qual cosa hem d’intervenir en el centre des d’aquesta perspectiva.