Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nova etapa
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´ús de corpus lingüístics com a eina pedagògica
La lingüística de corpus és un enfocament metodològic per a l’estudi de les llengües. Per mitjà de la compilació i el processament de corpus lingüístics, ofereix la possibilitat de treballar amb dades reals i exhaustives que permeten acostar-se tant com sigui possible a la manera com els parlants usen la seva llengua o les seves llengües. Definirem les característiques principals dels corpus lingüístics i mostrarem alguns dels recursos informàtics orientats a processar-los, com també les maneres directes i indirectes d’utilitzar-los en el treball didàctic de l’ensenyament de llengües primeres i segones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La complexitat sintàctica en els textos escolars
Durant els anys escolars, el llenguatge es desenvolupa de manera important. L’ús d’estructures sintàctiques cada cop més complexes, usades amb propietat en un ampli ventall de situacions comunicatives és un dels exponents d’aquest desenvolupament. Els textos escrits constitueixen l’àmbit natural d’aquesta sintaxi progressivament complexa, més que no pas les interaccions orals. Però aquesta complexitat no apareix en tots els textos igual. Amb l’edat, els escolars adquireixen la capacitat d’adaptar els usos lingüístics a la seva intenció comunicativa. Al present article, descriurem els usos sintàctics en textos tan diferents com un acudit, l’explicació d’una pel·lícula o una recomanació, tots els quals han estat escrits per infants i adolescents escolaritzats a Catalunya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un text, un bon text, un text millor: els adjectius i la qualitat dels textos
En aquest treball, hi mostrarem usos lingüístics autèntics d’adjectius registrats al corpus GRERLI-CAT1, amb la finalitat de veure’n la utilització en textos expositius i narratius, orals i escrits, realitzats per infants, adolescents i adults. Esbrinant les maneres que tenen els aprenents d’utilitzar els adjectius en diferents tipus de text, els docents copsaran com, de les interaccions a l’aula o de les activitats de lectura o de les produccions escrites, se’n pot extreure informació útil per saber quin és el domini que tenen els seus alumnes de la llengua. Observant, reflexionant i interpretant aquests usos lingüístics en diferents circumstàncies, els mestres podran adaptar-se millor a les necessitats dels seus alumnes i així millorar la qualitat de la comunicació oral i escrita que realitzin.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La traducció en el món dels acudits
La traducció no s’utilitza gaire com a recurs didàctic a l’escola, però, presa com a mitjà per fomentar la reflexió sobre la llengua, pot donar molts beneficis. Els acudits tampoc no entren amb facilitat a les aules, malgrat que són una escola informal de llengua que val la pena aprofitar. Proposem la trobada entre el món dels acudits i el de la traducció com a font d’informació del desenvolupament lingüístic d’infants i joves, a més de com a recurs didàctic divertit que impulsa les habilitats metalingüístiques. Al present article, hi examinem les definicions del mot traducció que el corpus CesCa ens ofereix per conèixer la idea de traducció dels participants i hi analitzem les traduccions imperfectes que ens ofereix l’apartat d’acudits del mateix corpus, per veure què es pot aprendre a partir dels problemes que planteja la traducció d’acudits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegim imatges
En el present article, hi analitzarem l’ús de recursos no verbals de textos del corpus ARBUC (Articles de Recerca de Batxillerat i d’Universitat en Català), el primer corpus en llengua catalana de treballs de recerca de batxillerat i de màster universitari en les disciplines de biologia i història. Examinarem com funcionen els recursos no verbals per augmentar la comprensió del tema desenvolupat en el text i quines estratègies didàctiques es poden mobilitzar a l’aula perquè els estudiants aprenguin a utilitzar-les en els seus treballs de recerca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Qui té por del corpus lingüístic?
L’aparició de la lingüística de corpus ha obert vies noves d’informació a partir de les TIC que cal aprofitar. Una primera tasca dels educadors és conèixer les possibilitats didàctiques a partir de la consulta i el maneig dels corpus principals i, després, desenvolupar metodologies, reflexions i eines per fomentar les actuacions dutes a terme dins el procés d’aprenentatge dels seus alumnes. Aquí n’hem volgut desplegar una breu mostra general d’aplicacions didàctiques. Ho hem fet a partir de l’ordre de les estructures bàsiques de la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un pupitre per al cinema a l´aula
Es fa absolutament necessari reservar un pupitre a l’aula per al cinema i, per extensió, per a l’alfabetització múltiple. És una qüestió de coherència i de responsabilitat educativa, com també una via necessària perquè l’alumnat progressi en l’assoliment de totes les seves competències bàsiques. El potencial motivador del cinema, acompanyat d’un aprenentatge previ sobre la seva història i la seva gramàtica, és capaç de generar dinàmiques de diàleg, de debat, de confrontació i de reflexió entre l’alumnat i el professorat, la qual cosa ens pot ajudar a formar-nos com a espectadors, a tenir criteri i capacitat crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hipertextos fragmentats
El cànon per a la formació literària i l’educació literària a primària són alguns dels continguts principals de l’assignatura Didàctica de la Literatura Infantil i Juvenil que s’imparteix al grau d’Educació Primària de la Universitat de Barcelona. La proposta d’innovació educativa que presentem consisteix en el disseny i la implementació d’una seqüència formativa adreçada a aquests alumnes per ampliar l’intertext lector mitjançant la lectura i l’anàlisi d’un corpus de minificcions hipertextuals relacionades amb la literatura de base folklòrica i d’autor del cànon d’educació primària de primeres llengües. El corpus triat pertany al llibre Catàleg de monstres (Masó, 2012), minificcions que apel·len a la intertextualitat mitjançant la combinació de recursos literaris múltiples.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com puntua l'alumnat de secundària
La puntuació és un tema complex en el qual intervenen factors sintàctics i discursius, a més de prosòdics. Aquesta interrelació crea un bon grapat de dificultats a l’hora d’abordar-ne l’ensenyament. En el present article, s’hi mostra una experiència duta a terme en un institut d’ensenyament secundari, amb l’objectiu d’observar la utilització que fan els estudiants dels signes de puntuació, quines variables incideixen en els errors més freqüents que cometen i com es pot contribuir a millorar-ne l’ús. Per acabar, s’hi fan algunes propostes d’aplicació pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
CINE: En la casa
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA: Claves para gestionar conflictos escolares. Un sistema de diques
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA: Civisme contra cinisme: Llengües per viure i conviure
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
WEB: Scoop.it
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lingüística de corpus a l'aula