Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fonaments per al comentari de text.
La crítica al comentari de text literari heretat dels anys setanta (d'ortodòxia filològica, individual, escrit, exhaustiu) contrasta amb l'ús real que fa el parlant en el dia a dia del comentari (cooperatiu, oral, parcial, plural, obert a tota mena d'objectes). Aquest contrast suggereix algunes orientacions didàctiques per utilitzar el comentari de text de manera comunicativa i significativa, tant com a objectiu d'aprenentatge a la classe de llengua com també com a instrument epistèmic per a continguts curriculars d'altres disciplines.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El segle del text. Cent anys de crítica literària i les formes del comentari de text.
En el segle que ara acaba poques disciplines humanístiques s'han mostrat més actives i plurals que la representada per la teoria i la crítica literàries. L'entrada en el nou segle, unida al que sembla un moment de redefinició d'aquest camp d'estudi, pot ser una bona ocasió per avaluar les contribucions dels darrers cent anys pel que fa a una pràctica d'anàlisi tan significativa com ho és el comentari de text. L'article fa el repàs dels procediments formals i temàtics amb què cada escola s'hi ha enfrontat i acaba amb una defensa d'aquells models que proposen la connexió de l'anàlisi textual més rigorosa amb una imprescindible consideració de la circumstància històrica i cultural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aportacions de les ciències del llenguatge al comentari de text.
Diverses disciplines lingüístiques, especialment en aquests darrers anys, han incidit en els continguts del comentari de text. En són un bon exemple la sociolingüística, la lingüística del text i l'anàlisi del discurs, que han permès una anàlisi més global dels fenòmens lingüístics, en una ampliació de l'àmbit d'estudi cap al text o discurs. D'aquesta manera, la unitat text s'ha constituït en el punt de trobada entre les ciències del llenguatge i els estudis literaris, que així es poden combinar per a una millor comprensió dels textos, sempre dins d'un enfocament en el qual el comentari de text no sigui un fi per si mateix, sinó una part del procés didàctic encaminat a la producció i a la recepció de textos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conversar per aprendre a comprendre a primària.
Propostes de textos breus per comentar als primers cursos de primària. Transcripcions i anàlisis de converses entre alumnes per comentar les diverses interpretacions d'un mateix text. Com les preguntes i l'intercanvi oral afavoreixen la comprensió del text i del procés comunicatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un model de comentari de textos per al batxillerat.
En aquest article presentarem algunes de les nostres reflexions al voltant del comentari de text al batxillerat. En primer lloc, parlarem sobre què significa comentar un text i la triple destresa ùanàlisi, significació i valoracióù que aquesta pràctica comporta. Després, explicarem el model que hem elaborat per al comentari de text i n'oferirem un guió orientador. Per acabar, plantejarem una sèrie de qüestions pràctiques sobre els passos que, segons el nostre criteri, cal seguir a l'hora de construir un comentari de text.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El comentari de textos orals.
Fem referència a la utilitat del comentari de textos orals per afavorir les habilitats d'escoltar i parlar, i es presenta com a proposta didàctica el comentari d'una tertúlia radiofònica. Els objectius que es prioritzen són el de saber distingir entre fets narrats i fets qualificats o interpretats, i el de saber identificar les fórmules que utilitzen els participants per prendre la paraula i per matisar o contraargumentar les opinions dels interlocutors amb l'ús de fórmules de cortesia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comentar obres d'art a batxillerat.
Es parteix d'una premissa: tot és interpretable. I es proposa per exemplificar-la un exercici de comentari d'obres d'art (al museu i a l'aula) que permet relacionar diferents disciplines des de la perspectiva de l'ensenyament de la llengua i la literatura catalanes. Els propòsits són múltiples: ensenyar a interpretar, a dir amb paraules allò que és expressat amb llenguatge plàstic, bo i partint de la manifestació de l'efecte, l'emoció particular, que provoca l'obra (guanys de coneixement, lingüístics i plàstics, i de plaer, estètics). Mitjançant el diàleg (guanys de pensament, de respecte i de judici), i amb l'ús d'instruments variats, s'arriba a una possible interpretació (oral i escrita amb la contribució del grup). Es comparen els comentaris de les obres amb textos literaris i s'arriba a algunes conclusion
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un taller literari a primer cicle d'ESO.
L'article mostra una experiència concreta realitzada en un crèdit d'ampliació de primer cicle d'educació secundària. L'autor hi explica com entén l'objectiu i el funcionament d'un taller literari, i explora alguna de les possibilitats concretes que ofereix, tot valorant-ne els resultats. Les seves propostes giren al voltant de dos eixos: vincular llengua i literatura, i utilitzar el plaer com a via d'aprenentatge. Tots dos eixos han de tenir continuïtat una vegada finalitzat el taller. L'objectiu fonamental de l'experiència és que els alumnes percebin la llengua com un instrument útil i plaent, necessari i enriquidor.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estratègies cognitivocooperatives de l'escriptura a l'aula.
El treball cooperatiu a l'aula constitueix avui dia un desafiament tant per a professors com per a alumnes, i més encara en el desenvolupament d'una habilitat tan complexa com l'escriptura, que requereix també un fort suport en la lectura. En aquest marc, el mòdul que es proposa intenta aplicar tècniques cooperatives, com ara el trencaclosques II i la cooperació guiada, elaborades originàriament per Slavin (1986), a l'àmbit de l'ensenyament-aprenentatge de l'escriptura per a escolars d'ensenyament bàsic. L'escriptura s'ha d'entendre com un procés cognitiu interactiu amb un enfortiment que permet que l'escriptor es transformi en un bon autor, no només per la seva pròpia aportació, sinó també per la d'altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Final de temporada. Un intent d'explicar l'èxit de Johnny Flanagan.
½Final de temporada+ és un intent d'explicar l'èxit dels llibres de Johnny Flanagan, un cicle de novel·les escrit per Andreu Martín i Jaume Ribera que barrejava els trets de la narrativa policíaca amb els de la juvenil, i que ho feia d'una manera tal que, a diferència de molts altres títols semblants, va aconseguir un èxit real entre els lectors més joves en llengua catalana. A partir del sisè títol, però, la sèrie va passar a publicar-se originàriament en castellà, circumstància que potser resulta prou cridanera com perquè l'article també intente explicar-la.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprenent i ensenyant a parlar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El comentari de text.