Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació lenta. Sovint menys és més.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recordant José Manuel Esteve Zaragaza
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trencar el tabú de la lentitud
El moviment Slow (slow food, slow cities, slow sex i ara slow education, l'educació lenta) creix des de fa vint anys a un ritme imparable. Domènech i Honoré són els principals responsables del fet que també l'educació i la vida dels infants es mirin a la llum d'aquesta filosofia. Els hem proposat una conversa en forma d'intercanvi de correus electrònics, i s'hi han prestat encantats. Aquest n'és el resultat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pedagogia "creativa" des de la condició humana.
El present article fa una reflexió sobre una pedagogia que té com a punt de partida la condició humana amb els límits i les possibilitats que comporta, en un moment educatiu en el qual el discurs sobre l'«excellència» podria distanciar aquesta visió del debat sobre els fins, els mètodes i tots els altres elements educatius. També relaciona aspectes de l'educació lenta amb aquesta reflexió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per una pedagogia del cargol
A continuació, presentem una proposta educativa on s'exposen estratègies didàctiques per a la ralentització, que, de manera metafòrica, anomenem pedagogia del caragol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recuperant l'alè: famílies en procés de desacceleració.
A partir de l'observació dels nostres fills i filles petits, han sorgit moltes preguntes i algunes reflexions que ens han portat a repensar la vida quotidiana de les nostres famílies i a recuperar l'alè per viure més feliçment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A l'escola, és possible una educació lenta?
Com dèiem a la presentació d'aquest monogràfic, els dubtes, els debats i les reflexions que s'han produït a l'entorn de la proposta sobre «educació lenta» no s'han centrat en els plantejaments generals, sinó en les possibilitats que, en els àmbits concrets de l'escola o personals, puguem realment dur a la pràctica alguns dels principis que proposem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La mirada lenta
La reflexió sobre el temps en la societat actual ens remet a autors d'altres èpoques que ja feien referència a la idea de donar la durada necessària a cada acció. Avui sembla que, en educació i a nivell social, la falta de temps sigui un valor. L'autor ens mostra i ens demostra la conveniència de donar el temps que cal a cada fet i a cada persona, també ens recomana argumentadament una sèrie de pellícules on es reflecteix aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El temps i els docents
La vida diària atrafegada de l'escola a voltes ens fa oblidar la capacitat que podem tenir de gestionar el temps. Aquest temps, ocupat en gran part per la docència, també pot oferir moments per a les persones: per a l'atenció individual, per crear vincles, per compartir aprenentatges, per escoltar, per acompanyar, per riure, per formar-se plegades. Aquest és un temps que, invertit en els docents, repercuteix en totes les parts implicades en el centre (infants, famílies i mestres) i les ajuda a créixer.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El temps compartit amb els infants
El que pretenem amb aquest article és realitzar un petit recorregut entre el que l'alumnat du a terme a l'escola, la manera com reflexiona sobre el propi aprenentatge davant del repte de fer una conferència a la universitat i com tot això té a veure amb el projecte educatiu del centre i amb la mirada d'aquest cap a l'educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'espai buit. Temps i espais de possibilitats
L'escola El Martinet, de nova creació des del 2004, parteix d'uns principis educatius fonamentats en el concepte de coneixement i de la creença del fet que tot procés d'aprenentatge necessita ser acompanyat del benestar. Entén l'acció com la forma natural d'aprenentatge de l'infant i que el temps d'aprenentatge és únic en cada persona. Consegüentment, els temps i els espais de l'escola han estat projectats assumint el desig de fer realitat tota aquesta ètica. Un exemple d'això seria l'activitat de «l'espai buit», entès com un espai-temps per decidir allò que un vol fer a partir d'una estructura creadora de possibilitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formació ciutadana i tecnologia a Callús
El municipi de Callús ha realitzat un projecte collectiu relacionat amb la tecnologia que ha abastat diferents àmbits ciutadans i educatius. La proposta sorgeix a mitjan dècada de 1990 de la collaboració entre l'escola i l'Ajuntament de la població. L'article descriu els diferents projectes realitzats en xarxa amb diferents entitats, universitats i administracions que han fet que Callús sigui un referent en aquesta temàtica i continuï afrontant els nous reptes amb illusió i esperit de millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desenvolupament de la competència matemàtica, a través d'un procés d'indagació
L'article que presentem té dos objectius importants: d'una banda, mostrar com es desenvolupa la competència matemàtica en una aula on es realitzen processos d'indagació per donar resposta a preguntes importants que ens fem per poder entendre el món, i, d'una altra, evidenciar com un marc curricular de qualitat orienta i dóna sentit a les diferents accions matemàtiques que es porten a terme al llarg d'un procés d'indagació. Com a conseqüència, veurem com el desenvolupament de la competència matemàtica enriqueix el recorregut d'un procés d'indagació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construint coneixement de forma compartida
Entre el professorat, es parla habitualment de la necessitat de coordinar-se, de prendre acords de forma. Quan parlem de treball en equip, ens referim a un procés força complex en el qual entren en joc moltes opinions i moltes maneres de veure les coses. La nostra aportació pretén descriure i analitzar estratègies que donin als docents i a les docents bases per avançar de forma realment compartida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La revolució dels àlbums il·lustrats
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació lenta.
L'expectació i els debats generats després de la publicació del llibre Elogi de l'educació lenta (Domènech, 2009) ens porten a presentar aquest primer monogràfic, en el qual intentarem obrir un primer ventall de reflexions i camps d'experiències a l'entorn d'aquesta proposta.