Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación inicial de maestras y maestros sobre una sólida base cultural
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Asignaturismo
És necessari reinventar el concepte tradicional d’assignatura per tal de donar una resposta eficaç i de qualitat als nous reptes d’incorporació de sabers al nou currículum competencial.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Núria Vouillamoz: «La curiosidad por leer se despierta cuando los libros hablan sobre aquello que cada criatura necesita oír»
La història de Núria Vouillamoz i la literatura infantil i juvenil (LIJ) sembla la d’una predestinació. Va estudiar Filologia Hispànica, va treballar durant anys en informàtica, però la passió per la llengua i l’experiència de la maternitat la van reconduir cap al món de la literatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pequeños pasos para la escuela, grandes saltos hacia la inclusividad
Cap al 1990, la Judith Butler afirmava al seu llibre Problemes de gènere que els comportaments de rols de gènere es troben reglamentats a través d’una sèrie de pautes culturals històricament i lingüísticament construïdes. I, per tant, l’escola no és aliena ni imparcial en aquesta construcció social i cultural, per la qual cosa el professorat i les professionals que la conformem som agents actives, responsables i transformadores per convertir l’escola en un lloc (de debò) segur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De Mikel a Nerea
En aquest article es presenta el procés que s’ha dut a terme a la ikastola d’Otxandio per abordar des de tots els angles el procés de transició de gènere d’una alumna. Així mateix apareix el testimoniatge de primera mà de la mare de la Nerea, en què s’expliquen els seus temors i les complicitats que s’estableixen per assegurar al màxim el benestar emocional de la seva filla i el canvi de mirada de tots els agents implicats. Tot això com un aprenentatge de vida per part de tota la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pero, entonces, ¿eres chico o chica?
La diversitat de gènere és un dels reptes que ha d’abordar l’escola, potser un dels més complicats perquè la societat ha establert codis molt concrets sobre la identitat i el cos. Però, per sort, hi ha moltes gammes de colors al món. La nostra experiència demostra que mitjançant la pràctica quotidiana a les escoles es pot fer un ensenyament més inclusiu, perquè totes les persones tinguin el seu lloc i siguin acceptades tal com són.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pequeños gestos, grandes cambios
El curs 2017-2018 des de l’equip directiu del CEIP Gurutzeta vam decidir que els lavabos de l’escola no estiguessin segregats per gènere i fossin més inclusius d’acord amb tota la comunitat educativa. Qualsevol canvi és difícil i aquesta iniciativa va produir certa perplexitat i desassossec entre algunes persones. No obstant això, en poc temps, amb una bona feina i informació a tota la comunitat, es va aconseguir normalitzar la situació nova.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Museos para educar en creatividad
El desenvolupament de la creativitat és una de les metes que es contemplen des de fa alguns anys en l’àmbit escolar. Sovint s’empra l’argument que per resoldre els problemes als quals s’enfronta el món fan falten respostes creatives. Als informes PISA del futur es tindrà molt en compte la creativitat. Nosaltres considerem que les experiències en museus poden convertir-se en un aliat fidel per fomentar la creativitat entre l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividades para introducir la robótica y el pensamiento computacional en educación infantil y primaria
En aquest article es mostra com es van instaurar, a través d’un pilotatge, activitats que fomentessin el pensament computacional i la robòtica en edats molt joves. El procés va culminar amb l’elaboració d’un manual per a professorat interessat a implementar propostes educatives d’aquest tipus a través de continguts curriculars a les primeres etapes de l’educació en centres educatius d’educació infantil i primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Talleres de Paisaje 2030: innovar para transformar
El CEIP Mas d’Escoto disposa d’un consolidat programa de tallers que ha connectat amb projectes del centre com ara «Bon dia, Túria» per impulsar la recuperació del Parc Natural del Túria. En aquest article presentem l’experiència desenvolupada al Taller de paisatge 2030, que, amb la col·laboració de l’equip d’EcoRiba (Ajuntament de Riba-roja de Túria), té com a objectiu promoure el coneixement dels ODS a través d’accions d’aprenentatge servei des de la pedagogia de l’atenció i l’acció comuna.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El autismo a través de una maestra recién graduada
L’escola no està prou preparada per rebre al o la diferent, encara que tots i totes ho som. En aquestes línies vull explicar la meva experiència que encara que sigui breu és intensa, i també algunes reflexions sobre el món de l’autisme, així com presentar propostes per millorar la convivència diària i facilitar la comunicació al grup classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: ODS 13: Acción por el clima
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 13: Acció climàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: ODS 14: Vida submarina
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 14: Vida submarina.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción! ODS 8: Trabajo decente y crecimiento económico
Bienvenidos y bienvenidas al nuevo tema del curso: Los ODS en acción. Pretendemos empoderar a los profesionales del mundo cultural y educativo para trabajar los objetivos de desarrollo sostenible en sus aulas o centros educativos, y que entre todos y todas seamos partícipes del logro de la Agenda 2030 a escala local. En esta propuesta abordamos el ODS 8: Treball digne i creixement econòmic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: Carné ODS (actualizado)
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu el Carnet ODS per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: Rúbrica de evaluación
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu la rúbrica d'avaluació per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recordando a Èrik: El duelo en el centro educativo
En aquest article es recull l’experiència de la intervenció pedagògica pel que fa a la mort d’un alumne de vuit anys que es va dur a terme en un centre educatiu d’infantil i de primària. Es relata el treball del dol al llarg d’un any natural després de la seva mort. El text compta amb la contextualització de la proposta, el desenvolupament de les activitats i l’avaluació de tot el procés.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tablas de programación: Recordando a Èrik. El duelo en el centro educativo
En aquest article es recull l’experiència de la intervenció pedagògica pel que fa a la mort d’un alumne de vuit anys que es va dur a terme en un centre educatiu d’infantil i de primària. Es relata el treball del dol al llarg d’un any natural després de la seva mort. El text compta amb la contextualització de la proposta, el desenvolupament de les activitats i l’avaluació de tot el procés.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gabriela Mistral
Ensenyar en tot moment, viure des d’un lloc pedagògic en allò quotidià, assumir la responsabilitat que esdevé d’habitar el món… tot això són assumptes que Gabriela Mistral, fa dècades, ens planteja.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué nos dice la investigación científica?: Gestión positiva de conflictos y desarrollo de competencias socioemocionales
Segons com gestionem el conflicte es poden generar nous camins de comprensió i desenvolupament social i personal o, per contra, vies de destrucció i desconeixement dels drets i de les necessitats que, com a persones, tothom tenim. En aquest sentit, la gestió positiva del conflicte implica acollir-lo com una oportunitat de millora, de canvi, de creixement i de transformació, tant personal com relacional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evidencia en la práctica: Gestión positiva de conflictos y desarrollo de competencias socioemocionales. Teorías del conflicto en una intervención m
En un taller de mediació es visibilitza un conflicte a l’aula. Les eines apreses en tallers anteriors ajudaran a gestionar-lo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Coronar la cima
El fet de moure’ns en un món d’abstracció simbòlica, tret diferencial de l’univers matemàtic, provoca que el seu aprenentatge sigui més complicat i difícil d’adquirir que en el cas d’altres sabers. Cercar-ne la connexió amb la vida i la realitat esdevé molt més imprescindible. L’adquisició de la capacitat de generalitzar és gradual i en cada nivell hi trobem el repte específic per conquerir-ne el grau evolutiu que li correspon.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Y ahora... camino a la cima: Números pares e impares
A l’article anterior parlàvem de la necessitat de graduar el procés d’aprenentatge a través de la implementació d’unes fases (vivenciació, manipulació, simbolització, abstracció i generalització) per tal de poder assolir la comprensió matemàtica. Aquí us en presentem un exemple d’aplicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preguntas con respuesta
Actuar pel clima comença per entendre què ens està passant, i també per fer-ho entendre a les persones del nostre entorn. Quan la nostra feina és l’educació, la nostra responsabilitat és doble. Heus aquí una colla de preguntes que potser ens plantegem. I que tenen resposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jóvenes activos y solidarios
Incloure les activitats d’aprenentatge servei en la vida quotidiana escolar porta a transformar les persones que hi participen, el centre i la societat en la qual està immers. La convivència i la solidaritat esdevenen uns valors compartits i viscuts de forma natural entre tots els agents implicats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conversaciones con la lluvia: el valor educativo del agua
Es presenta una proposta amb què es pretén treballar el valor de la pluja com a agent transformador al context de canvis a les dinàmiques planetàries i també com a recurs pedagògic en forma de repte que convida l’alumnat de primer cicle d’educació primària a la reflexió i a la pràctica científica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encontrémonos en el aula: docentes, alumnado y familias
La fortalesa de les dinàmiques de relació entre les famílies i l’escola va ser un factor clau per tal d’encarar les dificultats de la pandèmia, però aquestes dinàmiques també es van veure negativament afectades per les mesures de distanciament. Recuperar la relació i potenciar-la ha estat la meta de la construcció de nous espais de trobada, la qual cosa ha contribuït a refermar les dinàmiques de resiliència de la comunitat escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Salud mental en la infancia y la adolescencia. Respuestas saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones de Bibliomedia: Nacer
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones de Bibliomedia: El gran libro del agua: De la transpiración de las plantas a la devastación de los tsunamis
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones de Bibliomedia: Las almohadas mágicas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones de Bibliomedia: Nacer niña
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Libros: El cerebro en su laberinto
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros y convocatorias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Milena trans
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.