Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els vincles afectius en l'educació actual
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar la societat que construïm
Quina societat volem? Quina societat construïm? Aquesta és la societat desitjada? Podem canviar-la en l’educació i des de l’educació?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Olga Parés, directora de l´escola Otogesa, de Maials (Lleida): «Volem canviar la forma com treballem»
Va marxar de Lleida ciutat a Maials, un poble de menys de mil habitants a 36 km de la capital del Segrià, per amor. Però els inicis no van ser fàcils: acostumada a la privacitat de la ciutat, la sorprenia que veïns encara desconeguts la saludessin o li preguntessin de quina casa era. Avui, 17 anys després, afirma orgullosa que és de Maials. I parla amb el mateix orgull de la seva escola rural, on els cursos es desdibuixen per acollir nens i nenes de diferents edats --«personetes», com diu ella-- en una mateixa classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quina física cal ensenyar a primària i per què
En aquest article reflexionem sobre la gran varietat de fenòmens físics que es poden introduir a l'aula de primària i introduïm la mirada de la física escolar, centrada en els canvis a les propietats dels cossos o sistemes quan no canvia la seva composició. La proposta convida a dirigir l'activitat de l'aula de física escolar a indagar, modelitzar i argumentar què els passa als cossos que estudiem i amb què interaccionen per comportar-se així.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
On vas, Caputxeta? O com cal fer física a primària
L’article mostra com es pot fer servir el conte La Caputxeta Vermella per treballar idees d’interès relacionades amb aprenentatges de matemàtiques i física amb alumnes de cicle inicial. Aquest conte es converteix en un context idoni per indagar sobre aspectes relacionats amb el moviment de cossos i objectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Explorar la gravetat i el fregament
Explorar la gravetat i el fregament de l’aire mitjançant la caiguda d’objectes a l’educació infantil i al cicle inicial de primària és possible a través d’activitats de recerca guiades que facilitin l’ús de proves. Es mostra el cicle d’indagació generat per una mestra i el paper de les preguntes en l’activació de destreses d’indagació i argumentació per l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experimentant amb l´electricitat a primària
A l’article següent explico la meva experiència a sisè de primària amb una mitjana de 25 alumnes per classe, tant nois com noies, treballant amb circuits elèctrics de manera experimental i utilitzant-los per construir un projecte final que anomenarem «mapa mut elèctric».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ni sura ni s'enfonsa
En aquest article us presentem una seqüència sobre flotació per al segon cicle d’educació primària. Per al disseny ens hem basat en l’enfocament d’ensenyament basat en la indagació, la modelització i l’argumentació i en el model científic escolar de forces. La seqüència ha estat implementada i discutida amb mestres en actiu i amb el seu alumnat de 4t d’educació primària per avaluar-la i introduir-hi els canvis necessaris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El coaching com a eina d´intervenció amb famílies?
L’article vol aportar una reflexió sobre la importància de les famílies en l’educació dels infants, i la necessitat del treball conjunt entre família i escola. En aquest sentit es considera essencial que el docent, com a professional de l’educació, conegui el funcionament del sistema familiar i es presenta la metodologia del coaching com a eina de treball amb les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una mirada a la pedagogia lenta en l'educació
Cada cop és més habitual trobar pràctiques educatives inconnexes a la realitat dels estudiants. Aquest fet genera un fast-learning de continguts curriculars, com si fos un model industrial. En aquest article es plantegen deu propostes pràctiques per implementar la pedagogia lenta a les aules escolars i contribuir a generar aprenentatges significatius i reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El barri com a text per interpretar i transformar l´entorn
Presentem un projecte de treball que duem a terme des de fa 6 anys amb un CEIP públic localitzat al Cabanyal (València), orientat a l’estructuració d’una relació dinàmica i recíprocament formativa entre l’escola i el barri. Els agents implicats es valen de la recerca-acció participativa i transformadora a partir d’activitats com el ganxet, la música, els vídeos i les fotografies sobre les seves experiències de vida. Les creacions en diferents suports es prenen com a material didàctic per reutilitzar als espais del centre i del barri.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La necessària transformació educativa i cultural a través dels ODS
Som la Gemma i la Mònica, les coordinadores d’aquest nou tema del curs, que dona el tret de sortida aquest mes. Estem vinculades al món de la cultura i l’educació i ens hem trobat perquè compartim un fort esperit crític i una vessant activista que ens ha portat a entomar aquest nou projecte relacionat amb els ODS i l’Agenda 2030.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com es pot treballar un projecte en llengua anglesa a través d´instal·lacions artístiques a l´aula rural?
Incorporar l’art contemporani a l’aula permet que l’alumnat sigui capaç de desenvolupar processos artístics, creatius, crítics i reflexius. Quan l’art és present en els projectes de manera interdisciplinària, els infants són capaços d’establir relacions entre continguts d’àmbits diversos connectant amb les seves pròpies experiències i emocions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taules de programació: Com es pot treballar un projecte en llengua anglesa a través d’instal·lacions artístiques a l’aula rural?
Incorporar l’art contemporani a l’aula permet que l’alumnat sigui capaç de desenvolupar processos artístics, creatius, crítics i reflexius. Quan l’art és present en els projectes de manera interdisciplinària, els infants són capaços d’establir relacions entre continguts d’àmbits diversos connectant amb les seves pròpies experiències i emocions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quintilià
En educació som molt propensos a «inventar la roda» diverses vegades. Però, quan ens submergim en la història, descobrim que els nostres debats actuals són converses mil·lenàries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Qué ens diu la recerca científica: El poder de l'evocació en l'aprenentatge
L’evocació és eficaç tant per promoure l’aprenentatge de fets i conceptes com per facilitar l’aplicació del nou coneixement en la resolució d’un problema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: El poder de l'evocació en l'aprenentatge. Evoquem a medi natural i social
A l’escola Rosa Gisbert de Masdenverge, que pertany a la ZER Montsià, promovem en l’alumnat l’evocació per consolidar els coneixements adquirits de medi natural o medi social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Començar per casa
Som part del problema, però també som part de la solució. Hem de replantejar-nos el nostre model econòmic i el nostre estil de vida, basat en el creixent consum d'energia procedent dels combustibles fòssils. Tenim l'oportunitat d'actuar i també la capacitat de fer-ho, canviant la manera de viure. Encara som a temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quiver i CelullAR: Realitat augmentada per treballar la cèl·lula en una aula de primària
La realitat augmentada crea entorns atractius amb textos, imatges 3D, àudios o vídeos del món que ens envolta, fa proper i interessant el coneixement i construeix un aprenentatge vivencial.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sembrando el Futuro, projecte ambiental de l´APS
En el marc del projecte Sembrando el Futuro es presenta una experiència d’aprenentatge servei en què es pretén incidir en l’espai natural immediat, enfortint la resiliència de la flora i la fauna autòctones a partir de la participació activa de l’alumnat en la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La meva escola és un museu amb història, de ciència i tecnologia
L’ús dels museus com a eina didàctica en l’ensenyament de les ciències s’ha constatat en múltiples recerques. Darrerament proliferen les experiències de recuperació i posada en valor de les col·leccions escolars. Presentem un exemple paradigmàtic d’aquesta praxi, el projecte educatiu museístic El Puçol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tallers per a famílies: el dol i l´acompanyament dels infants
Els centres educatius ofereixen –a través de les seves associacions de pares, mares i famílies–tallers i xerrades per a l’acompanyament dels processos de dol. D’aquesta manera s’obre una oportunitat per compartir preguntes, inquietuds, respostes i recursos amb l’objectiu de facilitar un acompanyament saludable, en què s’incloguin tots els processos vitals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les reunions que ens cuiden. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Una història d'indians
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: El cas de la fàbrica de la mort
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Exploradores del arte moderno
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: El conte de l'altre dia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rastrejant per la Xarxa, trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Rastrejant per la Xarxa. Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hem llegit: Coaching con familias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els mestres són herois
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.