Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Potenciar la comunicació al primer cicle d'educació infantil. Criteris i pautes d'actuació.
Tot observant el conjunt de conductes comunicatives que desenvolupen els nens i les nenes d'edats primerenques amb les seves famílies, en podem seleccionar la part més positiva i traslladar-la a la tasca més estructurada de l'educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llengua oral en aules multiculturals i plurilingües en educació infantil.
La realitat de les nostres escoles és la d'un alumnat amb orígens lingüístics, culturals i socials diversos. Davant d'aquesta realitat que ha anat creixent en varietat en els darrers anys, els mestres i les mestres d'educació infantil han hagut d'anar reflexionant i cercant estratègies que els ajudin en la seva tasca diària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els jocs de representació, una eina per afavorir el desenvolupament del llenguatge.
Hi ha un munt d'aprenentatges que els infants realitzen de manera natural i espontània. Els jocs de representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a la pràctica: Ensenyar i aprendre llengua oral: parlar i escoltar per comunicar-se.
El recurs per excel·lència a fi d'ensenyar i aprendre llengua oral és la conversa, en el seu sentit més genuí d'entretenir-se enraonant dues persones o més. La conversa implica prendre part en la comunicació i es pot potenciar en qualsevol de les activitats de l'aula, des de les més quotidianes fins a les més típiques de joc de tot tipus, passant per les activitats relacionades amb la participació dels infants en la cultura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Amb les famílies: Orientacions per a la comunicació.
Des de les aules tenim un lloc privilegiat per orientar les famílies sobre com es pot impulsar el llenguatge dels seus fills i filles. Però aquest assessorament dista de ser quelcom senzill. Les recomanacions genèriques, com ara ½parla-li molt al nen+, poden ser fins i tot contraproduents: de vegades el problema és que la persona adulta parla massa i amb prou feines deixa espai perquè l'infant s'expressi. Les propostes d'activitat, com ara ½explica-li un conte cada dia+, moltes vegades no es duen a la pràctica, senzillament perquè no totes les persones grans tenen prou habilitat per explicar contes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pistes per a l'avaluació: Orientacions per observar la llengua oral dels infants de 0 a 6 anys.
Una aproximació completa a la llengua oral haurà d'atendre les diferents dimensions que la configuren: fonologia/fonètica; lèxic i significat; morfosintaxi, i ús. Tot seguit, oferirem algunes orientacions que puguin servir de guia per fer-ne l'observació, intentant donar una resposta breu a la pregunta: ½en què ens hem de fixar si volem observar la llengua oral dels infants de 0 a 6 anys?+.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per arrodonir: Sabem de què parlem?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'arribada d'un germà.
L'arribada d'un altre infant a la família modifica completament la situació per a tothom. La mare i el pare reben el seu nou fill, al qual aboquen el seu amor i el seu interès i al qual han de dedicar molt de temps. Cada fill és únic, però, simultàniament, el seu afecte pel fill anterior és el mateix.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Elaboració de joguines adaptades en un IES per a nens i nenes amb NEE d'escoles infantils.
La major part del col·lectiu d'educació infantil s'ha vist en la necessitat d'enfrontar-se a situacions difícils per adaptar i elaborar materials per als infants amb dificultats físiques, sensorials i de comunicació, i ha tingut la bona predisposició de persones educadores, famílies i professionals que han anat adaptant les joguines i els materials del mercat a les necessitats de les criatures més petites.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Viatge a Mictlan. La mort en la infància des d'una perspectiva mexica.
Al llarg d'un quadrimestre vam treballar, a primer de primària, un projecte sobre la mort amb dos focus importants: el treball artístic, d'una banda, i una meditació filosòfica sobre el significat real de la mort, de l'altra. Vam partir d'una civilització, l'occidental, en què la mort és un tabú enigmàtic i repugnant, mentre que les civilitzacions més aferrades a la Terra conceben la mort com una constant natural: està més integrada en la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Podem reflexionar sobre les relacions entre la família i l'escola?
Partint d'una anàlisi global que ens acosta a les potencialitats que en l'etapa d'educació infantil té el camp de les relacions entre la família i l'escola, en aquest article es planteja la necessitat de reflexionar també sobre les dificultats que tenen lloc a l'hora d'abordar-les i, al mateix temps, la importància de no excloure'ns de debats que basteixin ponts entre els diferents cicles educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Àlex i Sara.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcció de la llengua oral.
Qualsevol persona que hagi observat de prop el procés d'aprenentatge de la llengua per part d'una criatura no haurà pogut per menys de sentir-se sorprès de l'originalitat, la rapidesa i l'enginy que demostren els infants en fer-se seu quelcom tan complex com és la llengua.