Construir el discurs escrit
Revista Articles - Número: 5 (juliol 95)
4,99€ IVA incluido
Producte digital sense despeses d'enviament
Llengua, cultura i intercultura.
Context i aprenentatge de la llengua escrita / Lingüística i ensenyament de llengües / Projecte Plenamar / Saber de lletra, III: La llengua i la liter
Ensenyar a escriure avui.
Aquest article es proposa esbossar les Unies essencials d'aquesta nova concepció de l'habilitat de produir textos (a l'apartat titulat «Escriure») i de la didàctica (a l'apartat titulat «Ensenyar a escriure»). Té la intenció d'oferir una síntesi global de conjunt, forçosament breu.
Els processos d'escriptura en segones llengües.
Una experiència d'escriptura compartida.
Fer escriptors a l'escola. Una experiència d'escriptura davant dels alumnes.
La proposta de fer d'escriptors a l'escola es fonamenta en la complexitat deis processes de composició escrita i en els models d'intervenció didàctica que es desprenen de la concepció constructivista de l’aprenentatge. A l'article es fa una síntesi de l’estudi realitzat amb nens i nenes de nou anys i s'aprofundeix en el model de l’ensenyant-escriptor: què pensen els nens i les nenes de com escriuen les persones adultes, com mostra l'ensenyant el seu pensament mentre escriu davant de l'alumnat i com incideix aquest fet en els petits escriptors i escriptores.
El text explicatiu: escriure per transformar el coneixement.
En un procés d'escriptura en grup es comparteixen, es modifiquen i es reelaboren coneixements de diferents nivells -temàtics, textuals, discursius i lingüístics- i es fa evident l'activitat cognitiva i metacognitiva de les persones que hi participen. L'anàlisi de les interaccions al llarg del procés i l’observació dels esborranys successius en el context d'elaboració d'un treball per projectes ofereixen vies de reflexió sobre l'ensenyament de la composició escrita i el seu valor corn a instrument de transformació de coneixements a totes les àrees curriculars.
La redacció de textos per als mitjans de comunicació.
Aquest article tracta sobre l'estil de redacció més adequat ais mitjans de comunicació. Per això s'hi recullen els consells que donava Fabra a la premsa del seu temps i les recomanacions que fan els llibres d'estil sobre els aspectes de correcció, cohesió, coherència i adequació, aspectes que s’il·lustren per mitjà de textos extrets de la premsa diària. També s'hi exposen les tècniques d'adaptació al mitjà premsa i al mitjà ràdio, exemplificades amb textos escrits en català i en castellà i amb un text oral.
Trio de test.
Actes interpretatius: cognició i la construcció dels discurs.
Autonomia a l'aprenentatge de llengües estrangeres
L'ús i abus que s'ha fet recentment de termes com autonomia i autoaprenentatge ha creat una certa confusió. L'article, al mateix temps que justifica la conveniència de tenir en compte el desenvolupament de l'autonomia de l'aprenent en l'aprenentatge de llengües, planteja la necessitat d'aclarir el significat d'aquests conceptes. Amb aquesta finalitat, n'examina les possibles interpretacions i marca tant les diferències comels punts de contacte entre tots dos.
Bases per a la seqüencíacíó dels continguts de la llengua oral
Quan els nens i les nenes entren a Tescola saben parlar. Han après a parlar en un ambient déterminât i, sense ser-ne massa conscients, aniran aprenent tots aquells registres de la llengua oral que els permetin ser destres a l'hora d'expressar-se a nivell oral a les exigéncies de les múltiples situacions en qué es trobaran durant la vida. Els autors d'aquest article exposen en primer lloc una sèrie d'interrogants que cada centre hauria de tractar per tal de poder anar passant, amb criteri i en funció de les necessitats de Talumnat, de les primeres manifestacions parlades a les que són própies deis diferents contextos. Més endavant, fan una sèrie de consideracions sobre les caracterísitiques deis continguts propis de la llengua oral.
Personalització del contingut
Autors
Anna Camps Mundó, Pilar Carceller Montaner, Daniel Cassany Comas, Josep Anton Castellanos Vila, Linda Flower, Oriol Guasch Boyé, Marta Milian Gubern, Gentil Puig Moreno, Mercè Redón Zorita, Mireia Bosch Galceràn, Juli Palou Sangrà
Col·leccions
Paraules clau del producte