Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
On són les famílies?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Assossec educatiu
En aquest article d'opinió, Francisco Luna afirma que, en un entorn tan accelerat i canviant com l'actual, la clau ja no rau a acumular, sinó a seleccionar, a establir les bases, a dotar de criteris i, sobretot, a assossegar, de manera que és important que convertim les aules en espais de pensament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desfer els nusos de gènere
En aquest article d'opinió, Isabel Carrillo afirma que la formació té la responsabilitat de promoure, de manera permanent, ètiques desitjables aplicades de tolerància zero que siguin reveladores i que permetin desfer els nusos de gènere.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Volem acollir. A l’escola també?
Escola, espai d’acollida que, per definició, veu i viu en primera persona la por de la societat, i aquesta escull l’escola que vol. Caldrà que ens preguntem, però, si l’escola també té clar quina societat desitja, no fos cas que ens equivoquéssim de model.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fernando Ormazabal, mestre als 52 anys i fuster. «No s’aprèn el que t’ensenyen. S’aprèn per observació»
Fernando Ormazabal és mestre d’infantil i primària a l’escola Príncep de Viana, de Lleida. Té 54 anys i en fa només dos que es dedica a la docència. Ell era fuster, però, quan tenia 45 anys, a causa d’uns problemes de salut, va haver de plegar de la feina: «O em jubilava, em van oferir, o em dedicava a una altra cosa». I va aparèixer la docència, el magisteri...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A quina conclusió arribem? Aprendre a escriure conclusions
L’article descriu una experiència portada a terme a l’escola Lluçanès, de Prats de Lluçanès, on s’implica l’alumnat de cicle superior de primària en l’escriptura de conclusions científiques. A partir de les dades recollides sobre els embolcalls dels esmorzars, els infants aprenen a escriure una bona conclusió empírica, usant les dades com a evidències per fonamentar l’afirmació que respon la pregunta d’investigació que s’han formulat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Perill al rusc!
A continuació, presentem una activitat per treballar l’argumentació sobre un problema sociocientífic mitjançant l’elaboració d’un model material. La tasca forma part d’una unitat sobre les abelles i requereix construir un model de rusc per explicar les interaccions d’aquests insectes dintre i fora del seu habitacle i argumentar sobre el problema del despoblament que pateixen. S’hi presenten criteris per avaluar-ne possibles arguments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com podem aïllar millor els edificis?
L’article presenta el treball dut a terme amb l’alumnat de cinquè de l’IEA Oriol Martorell, realitzat per intentar donar resposta a la qüestió que havia sorgit a classe sobre aïllament d’edificis. Vam fer experiments i, mentrestant, vam aprendre molts conceptes que ens van fer sentir més científics. Durant el procés, es va promoure l’ús de llenguatges diferents, com ara el corporal o el matemàtic, i, sobretot, la comunicació oral, perquè l’activitat s’acabava fent una presentació en un congrés de ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rebeca Wild. Nou paradigma educatiu
Wild presenta un nou paradigma educatiu que se centra en el desenvolupament de l’infant respectant-ne els processos evolutius. Parteix de la confiança que, perquè creixi amb harmonia, no cal interferir en aquest procés, atès que, en condicions saludables, l’ésser humà té un interès innat per aprendre. La creació d’ambients preparats i la coherència del sistema entre l’escola i la família és el que facilita les condicions perquè això succeeixi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cap a una inclusió efectiva per a tothom
En aquest article, s’hi analitzen alguns dels mètodes que segueix un centre escolar d’Anglaterra, la Cherbourg Primary School, per atendre les necessitats emocionals, socials i de salut mental de l’alumnat d’ensenyament primari (de 4 a 11 anys), i s’insisteix en la importància del suport educatiu específic per als infants que pateixen més dificultats. Assegurar que la inclusió sigui efectiva per a tothom no és l’opció més senzilla, però sí la més gratificant per a totes les parts implicades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un projecte de cooperativa escolar i d’aprenentatge servei
L’escola Les Eres, de Rasquera, manté una cooperativa productiva que forma part del programa educatiu «Emprendre en la nostra escola» (EME). Els nens i les nenes de tots els nivells, durant el curs escolar, creen i gestionen una cooperativa en la qual fabriquen productes que venen dos cops l’any. Mitjançant una col·laboració d’aprenentatge servei amb els estudiants universitaris, es pretén que tant els infants com l’alumnat voluntari s’impliquin a realitzar les tasques previstes per tirar endavant el projecte, hi participin i hi ajudin.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Organitzar el centre que treballa per projectes
El present article explica la vivència organitzativa d’una escola que comença de bell nou i que planteja la seva organització a partir de la metodologia de projectes. Aquest repte fa que s’abordi la gestió del centre d’una manera estructurada i que es plantegin estratègies de treball diferents respecte a la gestió de l’equip docent, per tal d’afrontar les dificultats detectades en un procés de millora contínua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com l´aprenentatge cooperatiu pot modificar l´organització a l'escola
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mirades impertinents
En aquesta secció, hi presentem, de la mà del Grup IREF (Filosofia 3-18), retalls breus de diàlegs d’aula, aparentment simples i en tot cas espontanis i reals, que permeten que ens adonem de la capacitat reflexiva dels nostres nens i nenes si els oferim l’oportunitat d’expressar-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ús de kits mòbils o lab case
Un lab case és un petit laboratori portàtil que reuneix tots els elements necessaris per treballar un tema científic concret amb l’alumnat. En el present article, n’apuntem les característiques i també algunes premisses per utilitzar-lo en àmbits formals i no formals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tecnologies i projectes més enllà de l´aula
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuinar un poema: aliment per a tothom
La poesia és la gran oblidada de les aules, però ofereix una quantitat il·limitada d’eines per promoure la lectura i la creativitat. Amb l’activitat grupal que presentem, a més a més, es posarà en marxa la creació col·lectiva i la intel·ligència creadora i comuna. A part de tractar-se d’un treball lúdic, ajuda a memoritzar, a tenir consciència fonològica i a declamar, com també a rimar i a fer la representació plàstica d’un poema abstracte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Som un centre acollidor?
Actuar com a centre acollidor és viure immers en una atmosfera que impregna totes les actuacions quotidianes de la vida acadèmica i que es concreta en petites accions que es van convertint en rutina.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’embaràs i el cos humà. Competència matemàtica en el treball per projectes
En aquesta proposta didàctica, us hi oferim algunes pinzellades sobre com es pot desenvolupar la competència matemàtica a través del treball per projectes a primer i a segon d’educació primària. Per aquest motiu, hi anirem desenvolupant el projecte sobre l’embaràs i el cos humà en el marc de la pedagogia per projectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Descripció de les activitats i material per a l'alumnat: L’embaràs i el cos humà. Competència matemàtica en el treball per projectes
En aquesta proposta didàctica us oferim algunes pinzellades sobre com desenvolupar la competència matemàtica a través del treball per projectes a 1r i 2n de primària. Per això anirem desenvolupant el projecte sobre l'embaràs i el cos humà en el marc d'aquesta pedagogia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Viure bé en temps de canvi. Respostes saludables
Sabem que hi ha accions que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Singular
L’acte educatiu únicament té sentit si atén el singular. Sabem que només s’aprèn socialment, és a dir, malgrat que qui aprèn és la persona concreta, només ho fa en contextos socials, perquè l’educació solament es pot donar en comunitat. Dit això, volem prestar atenció al concepte de singular.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En aquest article, hi assenyalem el desenvolupament del pensament científic com a objectiu fonamental de l’ensenyament de les ciències a l’educació primària; hi subratllem que, per assolir aquest objectiu, és imprescindible implicar l’alumnat en una activitat científica escolar autèntica, i hi remarquem que això suposa donar molta importància a una sèrie de pràctiques que tenen un elevat component comunicatiu.