Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cohesió i el significat del discurs
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cohesió, pont entre la gramàtica oracional i la gramàtica textual
En aquest article reflexionem sobre el concepte i l’ensenyament de la cohesió, entesa com a fenomen que es manifesta dins de l’oració i entre oracions. Exemplifiquem alguns problemes d’aplicació didàctica relacionats amb la connexió i proposem activitats per a solucionar-los.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cohesió, una propietat bàsica en qualsevol text
Un text serà acceptable i eficaç sempre que estigui format d’acord amb les exigències de les cinc propietats textuals: correcció, cohesió, coherència, adequació i estil. A l’article analitzem amb cert detall, amb el suport de molts exemples presos de la premsa, els mecanismes lingüístics que fan possible escriure bé sense massa repeticions i amb la seguretat que el referent es manté bé.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegir i escriure
A partir de la relació entre saber llengua i saber llegir i escriure, a l’article s’hi aborden alguns punts cabdals per comprendre i produir textos arrelats en contextos d’ús discursiu. Les cadenes de referència i la puntuació són qüestions bàsiques per desenvolupar les competències de llegir i escriure a partir de la reflexió metalingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El treball de la cohesió a través d´una seqüència didàctica d´escriptura
En aquest article presentem alguns dels resultats obtinguts després de posar en marxa la seqüència didàctica «Ets el que escrius?» en cinc grups de 2n d’ESO. El disseny de la seqüència didàctica va fomentar l’ús reflexiu de la llengua, és a dir, no només el coneixement dels conceptes (o identificar-los) sobre la cohesió, sinó l’aplicació pràctica a l’escriptura col·laborativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cohesió al servei de la cerca del sentit
Escriure un text a partir de les informacions que es troben en uns altres textos és una tasca exigent que no es resol amb el resum de les fonts de documentació consultades, sinó amb l’elaboració d’un escrit original que funcioni com una unitat semàntica independent. Observem l’ús dels mecanismes de cohesió i l’atenció a les relacions semàntiques del text per a conèixer com responen uns alumnes de quart d’ESO a una tasca tan complexa com aquesta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rúbrica d´autoavaluació del text escrit a partir dels problemes de cohesió de l´alumnat
En aquest article presentem una experiència docent duta a terme en un institut d’educació secundària, a partir de l’anàlisi de 90 textos escrits per alumnat de 1r de batxillerat. S’hi plasmen els errors principals de cohesió textual presents en aquests textos, i es proposa una rúbrica d’autoavaluació del text escrit a partir dels errors més freqüents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectes globalitzats i aprenentatges lingüístics
Molts centres educatius tiren endavant projectes globalitzats com a entorn favorable per educar en sentit ampli. Aquests projectes, que tenen les seves arrels en la pedagogia de principis del segle XX, han mostrat les seves virtuts per a l’ensenyament i l’aprenentatge. És un espai molt idoni per treballar els continguts lingüístics disciplinaris, perquè ajuda a donar-los sentit i a relacionar els aprenentatges escolars amb la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escrivim en parella a través de la tutoria entre iguals
L’article presenta la proposta Llegim i escrivim en parella, escriptura de microrelats a través de la tutoria entre iguals. Partint d’un primer esborrany, i ajudat d’una pauta, l’alumne tutor prepara propostes de millora per al seu tutorat que faciliten la reescriptura conjunta. L’article il·lustra el procés i aporta conclusions sobre les potencialitats i els reptes, tant per als alumnes com per als docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Joan Fuster a quart d´ESO
La celebració del centenari del naixement de Joan Fuster (1922-1992) ha impulsat la creació de recursos i la implementació de propostes didàctiques al voltant de la seua figura. Aquest article parteix d’un doble objectiu: d’una banda, compartir una experiència didàctica a quart d’ESO al voltant de Fuster i, de l’altra, reflexionar sobre els resultats d’aquesta experiència, amb la intenció d’orientar futurs plantejaments didàctics sobre aquest tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesia no hi ha qui l´aturi
Aquest article presenta un recull de propostes de renovació en l’àmbit de la didàctica de la poesia. L’estudi se centra en els nivells d’educació primària i secundària, però pretén aportar reflexions també vàlides per a l’educació superior. S’hi aporten propostes que poden ser útils per a les institucions responsables dels dissenys curriculars, per a les professores de literatura i per renovar els materials didàctics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Poesia dramatitzable per a educació infantil i educació primària: Bases teòriques i proposta d´antologia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica?: Els deures escolars
Els deures serveixen de molt poc o res a l’educació primària, poc o molt poc a la secundària inferior i són més rellevants a la secundària superior.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: Els deures escolars. Deures significatius: per la festa major, reportatges radiofònics
Amb la finalitat de treballar el text expositiu, es planteja als alumnes de segon d’ESO de l’Institut Premià de Mar una situació d’aprenentatge contextualitzat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: La teva experiència compta
Aquest projecte col·laboratiu sorgeix a partir de la interacció de professorat a la xarxa i parteix d’una reflexió sobre aquell alumnat que no acaba de trobar el seu camí i abandona els estudis o s’eternitza als primers cursos de l’ESO. L’objectiu és convertir l’experiència de l’abandonament dels estudis que ja va tenir el meu alumnat d’FPA en un esperó per a un altre alumnat que estigués en la mateixa tessitura anys abans en un IES.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Articles de divulgació científica. Variacions sobre un mateix tema
Es posa en relleu la identificació de les característiques d’un text expositiu, l’organització i els suports de caràcter visual, específicament paratextos i paralingüístics, per integrar-los a altres maneres de llegir que informen i donen coherència al conjunt textual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.