Coeducar: posar la vida al centre de l'educació
Gènere i Educació / Coeducació
Dossier Graó - Número: 4 (desembre 18)
ISBN / EAN : 2462-5914
7,00€ IVA incluido
Producte digital sense despeses d'enviament
Per què és important reforçar la coeducació?
Escola futura: currículum nou, espais nous per a vides noves
En aquest article s’hi planteja l’evolució de l’educació de les dones partint d’etapes passades, durant les quals érem educades en escoles de nenes i la reivindicació va ser la coeducació entesa com a escola mixta. En una societat canviant com la nostra, quin és l’objectiu de la coeducació? L’article advoca per l’eliminació paulatina dels gèneres precedida per la revalorització de pautes i d’activitats característiques del món femení, per desembocar finalment en una cultura andrògina que pugui ser generalitzada i en la qual cada persona triï lliurement la seva manera de ser i d’actuar.
El coneixement androcèntric i la construcció d´un nou saber
L’article analitza l’existència del coneixement androcèntric i les repercussions que té en el procés educatiu. A continuació, planteja la necessitat de construir un nou saber mitjançant la incorporació al currículum escolar dels coneixements de les dones i dels que estan associats a la cura de les persones i d’un mateix.
Què s´amaga darrere de la violència sexual a l'adolescència?
Aquest article se centra en la violència sexual que té lloc a l’adolescència. Primer s’hi mostra una breu anàlisi conceptual sobre els àmbits i les formes que adquireix aquesta violència, més endavant s’hi aborden les dades que hi donen cos i, per acabar, s’hi remarca l’educació afectivosexual desigual entre nois i noies, unida a la construcció de la masculinitat hegemònica, causes principals que sostenen i que produeixen aquesta violència masclista.
Resistències masculines al canvi cap a la igualtat
Més de trenta anys de coeducació a l’escola i encara trobem moltes resistències dintre del sistema educatiu que fonamentalment estan sostingudes per homes. Presentem un relat de com apareixen i se superen aquestes resistències per part dels professors homes en els processos de construcció de la igualtat. Repassem les estratègies que utilitzen els homes del cos docent per dinamitar o frenar els processos coeducatius i com podem enfrontar-nos-hi i superar-les.
Entorn laboral per al professorat LGBT
Els començaments de la tendresa a l´escola infantil
La pedagogia de la cura com afavoridora de l´educació inclusiva
El present article tracta sobre les interaccions que tenen lloc entre l’alumnat d’un col·legi públic d’educació infantil i d’educació primària1 i el d’un centre de formació ocupacional2 de la localitat de Monòver (Alacant), en el marc de l’ètica de la cura. El cas d’estudi que es presenta aquí estableix una proposta de treball entre els diversos nois i noies que afavoreix la pedagogia d’ajuda entre iguals de nivells i d’etapes educatives diferents. Des del curs 2008-2009 fins a l’actualitat, s’està desenvolupant un projecte d’aprenentatge servei en el qual estudiants de diferents generacions i amb capacitats diverses comparteixen objectius educatius comuns.
Avançant cap a uns patis coeducatius
Sortir de l´armari... però romandre a l´escola!
Pla d´igualtat jo = tu
La nostra experiència ens referma a considerar que la coeducació -com a proposta pedagògica en què la formació i l’educació s’imparteixen en condicions d’igualtat per a tots dos sexes i en què no es posa límits als aprenentatges que ha d’adquirir cada criatura- és un camí que hem emprès sense possibilitat de recular, que cal afrontar cada curs, cada dia, en tots els espais i temps escolars, amb l’objectiu que la societat assoleixi nivells d’igualtat cada vegada més alts.
Les dones invisibilitzades
Atès que la diversitat cultural i d’orígens ètnics i de nenes i nens provinents de diferents països és una realitat a les aules, l’article descriu una proposta de treball a l’aula de primària per visibilitzar les aportacions de dones de diferents cultures, amb l’objectiu d’oferir models d’identificació i de referència als nens i a les nenes que són a les aules.
El laboratori secret
Karícies per a l´apoderament
El blog Karícies és una proposta formativa que pretén revertir una educació sexual que desapodera les xiques i naturalitza la violència sexual. Els eixos de la proposta són els següents: transformar el guió de la por en el guió de l’apoderament, donar eines perquè els vincles afectivosexuals siguen igualitaris, revertir l’ablació mental que pateixen les dones, evidenciar els costos de la masculinitat tradicional i celebrar la diversitat.
Germanes de Shakespeare, un esclat de llibertat
Germanes de Shakespeare és una proposta didàctica per a l’ensenyament de la literatura que consisteix a portar les escriptores i les seves obres a l’aula, en un exercici de llibertat de la mateixa professora i de gran força transformadora. Així, al mateix temps que es visibilitzen les escriptores, moltes de les quals estan ignorades en els programes oficials, descobrim els espais que han sabut trobar i es crea a l’aula una nova manera d’entendre la relació educativa.
Els projectes de coeducació i la XAJI a secundària
La XAJI (Xarxa Activa de Joves per la Igualtat) és una eina molt eficaç perquè l’alumnat treballi en la prevenció de les violències masclistes als instituts. L’existència d’un projecte de coeducació de centre, que formi part de la XAJI, potencia els resultats de prevenció. Aquesta integració millora la detecció i l’actuació en la resolució dels casos de violències de gènere.
El feminisme a les escoles ens farà més lliures
Cap a una mirada no binarista en l´educació
Els valors prohibits en els nois: la bondat, la tendresa i l´empatia
Llibres de text i desigualtats: quan oblidem la meitat de la humanitat
L'amor romàntic a l'adolescència
L´escola bressol i la coeducació: construint aliances
Ens en cal més, molt més. Cap a l´agenda pendent en coeducació
Més endins. Educar per transformar la nostra experiència íntima
Sobre coeducació i pedagogia feminista
Guia de recursos
Personalització del contingut
Resum
Amb la col·laboració de
Autors
Ana Alonso del Pozo, Rosa Maria Aznar García, Coral Caro Blanco, Sandra Castro Bayona, Lluïsa Cunillera Mateos, Mónica Fumero Purriños, Mary Cruz García Méndez, Xabier Iturbe Gabikagojeaskoa, Ana López Navajas, Andrea Mora Berenguer, Mercedes Oliveira Malvar, Mercè Otero Vidal, Erick Pescador Albiach, Birginia Pozo González, Aida Rivas Moreno, Carmen Ruiz Repullo, Vicente Sánchez Colodrero, Rosa Sanchis Caudet, Núria Solsona Pairó, Marina Subirats Martori, Amparo Tomé González, Anna Carreras Port, Ferran Català Peiró, Alba González Castellví, Joan Carles López Paulet, Cristina Navarro Sánchez, Adriana Ciocoletto, Mireia Vilalta i Masmiquel
Etapes
Batxillerat, Ed. Primària, Ed. Secundària Obligatòria (ESO), Formació del professorat, General
Categories
Aprendizaje cooperativo, Aprendizaje y servicio, Aprenentatge cooperatiu, Aprenentatge i servei, Coeducació, Coeducación, Didàctica de la literatura, Edifici escolar/espais escolars, Edificio escolar/espacios escolares, Educació afectiva / sexual, Educació tecnològica, Educación afectiva / sexual, Educación tecnológica, Familia y educación, Gènere i educació, Género y educación, Libros de texto, Llibres de text, Materiales curriculares y recursos didácticos, Materials curriculars i recursos didàctics, PEC, Ús de la robòtica, Ús dels blogs, Uso de la robótica, Uso de los blogs, Família i educació
Col·leccions
Paraules clau del producte
coeducación, educación feminista, escuela, feminismo, género, machismo, neurociencia, patriarcado, valores