Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo a la edición española
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prefacio
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluar para reflexionar: historia de la elaboración y el ensayo del dispositivo de análisis y evaluación de la organización pedagógica de la escuela
En aquest capítol es presenten les diferents fases del treball dut a terme en l'elaboració del DAVOPSI (Dispositiu d'Anàlisi i Valoració de l'Organització Pedagògica de l'Escola Infantil), un instrument analític i d'avaluació per promoure la reflexió i la millora d'aquells aspectes del context i l'organització que constitueixen un marc i una condició per al bon desenvolupament de les activitats educatives: els espais, els temps i els grups. Aquest treball va néixer del projecte ALICE, que havia perfilat un procés de recerca formativa per plantejar criteris de valoració sobre aspectes del context educatiu i havia recalcat la importància de la reflexió com a instrument de recerca i presa de consciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Por una pedagogía de la temporalidad
Aquest capítol vol proposar algunes definicions, distincions i problemes, juntament amb diverses contribucions a la recerca sobre el temps, basats en òptiques i àmbits disciplinaris diferents, així com introduir la perspectiva pedagògica suggerida en el DAVOPSI. El propòsit és oferir als lectors i lectores estímuls per tractar el problema d'una dimensió –la temporal– que, com més s'escapa d'una intervenció conscient i deliberada dels mestres i les mestres, més possibilitats té de caure en l'àmbit d'una pedagogia latent que incideixi cegament –també a l'escola infantil– en les conductes, en els aprenentatges socials i morals, en els comportaments dels adults i dels infants, i en tot el desenvolupament infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El espacio y su organización
La disposició i organització dels espais educatius està estretament relacionada amb el model pedagògic-organitzatiu que caracteritza a qualsevol escola. Aquest capítol aprofundeix, d'una banda, en l'enfocament ecològic i organitzacional dels espais educatius, considerant l'espai com un dispositiu pedagògic. D'altra banda, es reflexiona entorn dels resultats obtinguts en diverses recerques sobre l'espai a l'escola infantil, les quals aportaran algunes indicacions útils sobre les pautes que haurien de guiar l'organització dels espais en tals centres educatius. En aquest sentit, per finalitzar es presentaran els criteris del DAVOPSI referits a aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los grupos como recurso educativo
Aquest capítol aprofundeix en el paper que tenen els grups infantils en relació amb la funció educativa de l'escola infantil. Per a això, tindrem en compte dos aspectes: les relacions entre iguals, que fomenten el desenvolupament i l'aprenentatge, i les condicions del context, que afavoreixen l'aparició d'aquestes relacions. A més, donarem prioritat a dues perspectives d'anàlisis principals: el paper dels grups infantils, en particular respecte al desenvolupament de les competències sociocognitives i el procés de maduració de la identitat. S'han triat aquests dos focus d'atenció perquè corresponen a àmbits de recerca amb nombroses contribucions significatives, però també perquè es refereixen a dimensions cap a les quals l'escola infantil dirigeix les seves intencions de formació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un dispositivo para el análisis y la evaluación de la organización pedagógica de la escuela infantil (DAVOPS)
El DAVOPSI (Dispositiu d'Anàlisi i Avaluació de l'Organització Pedagògica de l'Escola Infantil) es presenta com una bateria de quatre escales ordinals que permet apreciar els aspectes significatius de l'organització pedagògica de l'escola infantil. Aquest capítol detalla les característiques principals del DAVOPSI, detallant les àrees d'interès que concerneixen l'organització pedagògica del temps, de l'espai i dels grups, així com els ítems en els quals s'articulen. Així mateix, es detallen les modalitats d'ús, on s'explica com conduir l'observació, recollir, analitzar i discutir les dades avaluatives: qui avalua i les fases del procés avaluatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El DAVOPSI como instrumento de formación
La utilització del DAVOPSI com a instrument de formació es va proposar durant el curs 2005-2006 als mestres i les mestres de les escoles infantils públiques i concertades de la Ligúria en l'àmbit del «Projecte regional de recerca i formació dirigit a la concreció de les competències professionals en nom de l'avaluació i de l'organització pedagògica de l'escola infantil». El projecte, que preveia les diferents possibilitats d'ús de l'instrument, proposava únicament un recorregut reflexiu (no avaluatiu) als mestres i les mestres que en els anys precedents no haguessin participat en cursos de formació sobre l'organització pedagògica del context escolar. Aquest capítol recull les diferents etapes del recorregut d'aquesta experiència i mostra com es va realitzar el projecte en els diferents grups.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluar con el DAVOPSI
Les experiències que s'il·lustren en aquest capítol han permès els mestres i les mestres de les escoles implicades avaluar i reflexionar sobre l'organització pedagògica del context, implicant-se en itineraris d'autoavaluació. Gràcies al DAVOPSI, els docents van poder observar el seu propi context de forma més analítica i sistemàtica, descomponent l'escenari educatiu en factors bàsics, com els socials, espacials i temporals. Així mateix, es presenta breument el procés d'avaluació realitzat mitjançant el DAVOPSI a les escoles infantils i es proporcionen alguns exemples de les experiències dutes a terme en les diferents realitats. Cada experiència posa l'èmfasi en una de les etapes que han caracteritzat el procés d'avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexionar sobre la jornada educativa con el DAVOPSI
Aquest capítol comprèn l'experiència realitzada en el curs escolar 2005-2006 per dues escoles infantils dependents de l'Institut Valle Stura, les quals van implementar un procés d'autoavaluació de la qualitat organitzativa i pedagògica del mateix context utilitzant el DAVOPSI. En el centre de Masone el procés de reflexió es va articular i es va complicar perquè, a més de l'instrument d'avaluació del context, es va utilitzar una eina d'observació de la jornada educativa, un dispositiu heurístic menys orientat professionalment, però capaç d'enriquir amb indicis i petjades aquest quadre global a través del qual la recerca ha intentat reconstruir la fisonomia de qualitat d'aquesta realitat específica.
Es proposen que s'han de tenir molt en compte tres aspectes fonamentals del context educatiu: l'organització i el fluir dels temps, la disposició dels espais i els diferents tipus d'agrupaments que es realitzen a les escoles infantils com a elements que condicionen, afavoreixen o dificulten el desenvolupament i l'aprenentatge dels nens i les nenes de l'escola infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es proposen que s'han de tenir molt en compte tres aspectes fonamentals del context educatiu: l'organització i el fluir dels temps, la disposició dels espais i els diferents tipus d'agrupaments que es realitzen a les escoles infantils com a elements que condicionen, afavoreixen o dificulten el desenvolupament i l'aprenentatge dels nens i les nenes de l'escola infantil.