Tendencias y tecnologías emergentes en investigación e innovación educativa
Análisis y Estudios / Ediciones universitarias - Número: 4 (juny 18)
ISBN / EAN : 9788499809205 - ISBN / EAN EPUB: 9788499809212
25,50€24,22€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
Introducción
Nuevas tendencias en innovación educativa: Hacia un paradigma integrador
Actualment hi ha una gran preocupació per l’estat de l’educació al nostre país a causa de factors com ara el fracàs escolar, les diferents problemàtiques que presenta l’alumnat, el desgast del professorat, etc. Davant d’aquesta crisi educativa, però, estan apareixent noves tendències educatives com a resposta a aquestes problemàtiques. Aquest capítol mira de respondre a les preguntes sobre què s’entén per innovació educativa, quins són els principis comuns subjacents a les noves tendències en educació i quines són les principals característiques psicològiques dels docents que s’impliquen en l’exercici de la innovació educativa.
Tendencias en investigación educativa en la sociedad de la información: Expectativas y realidades desde la sociología
Per dur a terme una anàlisi adequada de les tendències en l’àmbit educatiu, des d’una visió sociològica, cal remarcar l’aportació de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) als processos d’ensenyament-aprenentatge. Les tendències i les tecnologies estan relacionades; per això, aquest capítol tracta la influència dels mitjans de comunicació en la construcció social de la realitat, el canvi de paradigma educatiu cap a noves perspectives i la incidència de l’ús de les TIC en els resultats i processos d’aprenentatge.
Acoso escolar y ciberacoso: Percepciones del alumnado de educación primaria de Castilla-La Mancha
Malgrat que la família és considerada el principal àmbit de socialització per als nens i les nenes, l’escola cada vegada té més protagonisme en l’ensenyament de valors i normes socials, i adquireix més importància quan apareixen alumnes que, per determinades característiques, pateixen el rebuig, puntual o continuat, dels seus companys al centre escolar. A fi de conèixer la gravetat del tema, en aquest capítol es presenten els resultats d’un estudi dut a terme als alumnes de primària de Castella-la Manxa sobre la percepció que tenen de l’assetjament escolar i el ciberassetjament.
Tendencias actuales en investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales
La investigación didáctico musical en la universidad española: Revisión de la producción del último sexenio
El mètode de treball seguit per a la investigació que recull aquest capítol s’ha centrat a elaborar una relació d’articles específics sobre educació musical, trobats en revistes de parla hispana, gràcies al rastreig de publicacions accessibles a Internet. Seguidament, s’ha procedit a catalogar el que s’ha trobat en grans blocs, que depenen d’una temàtica comuna, per esbossar, finalment, unes breus notes de síntesi sobre tot el que s’ha trobat amb relació a la didàctica musical. .
Aprendizaje y tecnología en educación física: Propuestas de enseñanza y aprendizaje basadas en las tecnologías del aprendezaje y el conocimiento
En una societat influïda per la cultura digital, l’àmbit de l’educació física destaca com a àmbit referent relacionat amb les TIC. Tot i això, existeix un nou concepte basat en les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) més innovador i actual referit a l’aprenentatge amb la tecnologia. En aquest capítol es mostra com les TAC aplicades a l’educació física ofereixen un nou ventall de maneres d’abordar els processos d’ensenyament, i es proporcionen algunes eines i propostes pràctiques per a la seva integració.
Una visión restringida del uso de los entornos tecnológicos en educación matemática
Habitualment s’insisteix en la necessitat d’incorporar les noves tecnologies a l’ensenyament. Malgrat això, el seu ús en l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a primària i secundària no està responent a les expectatives creades. La investigació que es presenta en aquest capítol permet il·lustrar de quina manera les restriccions que sovint els entorns interactius d’aprenentatge imposen sobre els processos de resolució, i que són usualment identificades pels docents com a debilitats d’aquests entorns, poden tenir un efecte beneficiós en l’aprenentatge dels usuaris.
Plan lector, literatura infantil y sociedad transmediática
L’aparició de les noves tecnologies ha ocasionat canvis en la nostra societat que han permès la creació de nous contorns per a la humanitat. La societat de la informació i la comunicació, per tant, requereix un pla lector efectiu que inclogui aquests canvis perquè els neolectors descobreixin llibres i lectures en aquest univers connectat. Aquest capítol reflexiona sobre aquests canvis, analitza la seva repercussió en la lectura, en el lector i en la literatura i continua amb el pla lector. Finalment, s’analitza la funció de la literatura infantil i juvenil, vinculant-la a nous formats narratius.
Tendencias en innovación educativa en lengua inglesa
Aquest capítol fa una revisió de les tendències en innovació educativa, sobretot les que se centren en llengua estrangera, en el panorama europeu, espanyol i castellanomanxec. Per a les europees, s’aborden els programes d’aprenentatge permanent comunitaris en els últims anys. Per a les nacionals, s’examinen els programes de formació permanent, especialment els del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports. Finalment, per als regionals s’analitzen tant la legislació vigent relacionada com l’oferta quant a innovació del Centre Regional de Formació del Professorat de la comunitat autònoma de Castella-la Manxa.
Del MCER al Digcomp: una propuesta para el aula de idiomas
El canvi de paradigma educatiu, a causa de la revolució tecnològica en què estem immersos, ha de respondre al nou estil de vida digitalitzat. En aquest sentit, el professorat ha de reflexionar i actualitzar permanentment la seva pròpia formació en matèria tecnològica, per tal d’adquirir la competència digital necessària per oferir un ensenyament adequat per a la nova generació dels «<span class="TextRun SCXW3
El modelo BYOD en Europa: influencia en los procesos de enseñanza-aprendizaje y perspectivas de futuro
Els plans d’innovació educativa del nostre país han apostat per la plena integració de les TIC en els processos d’ensenyament-aprenentatge, a causa de l’ús constant i quotidià de les tecnologies per part de l’alumnat, especialment dels dispositius mòbils. La seva integració en l’àmbit educatiu suposa un ampli ventall de possibilitats per als entorns escolars, i esdevé una eina didàctica de primer ordre. Així, el capítol presenta un dels processos d’ensenyament-aprenentatge més nous, anomenat m-learning, i el model BYOD com a mediador per a la seva posada en marxa.
Implicaciones educativas de las tabletas en la era de la generación Touch
En aquests temps, la irrupció de les tecnologies tàctils i el seu èxit han donat lloc a l’aparició d’una nova generació, coneguda com a generació Touch, de què formen part els usuaris nascuts en l’era digital i que interactuen amb els dispositius tàctils. Entre l’oferta de dispositius tàctils aplicats a l’educació, les tauletes han arribat per convertir-se en grans aliades en el procés d’ensenyament-aprenentatge, tal com es reflecteix en aquest capítol, en què es tracten les implicacions educatives que tenen en l’educació primària.
Desarrollo del pensamiento computacional en educación infantil mediante la resolución de problemas en entornos tecnológicos
Programación y computación en educación primaria. Una propuesta didáctica
El llibre pretén capturar la naturalesa polièdrica de la tecnologia i, en conseqüència, analitza els desenvolupaments i les tendències tecnològiques emergents (BYOD, intel·ligència artificial, robòtica, etc.) amb el propòsit de brindar un coneixement pràctic de cara a una implementació efectiva de la tecnologia a les aules.
El llibre pretén capturar la naturalesa polièdrica de la tecnologia i, en conseqüència, analitza els desenvolupaments i les tendències tecnològiques emergents (BYOD, intel·ligència artificial, robòtica, etc.) amb el propòsit de brindar un coneixement pràctic de cara a una implementació efectiva de la tecnologia a les aules.
Personalització del contingut
Resum
L’anomenada revolució digital obliga els agents educatius a una reflexió profunda al voltant de com els processos d’ensenyament i aprenentatge han d’adaptar-se als nous desenvolupaments tecnològics i a les tendències que sobre aquests s’articulen.
En aquest context, aquesta obra proporciona una visió de l’impacte de la tecnologia en els processos educatius i, per altra banda, visualitzar aportacions de la investigació i la innovació educativa que es caracteritzen per una aplicabilitat efectiva a les aules.
El llibre pretén capturar la naturalesa polièdrica de la tecnologia i, en conseqüència, analitza els desenvolupaments i les tendències tecnològiques emergents (BYOD, intel·ligència artificial, robòtica, etc.) amb el propòsit de brindar un coneixement pràctic de cara a una implementació efectiva de la tecnologia a les aules.
Autors
David Andrés Fernández, Miguel Arevalillo Herráez, David Arnau Vera, Raquel Bravo Marín, Antonio Cebrián Martínez, Ramón Cózar Gutiérrez, María del Valle de Moya Martínez, Pascual David Diago Nebot, Luis Miguel García López, Ramón García Perales, Cosme Gómez Carrasco, José Antonio González-Calero Somoza, José Antonio Hernández Bravo, Juan Rafael Hernández Bravo, Lourdes Hernández Delgado, Isabel Jerez Martínez, Rosa Mari López Campillo, Isabel López Cirugeda, Narciso José López García, Miguel Ángel Milán Arellano, Ascensión Palomares Ruiz, Marta Parra Delgado, Manuel Roblizo Colmenero, José Manuel Sáez López, María Trinidad Sánchez Núñez, Mari Carmen Sánchez Pérez, Raquel Sánchez Ruiz, David Zamorano García
Etapes
Categories
Formació i desenvolupament del professorat, Formación y desarrollo del profesorado, Investigació educativa, Investigación educativa
Paraules clau del producte
educación, innovación, investigación, tecnologías, tendencias