Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La sociedad, ¿premia o castiga al profesorado?
L’educació sempre està en el punt de mira de la societat, però som conscients realment de la complexitat del fet educatiu? Aquest capítol parla d’això, reflexionant sobre de quina manera ha impactat la transformació social a l’escola des dels seus diferents vessants (econòmic, polític, social...) i analitzant especialment el paper dels informes PISA i la seva influència en la tasca del professorat d’avui en dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ser docente en una sociedad desigual, multicultural y compleja. Desafíos y conflictos del nuevo siglo.
Què implica ser docent en una societat desigual, multicultural i complexa? Què s’espera del professorat? Quines expectatives i prejudicis hi ha sobre els docents? Aquest capítol mira de respondre a aquests interrogants, analitzant els desafiaments i conflictes que planteja la societat actual per a la feina dels i les docents d’avui en dia. A més, es recull l’opinió real d’una professora sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Quiénes son los profesores y profesoras?
Com és el perfil mitjà del professorat d’Espanya? Quantes hores treballa? Com estem en relació amb altres països? Quina és la previsió en els pròxims 15 anys? Aquest capítol respon a aquests i a altres interrogants sobre la figura del professorat, i també explica els principals reptes que se li presenten, com ara l’ús de la tecnologia o els problemes d’aprenentatge i disciplina a les aules d’avui en dia, entre d’altres, insistint també en la situació de la dona en aquesta professió. A més, es recull l’opinió real d’una professora sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo se llega a ser profesor/a y quién los forma o los deforma?
El coneixement professional es comença a construir molt abans d’endinsar-se en la formació inicial, i un cop s’hi és es continua edificant constantment al llarg de la vida professional. Però què és el coneixement professional docent? I com es construeix? Aquest capítol parla d’això, analitzant la formació inicial que rep el professorat pel que fa a la socialització docent i la construcció del coneixement professional. A més, es recull l’opinió real d’un professor sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación permanente del profesorado o, si lo preferís, la formación a lo largo de la vida.
Com es duu a terme la formació permanent del professorat? Quin és el paper de l’aprenentatge informal en la formació? Com s’ha previst des de les diferents lleis educatives? Aquest capítol parla de tot això, analitzant quins elements hi influeixen i com fan que es vagi constituint i construint una trajectòria professional, un itinerari vital que va conformant la manera de ser, pensar i sentir l’educació del professorat. A més, es recull l’opinió real d’un professor sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo adquiere el profesorado su cultura profesional? ¿Y de qué culturas se trata?
Es parla molt de la cultura del professorat. Però en què consisteix exactament? Hi ha una cultura comuna en el magisteri? Aquest capítol respon a aquests i a altres interrogants sobre el tema, reflexionant sobre com aquesta cultura del professorat es va adquirint en dos moments formatius: inicial i permanent. És a dir, no només és un producte de la formació inicial, sinó que també es desenvolupa de manera continuada en la pràctica laboral i al llarg del desenvolupament professional del professorat. A més, es recull l’opinió real d’una professora sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Existe desarrollo profesional o carrera docente? El impacto de esa carencia.
No podem afirmar que el desenvolupament professional del professorat es degui únicament al desenvolupament pedagògic, al coneixement i a la comprensió de si mateix, al desenvolupament cognitiu o al desenvolupament teòric, sinó que és tot això i més emmarcat en, o afegint-li, una situació contextual i laboral que afavoreix o impedeix el desenvolupament d’una carrera docent. Aquest capítol aborda aquest tema, reflexionant sobre quins aspectes, a part de la formació, influeixen en el fet que el docent se senti plenament desenvolupat professionalment. A més, es recull l’opinió real d’una professora sobre aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Las condiciones laborales del profesorado tienen alguna influencia en la enseñanza?
No hi ha desenvolupament professional sense carrera, i la carrera està unida als processos formatius i personals i les condicions contextuals i laborals de la professió. Aquest capítol incideix justament en aquest tema: les condicions laborals del professorat. Amb aquesta finalitat, es revisa com han evolucionat fins a arribar a la situació actual, reflexionant sobre aspectes com ara l’important paper de l’educació pública o com han afectat lleis com la LOMCE pel que fa a mesures i retallades en el camp de l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: ¿Por qué este libro?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo: ¿hacia el futuro o hacia el pasado?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexo. El profesorado y su formación como actores necesarios y comprometidos con la educación pública
Amb una crítica constructiva molt ben fonamentada vers aquells aspectes que haurien de millorar en la professió docent, el llibre pretén que el professorat prengui consciència de la importància del seu compromís social, polític i educatiu en la tasca d’educar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Amb una crítica constructiva molt ben fonamentada vers aquells aspectes que haurien de millorar en la professió docent, el llibre pretén que el professorat prengui consciència de la importància del seu compromís social, polític i educatiu en la tasca d’educar.