Les propostes incloses són de gran utilitat en aspectes relacionats amb el plantejament de les classes, la preparació i el desenvolupament d'aquestes, i l'atenció a l'alumnat en qüestions acadèmiques, personals i professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les propostes incloses són de gran utilitat en aspectes relacionats amb el plantejament de les classes, la preparació i el desenvolupament d'aquestes, i l'atenció a l'alumnat en qüestions acadèmiques, personals i professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la presencialidad a la virtualidad, un camino de no retorno
La recent pandèmia ha estat un repte per als sistemes educatius basats en la presencialitat. S'han saltat totes les costures d'un model fonamentat en el contacte directe amb l'alumnat. A partir de la superació de la crisi sanitària, s'està tornant a una certa normalitat social; no obstant això, la universitat ha sofert una notable transformació en la relació docent-alumne i entre aquests i les tecnologies, presents abans de la crisi sanitària, que ara ocupen un espai que ja no deixaran. És a dir, han vingut per a #quedar. El repte és aconseguir la convivència entre el model presencial i el virtual, de manera que tots dos puguin #complementar. Aquesta és la finalitat del present llibre, conjuminar el que totes dues maneres d'entendre l'acte d'ensenyament-aprenentatge i la relació tutor-alumne tenen de positiu, reconèixer possibles inconvenients i implementar formes en les quals les tecnologies complementin el treball docent. Això comporta diferents metodologies d'aula en les quals s'han d'anar descobrint nous rols i maneres de #relacionar i en les quals l'alumne i les tecnologies seran més protagonistes. Amb aquesta base, es plantegen els capítols següents, en els quals l'acció tutorial, desenvolupada pel professorat en un tracte personalitzat amb l'alumne, cobra especial rellevància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El logro del pensamiento crítico
L'assoliment del pensament crític és una de les prioritats de l'educació, especialment en la universitat. La seva aposta pel desenvolupament de metodologies actives que involucrin a l'estudiant en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge comporta la implementació d'estratègies docents i la utilització de recursos que permetin a l'alumnat analitzar i avaluar la informació per a poder interpretar-la i comprendre-la i aprendre a construir les seves pròpies opinions, afavorint així la seva autonomia i llibertat de pensament i expressió. Des d'aquest plantejament, el capítol té com a objectiu presentar diferents propostes pedagògiques basades en l'ús de diversos recursos tecnològics utilitzats en el context de determinades matèries dels graus d'educació de la Universitat de Jaén per al foment del pensament crític. En concret es presenten diverses experiències respecte a l'ús de les xarxes socials, Internet, la imatge digital, el fòrum, les presentacions multimèdia i el vídeo i el cinema com a mitjans audiovisuals. Els resultats obtinguts constaten que un ús adequat de les tecnologies de la informació i la comunicació com a recurs educatiu garanteixen un coneixement significatiu i reflexiu que capacita per a enfrontar problemes reals i incerts, tant com persones com futurs professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Planificación y organización del trabajo
La tecnologia ha generat noves formes d'ensenyament i aprenentatge en el sistema universitari. L'ús d'eines TIC pot ser beneficiós en l'organització i planificació del treball, però també pot tenir alguns inconvenients, com la creació d'una barrera tecnològica. No obstant això, els avantatges són nombrosos i inclouen l'autonomia i la flexibilitat en l'horari, l'augment de les habilitats digitals i la motivació i la productivitat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Al llarg d'aquest capítol presentarem una sèrie de propostes perquè tant el professorat com l'alumnat puguin fer ús de diferents eines #TIC per a planificar i organitzar el treball i l'estudi. Són proposades que es plantegen des d'una perspectiva dinàmica, oberta i flexible, per la qual cosa podran ser utilitzades per qualsevol àrea de coneixement i nivell educatiu universitari (grau, màster i doctorat).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El autoaprendizaje como desarrollo personal
En aquest capítol els autors exploren diferents tipus d'autoaprenentatge i proposen recursos i estratègies per a cadascun. A més, es presenten dotze propostes d'autoaprenentatge utilitzant tecnologies com a apps, jocs, WebQuest i pódcast. Cada proposta s'enfoca en una mena d'aprenentatge específic, com l'autoaprenentatge visual, auditiu, significatiu, associatiu o experiencial, entre altres. S'esmenten exemples concrets de cada proposta i es destaca la importància de la tecnologia en l'autoaprenentatge. Els autors també discuteixen dues propostes d'autoaprenentatge en educació. La primera s'enfoca en un tema de pedagogia en l'educació especial, mentre que la segona s'enfoca en un tema de matemàtiques en l'educació primària. A més, el capítol aborda qüestions com l'avaluació basada en competències, les habilitats d'ensenyament digital, l'aprenentatge autoregulat i l'e-learning. Els autors proporcionen orientació per a educadors i estudiants en diferents camps i accentuen la importància de l'automotivació, l'autodisciplina i l'autoavaluació en l'autoaprenentatge. En general, el capítol destaca la importància de l'autoaprenentatge en la societat actual, on el coneixement i les habilitats necessàries per a tenir èxit en el món laboral estan en constant canvi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relaciones sociales y herramientas para su potencialización
El món està evolucionant constantment i a passos gegantescos, i, amb ell, la manera en què les persones es relacionen. Les relacions socials són un tema d'interès cada vegada major per a tots els contextos donat els fructífers resultats que es produeixen en ells si aquestes es potencien. En l'àmbit universitari arriba a ser fonamental per al desenvolupament dels estudiants, així com dels docents que conviuen amb ells durant, mínim, quatre anys. Per aquest motiu, diversos estudis s'han centrat en com millorar les relacions socials entre tots els membres que formen la comunitat educativa. Les tecnologies han estat les grans protagonistes en aquest sentit i s'ha tractat de treure'ls el màxim partit. En aquest capítol es posen dos exemples de tecnologies que estan cada vegada més presents en la vida acadèmica de les institucions universitàries: els entorns virtuals d'aprenentatge (EVA) i les xarxes socials. Els EVA permeten un clar flux de comunicació entre els integrants de la comunitat per a millorar el seu desenvolupament acadèmic. Les xarxes socials, cada vegada més, ofereixen eines de les quals també es pot treure partit acadèmicament a través de la cerca d'informació, el desenvolupament lingüístic, el treball col·laboratiu o la reflexió, entre altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La resolución creativa de problemas
Actualment es plantegen maneres d'aprendre en la universitat mitjançant la resolució de problemes relacionats amb les diferents disciplines que cursa l'alumnat, però alhora amb la professió per a la qual s'estan preparant. El concepte ha estat inclòs per la #Unesco en el document Educació 2030, on es destaca la seva importància en una formació integral del ciutadà i per tant del professional. De fet, és molt valorat en qualsevol treball avui dia. La proposta abordada en el capítol s'aparta de l'enfocament tradicional i adopta un format obert, divergent i amb capacitat de trencar motlles en la cerca de múltiples solucions. Es tracta de proposar diferents maneres d'entrenar als estudiants perquè adquireixin pautes de resolució de problemes i puguin transferir-les a diferents situacions. Per a aconseguir-ho, les tecnologies seran un recurs d'inestimable valor. Almenys, aquesta és la intenció, sabent la dificultat que suposa enfrontar reptes en els contextos on es poden inscriure els continguts de les matèries universitàries i més tard en l'activitat professional. El fons és molt més ampli, perquè en realitat es tracta de formar a un alumnat competent per a oferir respostes vàlides en totes les experiències vitals que posin a prova la seva capacitat resolutiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El estudio de caso
La tutoria universitària, segons García-Valcárcel (2008), engloba aspectes acadèmics, personals i laborals de l'estudiantat. Aquest capítol suggereix estratègies docents utilitzant l'estudi de cas com a mètode central i basant-se en les etapes de Colbert i Desberg (1996) adaptades a la tutoria integral. S'emfatitzen eines i recursos didàctics en línia que afavoreixen aquest enfocament i la contextualització segons característiques de l'alumnat i àrea acadèmica. La tutoria acadèmica s'optimitza mitjançant tecnologies i eines digitals, com a aplicacions de planificació, mapes conceptuals, targetes de repàs, sistemes d'informació geogràfica, enregistraments, pódcast, vodcast, plataformes universitàries i eines 2.0. La realitat virtual i la intel·ligència artificial (IA) també potencien la qualitat de la tutoria, oferint experiències d'aprenentatge personalitzades i detecció primerenca de problemes. La tutoria professional és essencial per a motivar i guiar a l'alumnat cap al seu futur laboral. La tecnologia, mitjançant l'estudi de cas, enriqueix l'experiència educativa i facilita la comprensió de tasques professionals. S'esmenten opcions tecnològiques com a simuladors, eines de IA i aplicacions específiques per a diferents disciplines. La tutoria personal ha evolucionat gràcies a la tecnologia, que permet un seguiment personalitzat i un aprenentatge adaptat al ritme i estil de l'alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje colaborativo
En aquest capítol abordem l'aprenentatge cooperatiu des d'una perspectiva teoricopràctica i plantejant com a eix vertebrador la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Teòrica en tant s'ofereix un plantejament que justifica la seva importància en el procés d'ensenyament-aprenentatge pels beneficis que aporta a l'alumnat; i pràctica per les propostes que s'ofereixen des d'un enfocament interdisciplinari. Es presenten dues pràctiques que s'emmarquen en el grau de medicina en les assignatures de Biologia Cel·lular i Genètica Humana, totes dues de primer curs (amb l'ús de l'aplicació Popplet i la base de dades GenBank de NCBI, respectivament) en les quals, d'una banda, es duu a terme un frotis sanguini en portaobjectes i, per una altra, l'alumne aprèn a buscar informació d'un determinat gen en una base de dades de bioinformática en humans. Així mateix, es duu a terme una proposta pràctica en el grau d'educació primària, en l'assignatura d'Aspectes Pedagògics de les Dificultats Motores i Sensorials, utilitzant, per part de l'alumnat, la metodologia flipped classroom. Es demostra com amb l'aprenentatge cooperatiu s'aconsegueix que l'alumnat incrementi la motivació, perquè de l'èxit d'un depèn l'èxit del grup.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación como proceso y como resultado
En el nou model educatiu, l'avaluació adquireix un paper decisiu, ja que aporta informació rellevant sobretot el procés, guia la presa de decisions per a valorar l'adquisició de competències i habilitats per part de l'alumnat i afavoreix la qualitat i l'excel·lència. En l'actualitat s'advoca més per la visió pedagògica de l'avaluació orientada a la reflexió del professorat i l'alumnat, a la retroalimentació per a millorar els aprenentatges i a la utilització de pràctiques i eines alternatives. En aquest sentit, les #TIC ofereixen múltiples possibilitats, eines i aplicacions que poden ser emprades en l'àmbit de l'avaluació, encara que tenint sempre en compte la seva correcta inclusió en els plans d'estudi per a poder aprofitar tot el seu potencial. En aquest capítol es presenten algunes d'aquestes eines que pretenen facilitar els processos d'avaluació, involucrant en ells a l'alumnat per a afavorir la seva motivació i facilitar una autèntica avaluació formativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El acceso al mundo laboral
L'orientació acadèmica i professional és necessària en totes les etapes educatives i és especialment important per a proporcionar ajuda a l'alumnat en la seva preparació per a accedir al mercat laboral. Aquesta no ha de començar quan finalitza la formació universitària, sinó que ha de #dur al llarg de tot el procés formatiu, amb l'objectiu de proporcionar assessorament i ajuda relacionada amb les diferents possibilitats laborals de cada titulació. Així, en aquest capítol apuntarem algunes qüestions per a treballar la competència lingüística de l'estudiantat de cara a l'accés al món laboral. De la mateixa manera, analitzarem com adequar el perfil formatiu a les característiques de l'ocupació al qual optar: accés a la funció pública, treball en empreses privades i emprenedoria i autoocupació com a sortida laboral. A més, apuntem també algunes qüestions que considerem importants des d'aquesta perspectiva, com ara la realització de pràctiques en empreses, l'elaboració del curriculum vitae, la preparació d'entrevistes de treball, la configuració del perfil en xarxes socials com LinkedIn o la utilització de portals i apps d'ocupació en aquest procés tan complex com és la introducció en el mercat de treball.