Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La psicología de la educación infantil: una disciplina y una práctica
La psicologia de l’educació, al llarg dels anys, ha contribuït a l’aportació de teories, conceptes i perspectives que millorin la pràctica educativa, a partir de diferents maneres d’entendre i analitzar l’aprenentatge i desenvolupament de nens i nenes, a fi d’aconseguir la seva maduració psicoevolutiva. En aquest capítol es presenten cadascuna de les tres grans perspectives teòriques presents en la psicologia de l’educació en general (conductisme, cognitivisme i constructivisme) i les seves implicacions educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendizaje, educación y desarrollo: cómo aprenden niños y niñas
L’aprenentatge dels nens i nenes es produeix de moltes maneres diferents. Com es pot potenciar, transformar i optimitzar la capacitat d’aprendre dels més petits és un dels focus principals d’estudi de la psicologia de l’educació. Aquest capítol aborda, des de la mirada en el context d’educació infantil, tres accions o àrees d’aprenentatge: explorar; imaginar, pensar i crear, i gaudir aprenent. Aquestes accions o àrees d’aprenentatge no s’han de considerar independents, sinó que s’han de complementar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lenguaje y pensamiento: aprendiendo a comunicar y comprender
A través del llenguatge les persones som capaces de transmetre conceptes, significats, idees, sentiments, desitjos, frustracions, etc. El llenguatge, al seu torn, constitueix una forma de representar la realitat, de manera que les primeres paraules permeten als nens i nenes representar el seu propi coneixement i donar sentit a les experiències i activitats en què participa. Aquest capítol se centra en l’adquisició i domini del llenguatge com una de les tasques evolutives més importants dels més petits, amb la finalitat d’aprendre a parlar, llegir i escriure.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensamiento matemático y aproximación al número: ordenar el mundo
En aquest capítol s’aborda l’estat de la investigació sobre el coneixement matemàtic infantil, i es fa una atenció especial al nombre, al càlcul i a les operacions aritmètiques, a les formes de generació de coneixement (concretament l’argumentació i la modelització) i als processos d’ensenyament i aprenentatge dins de l’aula d’infantil que condueixen a l’adquisició del sentit numèric, el qual els permetrà pensar, comprendre i raonar sobre els nombres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La autorregulación del aprendizaje: autonomía y retos de progreso
L’autoregulació inclou aspectes fonamentals del desenvolupament emocional, social, cognitiu i motivacional dels nens i nenes que els permeten mostrar èxit en el seu aprenentatge, en les relacions socials i en la seva vida adulta, i alhora els va proporcionant el control sobre el seu propi procés de canvi. Aquest capítol presenta les diferents teories de l’autoregulació de l’aprenentatge, així com la seva concreció en l’educació infantil, atenent els focus d’interès reconeguts en l’estudi de l’autoregulació de l’aprenentatge en els nens i les nenes, com ara la metacognició.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Juego y creatividad: actividad, símbolo y comunicación
El joc ocupa una part important de la vida dels nens i nenes. Alguns autors com Vigotski i Piaget, en l’àmbit de la psicologia del desenvolupament, han elaborat teories interessants sobre la naturalesa psicoevolutiva del joc infantil, les quals han permès sustentar iniciatives educatives que valoren l’activitat lúdica com un àmbit d’aprenentatge i desenvolupament. El joc, per tant, esdevé un element clau per a l’educació, tal com sosté aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación emocional: aprender a sentir, expresar y ser felices
Les emocions poden ajudar les persones a relacionar-se més bé, a gestionar la seva conducta i a tenir èxit en diversos àmbits de la vida. Ser intel·ligent i competent emocionalment pot ser fins i tot tan important com tenir bones competències acadèmiques. Un desenvolupament emocional adequat, en què es conjuguin els factors biològics, la família, l’escola i els iguals, pot desembocar en un alt nivell de competència emocional. Aquest capítol tracta totes aquestes qüestions com a fonament per a l’educació emocional a l’escola infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendizaje social y moral: la complejidad que los otros introducen en el mundo propio
Les relacions interpersonals influeixen en el desenvolupament psicològic de les persones al llarg de la seva vida. Les persones aprenen a partir de la interacció social i la participació en activitats socioculturals, reconstruint la pròpia consciència per adaptar-se a les necessitats reals de l’ambient sociocultural. En aquest sentit, el procés de socialització en la infància servirà per formar adults competents. Aquest capítol se centra en el desenvolupament social dels nens i les nenes, i s’hi analitzen els processos mentals que participen en la interacció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La convivencia en la educación infantil: ecología del centro y del aula
Aquest capítol presenta una anàlisi del conjunt de relacions interpersonals que donen forma a la convivència a l’etapa d’infantil. S’exposen les potencialitats de la relació amb el mestre o la mestra, el paper de les relacions entre iguals en el desenvolupament socioemocional i els riscos de l’agressivitat a l’aula. Així mateix, s’exposa la importància dels vincles entre els principals referents per a nens i nenes, família i docents, i la necessitat que tots dos treballin junts. Finalment, es proposen algunes estratègies i iniciatives per a la gestió de la convivència escolar i la dinàmica de l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La familia: escenario de educación en los años infantiles
Si hi ha res que caracteritzi la família en la nostra societat actual és la seva diversitat. El model de família s’allunya del conjunt format per un pare i una mare per donar pas a un model dinàmic i heterogeni. Però les famílies difereixen les unes de les altres no tan sols en la seva composició, sinó també en el seu funcionament intern, en l’estil de les seves relacions, en la manifestació dels afectes i en la gestió de la convivència escolar. L’aferrament, els estils educatius parentals i la disciplina familiar són alguns dels elements que tracta aquest capítol, centrat en la família.
Recull les principals aportacions teòriques i els avenços en la investigació psicoeducativa a infantil. Les peculiaritats d’aquesta etapa requereixen continguts i propostes ajustades a les potencialitats i a la realitat de les aules d’educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recull les principals aportacions teòriques i els avenços en la investigació psicoeducativa a infantil. Les peculiaritats d’aquesta etapa requereixen continguts i propostes ajustades a les potencialitats i a la realitat de les aules d’educació infantil.