Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un modelo educativo para la orientación y el asesoramiento
En les últimes dècades hi ha hagut una sèrie de canvis pel que fa al model educatiu per a l’assessorament i l’orientació en els centres educatius. Per tal de poder conèixer algunes dimensions rellevants d’aquest model educatiu, aquest capítol mostra els conceptes en els quals se sustenta, així com les concepcions del professorat i assessors, de l’aprenentatge i de la mateixa orientació. També es presenten les possibilitats de la col·laboració com a estratègia prioritària d’intervenció dels orientadors, preveient, d’aquesta manera, la dimensió institucional de l’orientació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estrategias de colaboración. Ayudar a ayudar
Els orientadors tenen la tasca d’ajudar els professors i altres agents educatius perquè puguin empènyer els alumnes a aprendre, de manera que han de vetllar per les necessitats que presentin els professors per tal assistir-los de la millor manera possible. La col·laboració, per tant, és l’eix principal d’aquest capítol, en el qual s’analitzen les dificultats que aquesta estratègia suposa en la resolució conjunta de problemes. La tasca d’assessorament es considera un procés d’ajudar a ajudar, de la qual cosa deriva una feina complexa que ha de ser abordada des de la col·laboració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El centro educativo como ámbito de intervención
El centre educatiu és un sistema complex, ja que està format per altres subsistemes que es relacionen al seu interior i entre si. En aquest capítol es tracten alguns aspectes bàsics que s’han de conèixer per col·laborar com a orientador en un centre educatiu. Així mateix, es proposen aspectes que cal tenir en compte a l’hora de col·laborar amb el centre educatiu, com ara la seva cultura, organització, funcionament, aspectes relacionals i/o comunicatius. Per il·lustrar més bé les idees del capítol, s’analitza el cas d’un alumne i es detalla el paper i posició de l’orientador al centre educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estrategias de evaluación psicopedagógica
L’avaluació psicopedagògica és una de les tasques més importants que acompleixen els orientadors. Tot i que amb freqüència s’ha vinculat a pràctiques de diagnòstic psicològic, en aquest capítol es defineix una avaluació al servei de l’adequació de la resposta educativa i de l’atenció a la diversitat, detallant les seves finalitats i referents, així com les seves fases i instruments més habituals per dur-la a terme. Igualment, es dedica un apartat específic a l’avaluació relacionada amb l’elaboració de dictàmens d’escolarització o un altre tipus d’informes amb transcendència administrativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Abordando la relación familia-escuela desde una perspectiva colaborativa
És indiscutible que la família ocupa el lloc més destacat en el desenvolupament infantil, però a l’escola també li correspon un paper molt important. L’alumnat aprèn més i millor quan té ocasió de viure en un entorn de col·laboració entre la seva família i l’escola. Per tant, els orientadors psicopedagògics poden tenir un paper rellevant en la tasca d’apropar els dos sistemes, afavorint punts de trobada i col·laboració entre família i escola i promovent l’emergència d’objectius compartits i acords pràctics d’actuació respecte a nens i adolescents. Aquest capítol aborda algunes maneres d’afrontar aquesta tasca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientación y tutoría con los adolescentes
Mirar de delimitar els àmbits i continguts de l’acció tutorial no és una tasca senzilla, ja que la multiplicitat de funcions i activitats que pot englobar el concepte d’acció tutorial són molt variades i diverses. Aquest capítol se centra en l’orientació i la tutoria, entesa com una extensió de l’acció docent, donant a conèixer quins són els seus àmbits d’actuació i objectius, així com els agents i eines necessaris per dur a terme adequadament l’acció tutorial amb els adolescents. La figura de l’orientador i la seva col·laboració amb els professors s’estudien al final del capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La orientación académica y profesional en la educación secundaria
Orientar és la intervenció professional que contribueix a ajudar les persones a imaginar, planificar i dur a terme un projecte de vida satisfactori, d’acord amb les seves necessitats, possibilitats i motivacions. Un dels objectius de l’educació secundària és que l’alumnat vagi coneixent el món laboral i els camins pels quals, a través del sistema educatiu, es pot arribar a integrar en la societat per mitjà de la feina. Aquest capítol aborda el complex fenomen de la transició a la vida activa, donant a conèixer la importància i el perfil dels orientadors, tutors i professorat que hi participen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientación y transición entre etapas
Aquest capítol aborda el paper de l’orientació en els processos de transició entre etapes, considerant que són moments que suposen una especial ruptura en el procés de formació de l’alumnat i que impliquen tota la comunitat educativa. Reflexionar-hi pot contribuir a eliminar barreres importants per a l’aprenentatge, sobretot les dels alumnes que estiguin en una situació de vulnerabilitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientación y trabajo intersectorial
La primera actuació de l’orientador ha de consistir a optimitzar els recursos propis del centre educatiu on treballa i modificar el que calgui per ajudar a canviar les situacions que se li presentin, col·laborant sempre amb el professorat. En moltes ocasions, però, també serà necessari plantejar-se el treball conjunt amb altres professionals de la xarxa assistencial de la infància i la joventut en el sector. Aquest capítol parla de la feina de col·laboració amb altres professionals dels àmbits de salut i serveis socials, però també entre els professionals del món educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientación y asesoramiento en educación infantil
L’etapa d’educació infantil és probablement el tram en què la pedagogia és més flexible i personalitzada, on es fomenten les diferents capacitats dels nens i on la relació amb les famílies és més gran. Tot i la tendència tradicional que la major part de centres aplica a les seves aules, molts altres centres opten per una pedagogia centrada en el nen o nena i en les seves necessitats. El paper de l’orientador en aquesta etapa, com veurem al llarg d’aquest capítol, té com a objectiu ajudar a avançar cap a una pedagogia realment infantil, on es respecti l’edat i les característiques de cada nen i nena.
En aquets volum es caracteritza el model educatiu, una perspectiva que ha estat adoptada per les successives lleis educatives en el nostre país.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En aquets volum es caracteritza el model educatiu, una perspectiva que ha estat adoptada per les successives lleis educatives en el nostre país.