Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat humana i llenguatge
Al llarg d’aquest capítol l’autor posa els fonaments per a una concepció del llenguatge humà com a activitat i, per tant, sotmesa a la variació i al canvi. Caldrà, doncs, aproximar-se a l’estudi del llenguatge tenint en compte la diversitat i els processos sociohistòrics lligats al canvi. D’aquest plantejament se n’extreuen repercussions importants per a l’ensenyament de les llengües, entre les quals s’aborda la necessària atenció a la conservació de les llengües existents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les llengües en l'ensenyament
Aquest capítol gira al voltant de la diversitat de llengües presents avui dia a les escoles. Parteix d’un breu repàs històric de l’ensenyament de llengües segones i estrangeres que acaba amb una revisió del tema de la immersió lingüística. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'activitat metalingüística en l'aprenentatge de les llengües
Quina relació es pot establir entre els conceptes espontanis sobre la llengua i els conceptes elaborats per diferents models científics, incloent-hi la tradició gramatical? Quina distància hi ha entre els uns i els altres? De quina manera es relacionen el saber lingüístic d’ús i el saber metalingüístic? En aquest capítol s’aborden aquestes qüestions, delimitant el concepte activitat metalingüística i conceptes relacionats (funció, capacitat, representació, etc.) per entrar, després, en la diversitat de manifestacions d’aquesta activitat en l’educació lingüística. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Discurs, text i context
En aquest capítol es defineixen i exemplifiquen els conceptes clau relacionats amb els estudis del discurs i del text, imprescindibles en un ensenyament reflexiu de les llengües: text, context, competència comunicativa, tipus de text, gèneres i altres conceptes implicats. En les reflexions finals es plantegen algunes idees que es consideren fonamentals per a l’ensenyament de la llengua, com el fet de treballar de manera contextualitzada, partir de la competència discursiva i ensenyar la gramàtica a partir d’activitats de transformació i producció de textos. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La presència de la sintaxi en el currículum de Llengua
Quina ha de ser la presència de la sintaxi en els programes de Llengua de l’educació secundària? Sobre quins conceptes bàsics s’han d’articular els continguts sintàctics de la matèria? En aquest capítol s’aborden aquestes i altres qüestions referides a la presència de la sintaxi en el currículum, prenent com a focus l’orientació comunicativa dels programes de Llengua. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura analítica i ensenyament: el comentari de textos literaris
El capítol presenta, a partir de la proposta decomentari de textos, un panorama —inevitablement parcial, diu l’autor— dels estudis en què es basa el comentari de textos; ens prevé dels perills dels mètodes rutinaris i, en canvi, ens ofereix eines conceptuals i estratègies que, aplicades de manera flexible, poden fer «ensenyable» l’aprofundiment en la comprensió dels textos literaris. En proposa dos exemples ben diferents: el primer segueix un esquema canònic, i el segon és un exemple de comentari que l’autor qualifica d’obert, «menys subjecte a l’ordre del mètode». També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En línia: llegir i escriure a la xarxa
En aquest capítol s’exploren les implicacions de la xarxa en l’aprenentatge i l’ús de la lectura i l’escriptura. Primerament, es descriuen les particularitats que tenen, que van força més enllà d’un canvi de suport, i també es revisa la metàfora dels «nadius digitals». Després, s’esbossen algunes de les pràctiques de lectura i escriptura que fan avui dia els nois i noies catalans a la xarxa, abordant també les conseqüències que provoca l’entrada d’Internet a l’escola i la necessitat d’adoptar-hi una actitud crítica. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículum de Llengües: descripció i anàlisi per pensar la programació
El capítol analitza l’actual currículum de Llengua i Literatura de l’educació secundària obligatòria (ESO), que pren com a punt de partida i fonament el desenvolupament de la competència plurilingüe i multicultural i la competència comunicativa. Així mateix, s’ofereixen quadres de síntesi dels continguts del primer curs, els quals exemplifiquen la interrelació que cal fer entre els continguts expressats en forma de llista en els currículums, tot permetent-ne una visió més sintètica.
S’apleguen treballs que, des de diferents camps disciplinaris, poden contribuir a fonamentar l’ensenyament de la llengua, tant en els vessants comunicatius com en els de l’activitat metalingüística que hi estan necessàriament associats en els nivells de l’educació secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
S’apleguen treballs que, des de diferents camps disciplinaris, poden contribuir a fonamentar l’ensenyament de la llengua, tant en els vessants comunicatius com en els de l’activitat metalingüística que hi estan necessàriament associats en els nivells de l’educació secundària.