Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber hablar es una competencia fundamental poco enseñada
Saber parlar és una competència fonamental poc ensenyada perquè arrossega una doble problemàtica: la manca d’una tradició pedagògica sobre el seu ensenyament al nostre país i les dificultats pràctiques de la seva aplicació a classe. Com que la llengua oral es dona per descomptada, l’escola centra la seva acció educativa en l’escriptura, la qual cosa comporta que moltes persones tinguin problemes per parlar en públic. En aquest capítol es planteja de manera general aquesta problemàtica, així com cap a on s’hauria d’orientar l’ensenyament de la competència oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lengua oral organiza la vida en el aula y requiere una reflexión y un aprendizaje específicos
A classe es parla per gestionar la interacció, per aprendre a pensar, per compartir la lectura i per aprendre a escriure, però, a més, cal parlar per aprendre a parlar, centrant l’atenció en les característiques de l’oralitat formal i duent a terme activitats sistemàtiques i planificades de discurs oral en públic. En aquest capítol, doncs, es presenta una breu descripció dels diferents formats d’activitat oral a l’aula, que han d’implicar reflexió i aprenentatge lingüístic i comunicatiu en l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Antes de hablar hay que pensar bien lo que se quiere comunicar
La didàctica de l’oralitat formal ha d’incorporar la planificació del discurs en les activitats de classe, dins de seqüències didàctiques que inclouen el seguiment per part del docent del treball previ de l’alumnat a una exposició oral, amb una avaluació formativa al llarg del procés. La preparació intensiva del tema sobre el qual s’exposa i la planificació de la intervenció oral és l’eix principal d’aquest capítol, cosa que permetrà millorar molt la competència oral de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunicar implica persuadir a la audiencia con elegancia y respeto
Comunicar implica persuadir l’audiència amb elegància i respecte, analitzant la situació comunicativa, coneixent bé l’audiència i adaptant-se a les seves característiques, aplicant les estratègies de la cortesia verbal i utilitzant recursos retòrics per captar i mantenir l’atenció de l’auditori. Aquest capítol se centra en la importància que per a l’orador ha de tenir l’auditori al qual s’adreça i la manera com s’hi ha d’adaptar, a través de diverses estratègies de cortesia i recursos que li permetran optimitzar la seva relació amb els oients.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La personalidad y el lenguaje no verbal forman parte consitutiva del mensaje oral
A diferència de l’escriptura, la comunicació oral és coreogràfica: l’orador és ell mateix dins del missatge, perquè juntament amb les paraules s’exposa a si mateix, el seu caràcter, el seu cos, la seva gestualitat, la seva mirada..., i l’efectivitat de la seva al·locució depèn en bona mesura de la percepció intuïtiva que el públic tingui d’aquests elements del discurs. Per això, aquest capítol recull el factor psicològic (la personalitat) i la comunicació no verbal (i els elements que la componen) com a mostra que no només les paraules són rellevants en el discurs oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La voz y la entonación comunican directamente la emoción
La veu i l’entonació comuniquen directament l’emoció i reflecteixen l’estat d’ànim del parlant. L’orador expert domina la modulació de la veu, el ritme i els silencis, i fa una interpretació del seu discurs, mentre que l’aprenent d’orador sol basar-se en la recitació gairebé literal de textos memoritzats, sense naturalitat ni correspondència entre el contingut del discurs i la seva entonació. Així doncs, en aquest capítol es tracten els aspectes principals de la producció física del discurs oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competencia oral se puede enseñar, aprender y evaluar con las estrategias didácticas adecuadas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Explicar conocimientos significa comprenderlos
Explicar coneixements vol dir comprendre’ls: si no s’han entès profundament, no es poden explicar bé. La didàctica de l’explicació oral inclou mostrar les estratègies explicatives del docent, incorporar els organitzadors discursius formals, integrar els recursos retòrics explicatius i fer servir suports visuals, amb l’objectiu de fer-se entendre i generar interès cap allò que s’explica. Explicar és la funció de parlar en públic que es tracta en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comunicación humana es básicamente argumentativa
L’argumentació és un tipus de text fonamental per a la relació social, que es concreta en dos formats comunicatius diferents: el monòleg argumentatiu i el debat. La didàctica de l’argumentació oral inclou aprendre l’esquema argumentatiu bàsic, utilitzar les estratègies argumentatives, detectar les fal·làcies, saber debatre sense agredir i saber construir la contraargumentació. En aquest capítol es presenten algunes idees essencials sobre el que vol dir ensenyar a argumentar i a debatre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber hablar significa dominar un repertorio variado de géneros discursivos
Saber parlar vol dir dominar un repertori variat de gèneres discursius, que inclou diverses activitats comunicatives (anècdotes, històries, descripcions, definicions, instruccions...) i altres situacions i reptes retòrics basats en la improvisació. En aquest capítol es plantegen algunes possibilitats didàctiques amb diferents tipus de textos, situacions i reptes retòrics, necessaris per als processos d’ensenyament i aprenentatge de l’oralitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.