Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La práctica educativa. Unidades de análisis
Un dels principals objectius de qualsevol bon professional, en aquest cas amb relació a l’àmbit educatiu, consisteix a ser cada vegada més competent en el seu ofici. Aquesta millora professional generalment s’aconsegueix mitjançant el coneixement i l’experiència: en aquest cas, el coneixement de les variables que intervenen en la pràctica educativa i l’experiència per dominar-les. Aquest capítol pretén descriure la utilitat dels referents que poden contribuir a l’anàlisi de la pràctica educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La función social de la enseñanza y la concepción sobre los procesos de aprendizaje. Instrumentos de análisis
Darrere de qualsevol proposta metodològica s’amaga una concepció del valor que s’atribueix a l’ensenyament, així com unes idees més o menys formalitzades i explícites pel que fa als processos d’ensenyar i aprendre. Aquest capítol se centra en la funció social de l’ensenyament com una de les finalitats que hauria de tenir el sistema educatiu, i també en els continguts que hi ha en tot procés d’aprenentatge i altres concepcions a tenir en compte, referents que contribuiran a l’anàlisi de la pràctica educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las secuencias didácticas y las secuencias de contenido
De les diferents variables que configuren les propostes metodològiques de la pràctica educativa, aquest capítol analitza la que ve determinada per la sèrie ordenada i articulada d’activitats que conformen les unitats didàctiques, és a dir, les seqüències didàctiques. A partir de quatre unitats didàctiques a tall d’exemple, s’analitzen els continguts d’aprenentatge de cadascuna i, finalment, s’identifiquen les seqüències de contingut i les condicions del seu ensenyament segons la seva tipologia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las relaciones interactivas en clase. El papel del profesorado y del alumnado
Les seqüències didàctiques ens ofereixen un seguit d’oportunitats comunicatives, però per si mateixes no determinen el que constitueix la clau de tot ensenyament: les relacions que s’estableixen entre el professorat, l’alumnat i els continguts d’aprenentatge. Per això, aquest capítol se centra en les relacions interactives que es produeixen a l’aula, i en el paper que acompleix tant el professorat com l’alumnat en aquestes interaccions, sense oblidar la influència que tenen els continguts d’aprenentatge en la seva estructuració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La organización social de la clase y la distribución del tiempo y el espacio
En aquest capítol es descriuen les formes més genèriques d’organització social en els centres educatius mitjançant els referents d’anàlisi que ens permetin reconèixer les possibilitats de cadascuna de les opcions. D’aquesta manera, es presenten els criteris per triar, en cada moment, la forma d’agrupament més adequada segons les intencions educatives. Igualment, també es tracten les variables metodològiques del temps i l’espai.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La organización de los contenidos
En les unitats didàctiques es treballen continguts d’aprenentatge diferents, que han de ser seleccionats obeint una sèrie de criteris i el tipus de relació que s’estableix entre ells. Després de fer una revisió terminològica dels conceptes que fan referència a les diverses maneres de relacionar les disciplines (multidisciplinarietat, interdisciplinarietat i transdisciplinarietat), aquest capítol ofereix algunes propostes metodològiques globalitzadores, analitza les raons que les justifiquen i conclou amb una proposta basada en un enfocament globalitzador.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los materiales curriculares y otros recursos didácticos
Els materials curriculars, com a variable metodològica, són menyspreats tot sovint, malgrat la importància real que tenen, ja que moltes vegades arriben a configurar l’activitat del professorat. De tots els tipus de materials i recursos que hi ha, amb relació a l’àmbit educatiu, aquest capítol se centra en els que es fan servir a l’aula i, més concretament, en els que estan lligats als processos directes d’ensenyament-aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación
Habitualment, quan es parla d’avaluació es pensa en els resultats obtinguts pels alumnes. Així i tot, els canvis i les reformes educatives que hi ha hagut els darrers anys han promogut noves formes d’entendre l’avaluació que no es limiten a la valoració dels resultats que assoleixen els alumnes. Què s’ha d’avaluar, a qui, com o com cal comunicar la informació que s’obté de l’avaluació són algunes qüestions a què aquest capítol mira de respondre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo
Aquest llibre analitza la pràctica educativa: les relacions interactives a la classe, el paper del professorat i de l'alumnat, la distribució del temps,l'organització de l'espai...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre analitza la pràctica educativa: les relacions interactives a la classe, el paper del professorat i de l'alumnat, la distribució del temps,l'organització de l'espai...