Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción a la edición en castellano
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preámbulo: ¿De vuelta a la Edad de Piedra?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pedagogía diferenciada: entre la exigencia de igualdad y el derecho a la diferencia
La pedagogia diferenciada no és un mètode d'ensenyament, sinó una manera de tenir en compte les diferències i les desigualtats entre els alumnes de manera que no s'agreugin, sinó que disminueixin tan com sigui possible. Aquesta problemàtica continua sent de plena actualitat en tots els nivells acadèmics, en totes les disciplines i en tots els plans d'estudi, ja que el sistema educatiu i els ensenyants s'enfronten a un públic heterogeni. La pedagogia diferenciada comença quan deixem de tractar els alumnes com a iguals en drets i en deures, ja que en realitat són molt diferents. Amb l'objectiu de posar cada alumne, amb la màxima freqüència possible, en una situació en la qual realment tingui possibilitats d'aprendre, la pedagogia diferenciada convida el professorat a proposar als seus alumnes situacions diferents i a trencar amb l'ensenyament frontal, la qual cosa òbviament complica la seva tasca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestionar el «tiempo restante»: entre persecución y actitud de espera
Aquest capítol s'allunya de la idea comuna que, en donar una mica més de temps als alumnes amb dificultats, es restablirà una certa forma d'igualtat. Tret que dupliquem el temps dedicat a l'estudi, cosa que és òbviament impossible, ampliar les hores, les setmanes o els anys no és una solució a l'altura del repte de la desigualtat. Per tant, cal trobar noves maneres d'optimitzar les situacions i condicions d'aprenentatge, gestionant estratègicament el temps restant fins a l'acabament d'un any, d'un cicle d'aprenentatge o de l'escolarització obligatòria. De vegades es necessita temps, sobretot quan l'aprenentatge requereix un nivell superior de desenvolupament intel·lectual, però així i tot no és apropiada l'actitud d'espera.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Espacios-tiempos de formación y organización del trabajo
Aquest capítol pretén mostrar que l'organització tradicional del treball escolar no és l'única possible, sinó que l'any escolar, la classe, l'horari quinzenal, la compartimentació de disciplines i el zàping entre elles formen part de les representacions del funcionament de l'escola, que tenen el doble mèrit de ser-nos familiars i de simplificar la gestió de la distribució horària d'alumnes i professors en una escola de masses. Ens ocuparem a fons de demostrar que és possible reconsiderar i concebre d'una altra manera els espais-temps de formació i l'organització del treball, no sols en nom de la innovació, sinó perquè la diferenciació en l'ensenyament sigui menys costosa i més eficaç.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la gestión de clase a la organización del trabajo en un ciclo de aprendizaje
Aquest capítol destaca el fet que el sistema educatiu organitza el treball escolar fins al llindar de l'aula, fixant programes, horaris, espais i assignacions d'ensenyants, i després deixa aquests últims relativament lliures per organitzar el treball dels seus alumnes dins del marc així imposat. Avançar cap a cicles d'aprenentatge pluriennals suposa que als ensenyants se'ls concedeixi una responsabilitat col·lectiva i una autonomia que els permeti organitzar el treball en diverses classes, o fins i tot eliminant les classes per substituir-les per agrupacions més mòbils, mòduls, grups de necessitats i altres dispositius que donin suport a l'ensenyament diferenciat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dominar la individualización salvaje de los itinerarios de formación
En aquest capítol es posa en relleu el repte últim de qualsevol organització del treball escolar: procurar que els itineraris de formació siguin individualitzats sense que això generi més desigualtats. Això requereix que el sistema educatiu i els professors prenguin el control dels processos, que contribueixen a la individualització incontrolada dels itineraris de formació, entre centres escolars, entre classes i en el si d'una mateixa classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber organizar el trabajo escolar más allá de la clase, una competencia por desarrollar
Aquest capítol examina la qüestió de l'ampliació de les competències dels ensenyants. Seria inútil i fins i tot perillós donar-los el poder d'organitzar el treball més enllà de la seva classe si no disposen de la formació necessària, que prové de la didàctica i de l'enginyeria, però també de competències construïdes en l'àmbit de la cooperació i la negociació. Per pensar l'organització del treball, el capítol se centra en tres eixos de formació: la relació amb l'organització del treball, el canvi d'escala i la dimensió col·lectiva, i les eines conceptuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conclusión: Una escuela justa y eficaz
Una escola justa és la que compleix amb les seves promeses per a tots els seus alumnes, independentment del seu origen, sexe, condició social dels progenitors, etc. Per tant, no hi ha cap sistema educatiu que sigui totalment just, ja que cap aconsegueix els seus objectius per a tots els alumnes. Si pretenem que, a més de justa, l’escola sigui eficaç, hi ha dos problemes que s’han d’abordar: l’adhesió desigual als objectius de la formació, a la concepció i als continguts de la cultura escolar vigent; una relació diferent amb l’eficàcia, que uns busquen (amb matisos i condicions) i uns altres rebutgen radicalment, jutjant aquesta idea com d’executiu, antihumanista i neoliberal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
La pedagogia diferenciada implica una profunda evolució del sistema educatiu, una nova organització del treball que, al seu torn, requereixi una altra forma d'exercir la professió i, per tant, una formació dels docents més especialitzada en didàctica, en avaluació, en gestió de l'heterogeneïtat, però també un desenvolupament de competències col·lectives a nivell d'equips i centres escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pedagogia diferenciada implica una profunda evolució del sistema educatiu, una nova organització del treball que, al seu torn, requereixi una altra forma d'exercir la professió i, per tant, una formació dels docents més especialitzada en didàctica, en avaluació, en gestió de l'heterogeneïtat, però també un desenvolupament de competències col·lectives a nivell d'equips i centres escolars.