Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunos aspectos clave de la acogida
El nombre d'alumnes d'incorporació tardana va creixent de manera considerable i el que es presentava no fa molt com una situació puntual s'està configurant en l'actualitat com una situació normalitzada. En aquest capítol s'assenyalen els aspectes fonamentals que han de tenir-se en compte en els moments inicials de l'acolliment de l'alumnat immigrant, articulant-se una sèrie de valoracions i propostes relacionades amb la importància de les actituds de la societat d'acolliment, del professorat, dels companys i companyes i de la comunitat educativa en general; així com la necessitat de normalitzar i equilibrar el seu emplaçament escolar; i la planificació i el desenvolupament del pla d'acolliment del centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La adaptación social del alumnado de incorporación tardía al centro y al entorno
El nombre d'alumnes d'incorporació tardana va creixent de manera considerable i el que es presentava no fa molt com una situació puntual s'està configurant en l'actualitat com una situació normalitzada. En aquest capítol s'assenyalen els aspectes fonamentals que han de tenir-se en compte en els moments inicials de l'acolliment de l'alumnat immigrant, articulant-se una sèrie de valoracions i propostes relacionades amb l'adaptació social de l'alumnat d'incorporació tardana, així com també de les seves famílies, al centre i al seu entorn.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje inicial de la lengua y del conocimiento del medio en el aula
El nombre d'alumnes d'incorporació tardana va creixent de manera considerable i el que es presentava no fa molt com una situació puntual s'està configurant en l'actualitat com una situació normalitzada. En aquest capítol s'assenyalen els aspectes fonamentals que han de tenir-se en compte en els moments inicials de l'acolliment de l'alumnat immigrant, articulant-se una sèrie de valoracions i propostes relacionades amb l'aprenentatge inicial de la llengua i una proposta de continguts seleccionats per afavorir l'aprenentatge del coneixement del medi a l'aula d'acolliment, així com també de l'àrea de matemàtiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El tratamiento de la lengua materna
El nombre d'alumnes d'incorporació tardana va creixent de manera considerable i el que es presentava no fa molt com una situació puntual s'està configurant en l'actualitat com una situació normalitzada. En aquest capítol s'assenyalen els aspectes fonamentals que han de tenir-se en compte en els moments inicials de l'acolliment de l'alumnat immigrant, articulant-se una sèrie de valoracions i propostes relacionades amb la conservació i l'aprenentatge de la llengua materna i de la cultura d'origen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender en el tiempo de ocio
El nombre d'alumnes d'incorporació tardana va creixent de manera considerable i el que es presentava no fa molt com una situació puntual s'està configurant en l'actualitat com una situació normalitzada. En aquest capítol s'assenyalen els aspectes fonamentals que han de tenir-se en compte en els moments inicials de l'acolliment de l'alumnat immigrant, articulant-se una sèrie de valoracions i propostes relacionades amb la incidència de l'entorn més ampli i el paper potencialment educatiu de les activitats extraescolars i de lleure.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Marco de referencia
En aquest capítol es presenta el marc de referència d'una proposta de treball per afavorir el pas de l'aula d'acolliment a les classes ordinàries, delimitat per la problemàtica de l'atenció a la diversitat en el si d'un ensenyament comprensiu i les finalitats pròpies de l'ESO, i per la preocupació d'identificar els aprenentatges que són realment bàsics o fonamentals en l'educació bàsica i que s'han de garantir per a tot l'alumnat sense excepcions. La proposta de treball ha estat especialment pensada per als alumnes d'incorporació tardana escolaritzats a l'ESO. No obstant això, alguns aspectes poden servir també com a referent per a l'alumnat de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunas estrategias para adaptar el currículo a las clases ordinarias
Aquest capítol presenta una proposta curricular per treballar a l'aula d'acolliment amb la finalitat d'afavorir l'adquisició ràpida d'uns aprenentatges bàsics que permetin a l'alumnat d'incorporació tardana integrar amb més facilitat els nous aprenentatges quan accedeixi a les aules ordinàries. Les orientacions que es formulen van en la línia de planificar el treball partint de situacions normalitzades fins a arribar, en cas de necessitat, a d'altres més extraordinàries. La proposta de treball servirà per afavorir el pas de l'aula d'acolliment a les classes ordinàries, destacant-se algunes estratègies d'adaptació del currículum.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Selección de los contenidos básicos de las áreas de matemáticas, lengua castellana, ciencias sociales, ciencias experiementales y tecnología
La proposta de treball que es presenta en aquest capítol ha estat especialment pensada per a l'alumnat d'incorporació tardana escolaritzat a l'ESO, i la seva finalitat és afavorir el pas de l'aula d'acolliment a les classes ordinàries. No obstant això, alguns aspectes poden servir també com a referent per als alumnes de primària. En concret, s'ofereix una selecció –dirigida especialment a l'alumnat del tercer cicle d'educació primària i d'ESO– dels continguts considerats bàsics de les àrees de matemàtiques, llengua castellana, ciències socials, ciències naturals i tecnologia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje de la lengua o las lenguas de las sociedades de acogida
La manca de coneixements lingüístics ha demostrat ser una de les màximes limitacions per a la integració de la població immigrant. Sobre aquest tema, resulta bastant habitual que la majoria de les mares parlin amb els seus fills exclusivament en la llengua d'origen i que molts nens i nenes petits entrin a l'escola sense un mínim domini de la llengua del país d'acolliment. En aquest capítol es mostren alguns projectes d'intervenció i diverses propostes de canvis en les polítiques educatives l'objectiu de les quals és millorar les competències lingüístiques de l'alumnat immigrant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunas propuestas para el abordaje de la escolarización del alumnado inmigrante de incorporación tardía
Aquest capítol presenta algunes propostes per abordar l'escolarització de l'alumnat immigrant en general i de l'alumnat d'incorporació tardana en particular en un context global, posant l'accent en les experiències ja obtingudes en l'àmbit nacional i redactant fil per randa les diferents visions que confronten aquest fet. Al final del capítol es mostren algunes conclusions sobre el que s'ha exposat anteriorment i una sèrie d'atractius suggeriments per aplicar aquestes conclusions en el nostre context educatiu, desgranant els diversos mètodes utilitzats en el món.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos humanos y materiales específicos para el trabajo con el alumnado inmigrante en general y con el alumnado de incorporación tardía en particula
En aquest capítol s'exposen els diferents recursos humans i metodologies utilitzades per al treball en el centre escolar amb l'alumnat immigrant en general i amb l'alumnat d'incorporació tardana en particular. Entre d'altres, la reducció del nombre d'alumnes a classe, la presència d'un o una professional bilingüe o de suport a l'aula, la disposició d'un departament d'orientació i/o de programes de diversificació curricular o de garantia social, o comptar amb un mediador o mediadora cultural, mostrant-se a més un ampli ventall de materials pedagògics inspirats en el model d'educació bilingüe. Al final del capítol es presenten conclusions i suggeriments per donar a conèixer alternatives que ajudin a treballar amb aquest col·lectiu de la manera més satisfactòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuela y familia
Aquest capítol va destinat a exposar millores que contribueixin a facilitar la col·laboració i la relació de les famílies immigrants amb els centres educatius. Així mateix, es presenten els programes de formació dissenyats per a aquestes famílies com un aspecte rellevant a tractar, així com la importància de la seva adequada utilització. Les unitats d'acolliment i/o punts d'informació centralitzats en les comunitats de residència són recursos que es troben amb força freqüència, tal com veurem. Seguidament es descriuen alguns exemples a nivell mundial que estan tenint bastant d'èxit, finalitzant amb unes conclusions i uns suggeriments per aplicar en el nostre context.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos para favorecer la inclusión social y mejorar el nivel educativo de la comunidad
Aquest capítol aborda la importància de la inclusió social dins de les aules i com l'escola és un agent actiu en aquest procés. S'hi descriu i s'hi analitzen diferents experiències a nivell mundial la finalitat de les quals és afavorir la inclusió social i millorar el nivell educatiu de la comunitat immigrant a través de diversos recursos educatius. El capítol finalitza amb unes conclusions i uns suggeriments a partir dels quals afrontar aquesta problemàtica en el nostre context social i educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideraciones finales
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía consultada
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Direcciones de Internet
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.