Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una propuesta integral de e-learning
Organitzar una activitat formativa, que comprengui diferents nivells i diferents àrees del coneixement, fer-ho de manera continuada al llarg de l’any acadèmic i del temps, garantir per als participants un cert nivell d’èxit, adequar aquesta formació a demandes concretes de col·lectius o d’institucions ..., tot això és una tasca complexa que requereix nivells d’especialització en els professionals que l’acompleixen. Aquest capítol se centra en la modalitat formativa en línia, una proposta d’e-learning que ha d’integrar tots els components de la formació per tal de satisfer les necessitats formatives dels participants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diseño formativo
El disseny formatiu d’un programa és la resposta a una necessitat concreta de formació. És la fase prèvia a l’inici de la producció d’un curs, sigui quina sigui la modalitat en què es vulgui impartir. Es tracta d’una fase crucial perquè d’ella en depèn l’èxit de la solució adoptada pel que fa a l’adequació als destinataris, als objectius d’aprenentatge, a la metodologia de treball i a l’avaluació. Aquest capítol presenta les tasques, els criteris i altres consideracions necessàries per al disseny formatiu d’un curs que s’adeqüi i respongui a les necessitats formatives dels participants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La secuencia formativa
Les bases per definir la seqüència formativa interna de cada unitat didàctica s’extreuen de les decisions preses en el disseny formatiu: els aspectes generals de la metodologia i l’avaluació, el disseny de continguts, la manera d’interrelacionar els blocs i els components, i el disseny de la interacció pel que fa a quines activitats apareixeran i com cal mediar les relacions entre els agents interventors en un curs. Aquests aspectes incideixen directament en la formulació de les seqüències didàctiques. Aquest capítol mostra les tasques que s’han de dur a terme per fer una seqüència formativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación como motor de cambios
Sovint es diu que hi ha molta formació i molt poc canvi. Això es deu al fet que gran part de la formació que es desenvolupa no respon ni a les necessitats dels participants ni a les necessitats de les empreses i organitzacions que sovint financen aquests programes. Aquest capítol defensa la importància que té la formació contínua per donar resposta a aquesta necessitat de canvi, identificant, d’una banda, els objectius fonamentals de la formació contínua i, de l’altra, oferint estratègies integrades en la perspectiva de programes de formació en línia que permetin assolir aquests objectius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los agentes docentes y el trabajo colaborativo
De la taula de programació del curs en sorgirà el temari que s’haurà de desenvolupar: l’elaboració de continguts exigeix disposar d’una pauta si es requereix treballar amb diversos autors i assegurar, al mateix temps, una coherència interna en els continguts i en el seu tractament didàctic, així com en la seva estructura i la seva forma d’avaluació. El disseny formatiu del curs i de la unitat s’ha de compartir amb tots els agents docents i, per això, aquest capítol presenta la informació que ha de preveure una pauta d’elaboració de continguts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La actividad del alumno como eje
El curs s’ha d’estructurar a partir de l’activitat de l’alumnat. Estructurar el procés formatiu al voltant de l’activitat de l’alumnat vol dir trencar amb un model d’impartició centrat en el docent i en el currículum, que no té en compte ni els avenços de la psicologia de l’aprenentatge ni les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la (in)formació i de la comunicació. Aquest capítol explica les diferències entre els dos models i com s’ha produït aquest canvi, i mostra uns quants exemples de model d’aprenentatge centrat en l’alumne.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo colaborativo de los participantes
L’aprenentatge és un procés individual, interior, que requereix l’esforç de cada persona, però el treball col·lectiu reforça tant l’aprenentatge com el procés d’ensenyament. La reflexió, el debat, el contrast de parers, la cooperació i el diàleg ens permeten comprendre i integrar més bé els nous coneixements. Aquest capítol explica d’on procedeix el treball col·laboratiu, les principals implicacions que té sobre l’aprenentatge, les seves característiques pel que fa a la formació en línia, les funcions tant dels participants com del formador i la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La generación de contenidos formativos
Aquests anys s’han vist fracassar algunes iniciatives d’e-learning, puntuals i fins i tot globals, per la dificultat que comporta la generació de continguts per a la formació. No és que els experts no sàpiguen dissenyar un programa formatiu, sinó que tot sovint no es deixen guiar per altres professionals que han de convertir uns materials en vehicle per a l’aprenentatge. Un equip multidisciplinari, format per experts en les diverses matèries i també per pedagogs, dissenyadors, programadors, etc., ha de combinar els seus esforços per aportar valor al procés de creació, elaboració i tractament dels continguts, tal com es mostra en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La organización del proceso de edición
Aprofundir en el procés d’edició permetrà l’abordatge dels elements estratègics de cada fase. Així doncs, aquest capítol se centra en el procés d’edició general, tenint en compte les necessitats de coordinació i de sistematització del procés en funció de tres models de producció (edició interna, externalització de la gestió i externalització de tot el procés), i en els aspectes fonamentals de cadascuna de les fases del procés respecte al valor afegit que aporta cadascuna d’elles a la transformació dels continguts i els perfils professionals associats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El control de calidad
El control de qualitat ha de ser present durant el procés productiu, l’edició i el desenvolupament del curs, i ha de concloure amb una avaluació de l’entorn i els materials formatius abans de posar-los a disposició de l’alumnat. Aquest capítol ofereix els passos i les pautes que cal seguir per controlar la qualitat dels materials formatius generats, així com la realització d’una prova de funcionament final sobre la totalitat del contingut, en l’entorn d’ús definitiu i simulant les condicions d’accés de l’alumnat destinatari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La interfaz gráfica como mediadora
La interfície gràfica és l’expressió del disseny formatiu i del disseny comunicatiu, la qual ha de facilitar que l’experiència i el treball de l’alumne siguin de la màxima eficàcia i qualitat. En aquest capítol es presenta la importància del disseny visual, és a dir, la interfície gràfica. S’hi expliquen els conceptes i principis d’usabilitat i interacció com a elements característics als quals ha de respondre el disseny de la interfície, així com l’entorn virtual on es desenvoluparà la formació dels participants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El sistema tutorial
La formació en línia ha posat en relleu la necessitat de diferenciar i destacar les funcions que es produeixen en el procés de disseny, creació i impartició d’un programa formatiu. En aquest sentit, el protagonisme d’una o altra funció depèn no tan sols del disseny instructiu sinó també de la diversificació de funcions; en qualsevol cas, les necessitats l’entorn i de l’alumnat requereixen que l’equilibri entre les diferents funcions estigui ben determinat. Aquest capítol se centra en quines són les funcions del professorat, especialment en els processos instructius en línia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comunicación en un entorno virtual
Comunicar és més que informar. Les plataformes virtuals ens han permès recuperar la comunicació escrita, en decadència a causa de la incorporació de la telefonia mòbil i altres elements tecnològics. L’elaboració de textos té, entre altres, l’avantatge d’oferir la possibilitat de reflexionar i corregir prèviament les respostes. En aquest capítol es presenten cadascuna de les etapes corresponents a l’actitud de l’alumnat en relació amb el seu procés d’ensenyament i aprenentatge i de socialització durant l’accés a la formació en línia. Així mateix, es descriuen alguns dels instruments disponibles en un entorn virtual d’ensenyament-aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluar el proceso de impartición
L’avaluació retroalimenta el procés formatiu. Avaluem per saber què està passant i poder-hi intervenir. Forma part del disseny instructiu, i és implícit en la seqüència formativa que facilita que l’alumne pugui comprendre, relacionar, integrar nous conceptes, destreses o actituds. En determinats nivells educatius, l’avaluació té la funció de mesurar, comparar i seleccionar; però aquesta funció no té sentit en l’àmbit de la formació contínua. Els tipus d’avaluació i, concretament, l’avaluació contínua en programes d’e-learning són els temes centrals d’aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender haciendo
L’aprendre fent afavoreix un aprenentatge pràctic basat en l’acció. Els models de formació en línia han d’evolucionar demanant més acció del participant, en relació amb activitats professionalitzadores, i no tant en relació amb els continguts formatius. Tal com es defensa en aquest capítol, l’aula virtual pot proporcionar diversos contextos en què es posin en pràctica les competències desenvolupades durant l’acció formativa, aspecte que un entorn presencial, en funció de la temàtica, presenta grans dificultats de tipus logístic i organitzatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo tecnológico y metodología
Els desenvolupaments tecnològics influeixen en les metodologies de formació. La consideració de la xarxa com a espai social que caracteritza els desenvolupaments tecnològics actuals per a Internet té un clar reflex en les metodologies d’ensenyament. El web 2.0 permet que siguin els mateixos participants en les accions formatives els que elaborin i comparteixin els continguts i les activitats que constituiran el nucli del seu procés d’aprenentatge. Blogs, wikis o mons virtuals són alguns dels recursos presentats en aquest capítol per aconseguir aquest objectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El próximo futuro: nativos digitales
Tant en formació reglada com en formació contínua, les aules actuals estan ocupades per un gran nombre de nadius digitals. Aquests aprenents, acostumats a un context altament tecnològic i a les interfícies amigables que caracteritzen el web 2.0, possibiliten l’ús d’aquests recursos en els processos d’ensenyament. Tal com es mostra en aquest capítol, les accions formatives han d’integrar recursos característics de l’entorn quotidià de l’aprenent i refermar, així, les habilitats clau del segle XXI.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Modalidades formativas
La decisió sobre com s’impartirà una acció formativa determinada depèn, en primera instància, de qui la impulsa: una institució formativa que ofereix un programa obert, una organització que es planteja formar un grup de col·laboradors, etc. El programa potser és similar, però les diferències que puguin sorgir segons la seva finalitat poden requerir que aquest programa s’imparteixi en modalitats diferents. Així, cada modalitat ha d’aportar a l’acció formativa el que la fa més rellevant o més eficient. Aquest capítol presenta les diferents modalitats formatives que es poden impartir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La semipresencialidad o blended-learning
La semipresencialitat o blended-learning consisteix en una combinació de diferents modalitats d’ensenyament per donar una resposta eficient a les necessitats formatives d’un grup de persones, tenint també en compte la naturalesa dels continguts, el temps disponible, els recursos a l’abast, etc. En aquest marc, cada modalitat aporta al programa formatiu el que la fa més rellevant o més eficient, i cada modalitat es veu, a més, potenciada per l’aportació de l’altra. La semipresencialitat, tal com es mostra en aquest capítol, es pot abordar des de diferents perspectives: curricular, metodològica, organitzativa...
Ideal per als qui desitgen analitzar, aprofundir i organitzar una oferta formativa on-line, per a la presa de decisions, impartició, creació i coordinació d'equips, i la generació de processos i circuits interns.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ideal per als qui desitgen analitzar, aprofundir i organitzar una oferta formativa on-line, per a la presa de decisions, impartició, creació i coordinació d'equips, i la generació de processos i circuits interns.