Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
En aquest pròleg es presenta el llibre, el qual ofereix un plantejament d'avaluació a l'educació infantil que recull en si mateix una visió de la funció de l'escolarització en aquesta etapa. És un text que respon a la necessitat urgent de transformació educativa, de revisió de paradigmes que donen context a les pràctiques actuals en aquesta i altres etapes obligatòries de l'educació al nostre país.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
En aquesta introducció es descriu que el llibre sorgeix de la necessitat de canviar la pràctica de l'educació infantil i, consegüentment, de canviar la manera d'avaluar-la. Podria dir-se: «Digues-me com avalues i et diré quina és la teva pràctica». Així mateix, explica que la proposta que es presenta ve de la mà d'una proposta educativa per a l'etapa d'infantil que, al seu parer, hauria de prolongar-se al cicle inicial de l'etapa de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enfoque de la evaluación centrada en el contexto
L'avaluació ha estat definida de diferents maneres segons els diferents autors que l'han estudiat i analitzat. En aquest capítol es revisa l'enfocament de l'avaluació centrada en el context, analitzant els límits de l'avaluació tradicional, les capacitats innates en la infància i l'impacte del context en el seu desenvolupament: la família, les educadores, els interpares i la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para qué evaluar
L'avaluació és important per prendre consciència del que fem, donant peu a reformular la nostra pràctica i ajustar-la a la realitat particular de cada moment i context. En aquest capítol s'aborda el benestar del menor, de les educadores, de les famílies i de la comunitat com a primera pregunta que hem de fer-nos quan avaluem.
Així mateix, es vincula aquesta concepció a la innovació contínua i a la transformació educativa, concretant per a què volem avaluar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo evaluar
S'entén el procés d'avaluació com un recorregut que parteix de la pròpia pràctica de l'aula i cerca incidir en aquesta. Aquest i altres aspectes són els que es tracten en aquest capítol sobre com avaluar analitzant el procés cíclic de l'avaluació des de la pràctica, la recollida de dades, l'anàlisi de dades i la reflexió i, finalment, la definició de les propostes de millora com a elements clau per lligar el procés d'avaluació als processos de recerca-acció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Qué evaluar
En aquest capítol s'aborda el contingut de l'avaluació, és a dir, què avaluar. Seguint el punt de vista desenvolupat en els capítols anteriors, el focus ara recau novament en el context. Avaluant i millorant el context, es millorarà la proposta o l'oferta que l'escola planteja a l'infant perquè el seu desenvolupament sigui més harmoniós i complet. Es tindran en compte aspectes com la dimensió física, amb les propostes d'espais, materials i temps, i la dimensió més personal de les educadores.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuándo evaluar
Quan parlem d'avaluació a tots ens ve al cap, davant la pressió que procedeix de l'exterior, la necessitat de respondre les famílies durant el curs, al final del curs, al final de l'etapa o en alguns casos en què alguns infants no estan al mateix nivell. En aquest capítol s'abordarà el seguiment dels processos d'avaluació i el moment en el qual és més oportú dur a terme avaluacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación del niño y de la niña en la evaluación
Els infants són agents actius en l'avaluació i han de participar-hi de manera proactiva. En aquest capítol es presenten diferents estratègies per fomentar la participació infantil mitjançant entrevistes, fotografies, recorreguts guiats, mapes, joc simbòlic, entre altres vies d'expressió que així mateix també contribueixen a guiar processos d'innovació i transformació educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las familias en la evaluación
Les famílies són un element fonamental en la vida quotidiana de l'escola. Són les que decideixen portar als seus fills a les nostres escoles i això possibilita que puguem fer el treball que tant ens agrada. En aquest capítol es tracta aquest tema en profunditat abordant aspectes com la trobada entre les famílies i les educadores, la preparació de la trobada, el fet de compartir tota la informació i, sobretot, la comunicació a la família quan hi ha dificultats en les quals s'ha de triar molt bé el llenguatge i el missatge que volem transmetre
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Puesta en práctica de la evaluación centrada en el contexto
En aquest capítol s'integren les idees que s'han anat aportant al llarg de tot el llibre sobre el procés d'avaluació per modificar, enriquir o transformar la realitat de cada centre escolar. S'hi expliciten elements específics de la posada en pràctica de l'avaluació centrada en el context, com ara la relació amb una mateixa, la relació amb les altres companyes i el grup, la proposta, la interacció amb els infants, la interacció amb les famílies i, finalment, l'impacte de la proposta en cada menor i el seu seguiment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índice de cuadros
La pretensió dels autors i autores del llibre és incidir sobre un canvi de mirada sobre l'avaluació perquè si s'aconsegueix repercutirà en un canvi a l'escola, en una pràctica més ajustada a les necessitats dels nens i nenes, les seves famílies i les mestres.
Animem a posar en pràctica la manera d'avaluar que se suggereix en aquest llibre i a desenvolupar-la en la mesura que sigui possible. Els ingredients d'aquesta sucosa proposta els teniu en aquestes pàgines.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pretensió dels autors i autores del llibre és incidir sobre un canvi de mirada sobre l'avaluació perquè si s'aconsegueix repercutirà en un canvi a l'escola, en una pràctica més ajustada a les necessitats dels nens i nenes, les seves famílies i les mestres.
Animem a posar en pràctica la manera d'avaluar que se suggereix en aquest llibre i a desenvolupar-la en la mesura que sigui possible. Els ingredients d'aquesta sucosa proposta els teniu en aquestes pàgines.