Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
«L'art és una forma de coneixement complementari a la formació integral de les persones». Amb aquesta frase comença la introducció al llibre “L'educació artística a l'escola”, en la qual es realitzen diferents reflexions i reivindicacions sobre la necessitat d'ensenyar art en els diferents nivells educatius per donar lloc a una educació harmoniosa i equilibrada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Situación y perspectiva de la educación artística
Les autores d'aquest capítol realitzen una revisió de la situació i perspectiva de l'educació artística en relació amb l'ensenyament de qualitat, a l'art i a la formació estètica com a valor així com amb la clara necessitat de la interacció interdisciplinària amb l'ús de diferents eines metodològiques. A més es fa èmfasi també en l'esforç i l'avaluació dels aprenentatges com a condicions bàsiques de la qualitat del sistema educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Itinerarios de arte para la educación
L'autora subratlla en aquest capítol la necessitat d'aproximar-se a un punt de convergència on situar conceptes clau dins del prisma multifacètic de l'art. Per tractar aquest tema, reflexiona sobre les oportunitats que brinda l'educació perquè els alumnes iniciïn un diàleg amb l'art, reconeixent que actualment el sistema educatiu aporta pocs elements en aquest sentit. Es posa l'accent també en què hem d'ensenyar i aprendre i de què ha d'ocupar-se l'educació en arts visuals, revisant les diferents maneres d'actuació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nacimiento del sentido estético
En aquest capítol es reflexiona sobre el naixement del sentit estètic i la cerca d'aquesta actitud. Destaca la importància del sentit estètic en els primers mesos de vida, la qual cosa fa suposar que es tracta d'un procés primari de l'ésser humà que emergeix de sobte. També es revisen l'estètica, l’educació i l’actitud de l'educador enfront d'aquestes experiències des de la multiplicitat dels camps emotius. Això porta a comprendre la realitat des del punt de vista emocional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del placer motórico al placer visual
En situacions habituals de la vida d'un nen o nena, trobem elements que formen part del seu creixement i que desperten la seva curiositat. En aquest capítol l'autora reflexiona sobre aquests primers plaers motors i visuals, aparentment caòtics, en els quals l'acció és una manera de pensar i de construir el coneixement. En aquest sentit, la representació gràfica o el dibuix denoten una construcció activa i creativa del món i els prepara per entendre les dinàmiques d'acció que formen la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Con arte y parte. Plástica y niños... Arte seguro
La capacitat de sentir, percebre i expressar amb art parteix de la planificació d'activitats plàstiques. La plasmació d'idees, sensibilitat, imaginació, creativitat i il·lusió són elements essencials que s'observen en la posada en pràctica d'activitats artístiques i en els quals l'experiència sensorial des de la perspectiva gràfica i plàstica és la de facilitar i afavorir l'observació i el gaudi. Aquests i altres elements s'aborden en aquest capítol ple de reflexions sobre la creació artística en educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El dibujo infantil y la influencia de la cultura visual: todas las imágenes del mundo caben en un dibujo
L'autor reflexiona en aquest capítol sobre el dibuix infantil i la influència de la cultura musical en totes les imatges que existeixen en el món. Se centra en l'imaginari visual de la infància i en la cultura de la imatge, posant de manifest que la cultura visual és globalitzadora i pot complir una funció socialitzadora de relació amb els iguals. Aborda també aspectes relacionats amb la creativitat i les característiques de la influència educativa de la cultura visual, que té lloc en un context extern al del centre educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La danza como nexo de unión entre las áreas de educación física y musical
En aquest capítol els autors situen la dansa com a element d'unió entre les àrees d'educació física i musical. Se centren en les característiques de tres centres de la ZER de la comarca de l'Alt Empordà, a Girona, revisant la configuració dels diferents grups per portar a la pràctica aquestes activitats educatives centrades en l'expressió creativa del cos i la música. Unes experiències molt il·lustratives realitzades per professionals implicats en la promoció d'aquestes àrees de coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La fotografía: rudimentos y nuevas tecnologías
Vivim en un món d'imatges i la seva influència s'estén fins a límits realment alarmants per a qualsevol societat que vulgui ser lliure i autònoma. En aquest capítol l'autor relata una experiència d'aprenentatge de les diferents dimensions del món sociocultural, per posar en pràctica la fotografia i les noves tecnologies existents. En aquesta experiència es destaquen conceptes com progrés, desenvolupament tecnològic, consum, aprofitament de recursos o desenvolupament sostenible, aspectes clau en l'aprenentatge creatiu d'aquests elements.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Arte y lengua oral: los caminos del razonamiento en la clase de artes visuales
L'autor destaca en aquest capítol l'art i el llenguatge oral com a camins del raonament en la classe d'arts visuals. El paper del llenguatge en la construcció del saber és clau. Recalca que un major coneixement de les habilitats de raonament i llenguatge implicades en l'àmbit que ens ocupa proporciona valuoses pistes per afavorir l'aprenentatge. I ho fa, preguntant-se: De què parlen els nens i les nenes quan parlen d'art?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunos recursos didácticos para un taller de teatro (ESO)
En aquest capítol es presenten diferents recursos didàctics per a un taller de teatre centrat en l'etapa d'educació secundària obligatòria. De l'experiència que relata es destaca el treball essencial del desenvolupament personal a través de l'autoconeixement, la relació amb els altres i amb la realitat circumdant, posant en pràctica l'expressió creativa, oral i escrita, entre molts altres aspectes. Se n’extreuen conclusions molt interessants sobre l'expressió corporal i el moviment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Eso es arte?
En aquest capítol es presenta una unitat didàctica pensada per al segon cicle de l'educació secundària obligatòria. Aquesta es relata com a expressió humana, amb totes les seves manifestacions, partint de l'experiència docent en l'àrea de l'art com a assignatura independent. S’hi tracten elements com la percepció i l'anàlisi de l'obra, l'art contemporani mitjançant la planificació de la unitat i les orientacions didàctiques que s'hi ofereixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Modelar y trabajar con conceptos: una propuesta multidimensional
L'activitat que es presenta en aquest capítol per part de l'autora té per objecte realitzar una sèrie d'exercicis a partir d'un treball modelat, plantejat com un procés de resolució d'un problema tridimensional prèviament exposat pels alumnes. Aquests han de planificar un itinerari o recorregut que els condueixi a executar una sèrie d'accions transformadores sobre una galleda de fang. Es presenta el desenvolupament de l'activitat, l'esquema de seguiment i l'explicació completa.
Idees, reflexions, exemples i propostes per treballar diferents expressions artístiques, dansa, fotografia, teatre i arts visuals, en cadascuna de les etapes educatives, tant a infantil i a primària com a secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Idees, reflexions, exemples i propostes per treballar diferents expressions artístiques, dansa, fotografia, teatre i arts visuals, en cadascuna de les etapes educatives, tant a infantil i a primària com a secundària.