La dimensión social de la educación
Ciudadanía crítica inclusiva, compromiso y empoderamiento de la cibersociedad, en el marco de la Agenda 2030
Análisis y Estudios / Ediciones universitarias - Número: 19 (gener 21)
ISBN / EAN : 9788418627002 - ISBN / EAN EPUB: 9788418627026
27,00€25,65€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
Introducción. Cibersociedad, cibereducación y las ciberorganizaciones como instrumentos de ruptura de las brechas tecnologías y sociales: inclusión y
La gamificación como metodología innovadora en organizaciones de ámbito social: un instrumento potente para la ciudadanía crítica y el empoderamiento
En una situació de joc els qui hi participen no veuen afectada la seva autoestima o motivació quan s'enfronten a un repte que no poden resoldre. L'habitual és tornar a intentar-ho posant en marxa noves estratègies de resolució, desenvolupant la creativitat, adquirint noves habilitats, adoptant una major obertura mental i afavorint el canvi d'actituds. Com comenta McGonigal (2011), en el món dels jocs és possible tenir una experiència divertida i plena fins i tot sense mostrar una gran destresa i habilitat.
Desperta la curiositat, la qual cosa activa el nostre cervell per començar a aprendre. Fomenta l'autonomia, el pensament crític i la presa de decisions. És aquesta experimentació el que ens permet aprendre basant-nos en el principi d'assaig-error, donant-nos la possibilitat de tancar sense por a conseqüències reals. És a dir, els jocs ofereixen un espai segur per a fallar i aprendre, reptar als usuaris i proveir-los de retroalimentació immediata, a més de proporcionar-los connexions socials (Hertz, 2013).
El joc, a més de ser una activitat entretinguda o divertida, fomenta la interacció social i ens serveix per aproximar-nos als problemes de la vida real d'una forma lúdica. Pot ser, per tant, una eina eficaç per transformar qualsevol organització social en un lloc per a la convivència on s'enforteixin les connexions socials, en un espai motivador i estimulant amb àrees per al joc en el qual es fomenti la creativitat (Ordás, 2018).
Seria raonable pensar que les organitzacions socials –ateses la seva dimensió col·lectiva i col·laborativa– implantessin estratègies de ludificació en els seus projectes. No obstant això, encara que existeixen algunes iniciatives, les organitzacions del tercer sector a Espanya estan encara lluny d'implantar metodologies com la «ludificació» com un recurs. No en va un dels aspectes més interessants de la incorporació del joc a les metodologies de les organitzacions ve donada per la seva capacitat d'innovació, de sorpresa, de mostrar nous camins, d'obrir pas a l'inesperat. La capacitat de sorpresa de l'ésser humà és gairebé infinita, però les causes que atén el sector social sovint estan lligades a una realitat dura i aclaparadora de la qual resulta difícil escapolir-se.
Aquest treball pretén establir pautes i recomanacions que afavoreixin la implantació d'estratègies de ludificació en organitzacions d'àmbit social amb la motivació del seu empoderament.
Ciberacoso, sexting y grooming: factores de riesgo, percepción e intervención en la adquisición de competencias para una ciudadanía crítica
Situant-nos en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030, així com en les línies d'actuació marcades pels organismes internacionals per a la consecució de tals metes amb caràcter transversal, ens adonem com és de necessària l'educació per al desenvolupament de la consciència crítica, la reducció i erradicació d'elements nocius per a la salut física i mental, l'educació de qualitat i el desenvolupament en la societat del coneixement sobre la base del respecte als drets humans, l'esperit democràtic i cultura de pau.
Desempeño profesional para favorecer el empoderamiento y desarrollo de una ciudadanía crítica y la competencia digital del alumnado universitario
Los ODS y las nuevas demandas de la educación superior: la necesidad de un nuevo enfoque crítico para el compromiso social
La ciudadanía crítica en contextos educativos intergeneracionales: incidencia de la educación en personas adultas y el envejecimiento activo
Posibilidades de las redes sociales en educación para la salud como herramienta de empoderamiento ciudadano
Empoderando a la ciudadanía: el diagnóstico participativo en espacios naturales atendiendo a la Agenda 2030
La formación inicial del profesorado de secundaria en el marco de la Agenda 2030: un reto y oportunidad
La necessitat de la utilització de les TIC i el desenvolupament i potenciació de la virtualització han deixat al descobert la manca de respostes a aquestes noves demandes i les seves conseqüències, l'aparició i potenciació de les bretxes tecnològiques, educatives i les seves conseqüències socials.
La necessitat de la utilització de les TIC i el desenvolupament i potenciació de la virtualització han deixat al descobert la manca de respostes a aquestes noves demandes i les seves conseqüències, l'aparició i potenciació de les bretxes tecnològiques, educatives i les seves conseqüències socials.
Personalització del contingut
Resum
La necessitat de la utilització de les TIC i el desenvolupament i potenciació de la virtualització han deixat al descobert la manca de respostes a aquestes noves demandes i les seves conseqüències, l’aparició i potenciació de les bretxes tecnològiques, educatives i les seves conseqüències socials.
Davant el repte d’una educació social crítica i inclusiva, compromesa amb els més vulnerables, potenciant la igualtat d’oportunitats, aquest llibre aborda possibles alternatives a través de la dimensió de la tecnologia educativa, la conscienciació i l’empoderament grupal i social de l’educació i la seva capacitat per ser un instrument de canvi social.
Autors
Charo Caraballo Román, David Cobos Sanchiz, Rocío Cruz Díaz, Guillermo Domínguez Fernández, José Alberto Gallardo López, Diana Yolanda García Gallegos, María de la Paz Gaviño Aroca, José Manuel Hermosilla Rodríguez, Cristina Hernández Alcon, Alicia Jaén Martínez, Luis López Catalán, Fernando López Noguero, Antonio Hilario Martín Padilla, Almudena Martínez Gimeno, Juan Agustín Morón Marchena, María Carmen Muñoz Díaz, Manuel Jesús Perea Rodríguez, Esther Prieto Jiménez, Luisa Torres Barzabal
Etapes
Categories
Educació medioambiental, Educació tecnològica, Educación medioambiental, Educación tecnológica, Investigació educativa, Investigación educativa
Paraules clau del producte
agenda 2030, brecha digital, cibereducación, cibersociedad, objetivos de desarrollo sostenible, tecnología educativa