Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación y juventud gitana. Datos para comprender la situación actual
En aquest capítol, basant-se en els preceptes constitucionals del dret a l'educació i de l'obligatorietat de l'educació bàsica, s'articulen conceptes i s'ofereixen dades numèriques que fan referència a l'alumnat gitano. Hi ha moltes publicacions que apunten al seu desavantatge educatiu i és un fet que a causa de múltiples factors hi ha menys permanència d'aquest alumnat en el sistema educatiu. Els factors socioeconòmics són els més citats, en la majoria de les publicacions, com a causants de la falta d'èxit en el seu procés acadèmic, per sobre d'altres variables com la cultural. Això suposa un condicionant per a l'obtenció de titulacions acadèmiques i l'accés al món laboral. Els esforços formatius per pal·liar aquesta situació són destacables. Un exemple el trobem en els programes Promociona i Acceder, la trajectòria dels quals marca una evolució positiva cap a l'èxit educatiu i la inserció laboral de les persones gitanes que hi participen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inclusión educativa y social. ¿Cuestión de oportunidades o elecciones?
Aquest capítol se centra en l'anàlisi de dos processos interrelacionats: exclusió educativa i exclusió social. Se n'aborden els trets i les causes principals en el cas concret de la joventut gitana, i s'aprofundeix en els factors que influeixen en l'assoliment de l'èxit educatiu i, en conseqüència, el bon desenvolupament social. Com a pont facilitador entre els dos objectius es presenta l'educació intercultural. S'entén que, en definitiva, la dissociació cultural a la qual s'enfronten molts joves gitanos és una causa important d'històries de fracàs educatiu que generen o reforcen situacions d'exclusió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del gueto a la universidad: el impacto de las actuaciones educativas de éxito en la inclusión social y educativa del pueblo gitano
En aquest capítol s'analitzen amb detall algunes pràctiques que, malgrat que es repeteixen sistemàticament, entorpeixen el desenvolupament i els avenços en el sistema educatiu de joves gitanos (ocurrències). A més, es plantegen bones pràctiques, basades en l'evidència científica, que sí que contribueixen a l'èxit educatiu, com és el cas de les actuacions educatives d'èxit (AEE), les quals s'estan implementant en més de 200 escoles a Espanya i en milers de centres educatius de tot el món, en el marc del projecte educatiu de comunitats d'aprenentatge. S'aporten experiències i testimoniatges de persones gitanes que poden actuar com a referents d'èxit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Transición a la vida adulta y autodeterminación: el derecho a decidir sobre la propia vida
Un cop definits aspectes rellevants sobre els processos d'inclusió social i educativa dels joves, aquest capítol analitza l'etapa de transició a la vida adulta (TVA) com un cicle vital que presenta reptes importants per a la joventut. S'hi descriuen els trets propis de la TVA i es proposa l'autodeterminació com un objectiu i una eina especialment útil per al treball amb els joves gitanos. Es posa en relleu la necessitat que siguin ells els que assumeixin el control i siguin, realment, protagonistes del seu procés educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajar para la inclusción social y educativa para los jóvenes: propuestas de entidades sociales en la Comunidad Foral de Navarra
En aquest capítol es presenten dues iniciatives, a la Comunitat Foral de Navarra, dutes a terme per dues entitats socials que treballen per i per a la inclusió educativa i social dels joves gitanos (Federació d'Associacions Gitanes de Navarra Gaz Kaló i Fundació Secretariat Gitano). Descriuen dues iniciatives en l'àmbit educatiu que poden servir d'inspiració en aquest camí d'acompanyar els joves perquè, amb les competències, les oportunitats i els suports oportuns, assumeixin el protagonisme de la seva vida i millorin el seu benestar. Aquestes iniciatives són, primer, el projecte de promotors escolars de Gaz Kaló i, segon, el programa Promociona de la Fundació Secretariat Gitano.
Aquest llibre és una guia de reflexió i acció per a professionals socioeducatius que treballin per una educació de qualitat per a totes les persones. Perquè només treballant des d'aquest enfocament es facilitarà un lacho Drom! (‘bon camí’) educatiu i social per al poble gitano.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre és una guia de reflexió i acció per a professionals socioeducatius que treballin per una educació de qualitat per a totes les persones. Perquè només treballant des d'aquest enfocament es facilitarà un lacho Drom! (‘bon camí’) educatiu i social per al poble gitano.