Aquest llibre revisa l'educació matemàtica infantil a partir de tres dimensions: les finalitats de l'ensenyament de les matemàtiques, l'organització de l'ensenyament i les pràctiques d'ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre revisa l'educació matemàtica infantil a partir de tres dimensions: les finalitats de l'ensenyament de les matemàtiques, l'organització de l'ensenyament i les pràctiques d'ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actualizando la educación matemática infantil
Aquest capítol presenta una visió actualitzada de l'educació matemàtica infantil basada en la recerca en aquest camp. S'exposen les finalitats, l'organització i les pràctiques d'ensenyament de les matemàtiques en educació infantil: per a què i per què s'ensenyen?, què i quan s'ensenya?, com s'ensenya?... A més, s'ofereixen algunes recomanacions sobre com ensenyar-les (planificar continguts, considerar contextos reals i seqüències d'aprenentatge, donar protagonisme a l'alumnat en funció de l'edat, garantir el principi d'abstracció progressiva, promoure la matemàtica inclusiva a través d'itineraris d'ensenyament, dur a terme una avaluació competencial, etc.). Al llarg de tot el capítol s'inclouen taules, registres d'observació d'aula, quadres i imatges il·lustratives a color.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El álgebra temprana de 3 a 6 años
Ja des de l'educació infantil, existeix una llarga tradició de promoure coneixements de naturalesa algebraica, previs a la generalització i el simbolisme. En aquest capítol s'exposen els següents coneixements d'àlgebra primerenca en l'etapa de 3 a 6 anys: reconeixement d'atributs per establir relacions (classificacions, ordenacions i correspondències), patrons de repetició (identificació, construcció i representació del patró) i descripció de canvis (qualitatius i quantitatius). S'ofereix una proposta de distribució de continguts d'àlgebra primerenca per edats i el seu itinerari, així com situacions de la vida quotidiana juntament amb materials manipulatius i jocs per a l'ensenyament mitjançant una experiència, a partir d'un context real amb la descripció completa de l'activitat i una selecció de materials lúdicomanipulatius per treballar continguts d'àlgebra primerenca de manera concreta. A més, s'ofereixen recursos literaris, tecnològics i gràfics que permeten avançar cap a la formalització. El capítol acaba amb orientacions i recursos per a l'avaluació formativa de l'àlgebra primerenca que es concreten amb indicadors i nivells d'adquisició de continguts. Tot el capítol està documentat amb una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i fotografies a color que il·lustren les explicacions i poden ser de gran ajuda per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La numeración y el cálculo de 3 a 6 años
La numeració i el càlcul en educació infantil té una tradició consolidada. No obstant això, les pràctiques sobre l'ensenyament del nombre i el càlcul en les primeres edats són molt heterogènies. En aquest capítol, es concreten els següents coneixements importants de numeració i càlcul en l'etapa de 3 a 6 anys: la comprensió dels nombres, la representació d’aquests i la resolució d'operacions aritmètiques. S'ofereix una proposta de distribució de continguts de numeració, càlcul per edats i el seu itinerari didàctic, així com situacions de la vida quotidiana juntament amb materials manipulatius i jocs per a l'ensenyament mitjançant una experiència a partir d'un context real amb la descripció completa de l'activitat i una selecció de materials ludicomanipulatius per treballar continguts sobre el tema. A més, s'ofereixen recursos literaris, tecnològics i gràfics per a l'ensenyament de la numeració i el càlcul. El capítol acaba amb orientacions i recursos per a l'avaluació formativa de la numeració i el càlcul que es concreten amb indicadors i nivells d'adquisició dels continguts. Tot el capítol està documentat amb una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i fotografies a color que il·lustren les explicacions i poden ser de gran ajuda per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La geometría de 3 a 6 años
Els coneixements geomètrics són fonamentals perquè els nens i nenes se situïn progressivament en l'espai i puguin reconèixer les propietats geomètriques de les formes de l'entorn, construint el seu propi esquema mental de l'espai. En aquest capítol, es concreten els següents coneixements importants de geometria en l'etapa de 3 a 6 anys: la posició (el lloc, el sentit de la direcció, l'orientació, la distància i la representació) i les figures geomètriques i les formes. S'ofereix una proposta de distribució de continguts de geometria per edats i el seu itinerari didàctic, així com situacions de la vida quotidiana, materials manipulatius i jocs per a l'ensenyament de la geometria basats en experiències a partir de contextos reals. A més, es presenta una proposta de recursos literaris, tecnològics i gràfics per a l'ensenyament de la geometria. El capítol acaba amb unes orientacions i recursos per a l'avaluació formativa que es concreten amb indicadors i nivells d'adquisició de continguts. Tot el capítol està documentat amb una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i fotografies a color que il·lustren les explicacions i poden ser de gran ajuda per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La medida de 3 a 6 años
Al llarg de l'educació infantil, els nens i nenes han de descobrir progressivament atributs mesurables i començar a comprendre les seves propietats internes per anar desenvolupant el sentit de la mesura. En aquest capítol, es concreten els següents coneixements importants sobre la mesura en l'etapa de 3 a 6 anys: les magnituds, la pràctica de la mesura i la consolidació de tècniques de mesura i construcció de conceptes. S'ofereix una proposta de distribució de continguts de la mesura per edats i el seu itinerari didàctic, així com situacions de la vida quotidiana, materials manipulatius i jocs per a l'ensenyament de la mesura basats en una experiència a partir d'un context real. A més, es presenta una proposta de recursos literaris, tecnològics i gràfics per a l'ensenyament de la geometria. El capítol acaba amb orientacions i recursos per a l'avaluació formativa que es concreten en indicadors i nivells d'adquisició de continguts. Tot el capítol està documentat amb una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i foto
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La estadística y la probabilidad de 3 a 6 años
La preocupació per incorporar l'ensenyament de l'estadística i la probabilitat en educació infantil és recent. No obstant això, és important que els nens i nenes comencin a desenvolupar progressivament els primers coneixements per interpretar les dades de manera crítica. En aquest capítol, es concreten els següents coneixements importants sobre l'estadística i la probabilitat en l'etapa de 3 a 6 anys: l'estadística, les seves fases i la probabilitat. S'ofereix una proposta de distribució de continguts d'estadística i probabilitat per edats i el seu itinerari didàctic, així com situacions de la vida quotidiana, materials manipulatius i jocs per a l'ensenyament de l'estadística i la probabilitat basats en una experiència a partir d'un context real. A més, es presenta una proposta de recursos literaris, tecnològics i gràfics per a l'ensenyament de l'estadística i la probabilitat. El capítol acaba amb orientacions i recursos per a l'avaluació formativa que es concreten en indicadors i nivells d'adquisició de continguts. Tot el capítol està documentat amb una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i fotografies a color que il·lustren les explicacions i poden ser de gran ajuda per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Más allá de las matemáticas: las conexiones interdisciplinares de 3 a 6 años
En aquest capítol s'aborden les connexions de les matemàtiques amb un enfocament interdisciplinari que va més enllà de l'adquisició mecànica i memorística dels continguts. Sobre la base d'aquestes consideracions es presenten diversos exemples d'implementació d'activitats STEAM per fomentar les connexions matemàtiques interdisciplinàries en educació infantil: matemàtiques i ciències; matemàtiques i tecnologia; matemàtiques i enginyeria; matemàtiques i art; matemàtiques i alfabetització digital; i matemàtiques i sostenibilitat. Cadascuna d'aquestes connexions estan documentades amb exemples aplicats en diferents escoles i inclouen una gran varietat de taules, registres d'observació d'aula, quadres, imatges i fotografies a color que poden ser de gran ajuda per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo