Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre ofereix una anàlisi crítica de les polítiques i pràctiques actuals en matèria d'educació i diversitat cultural, i suggereix estratègies pràctiques per millorar-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nota de los autores
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cyberbullying. Estudio cualitativo comparado sobre los últimos avances en Europa
El present treball sorgeix de les recerques dutes a terme en el projecte internacional Erasmus+ Cybermediators (KA210-SCH-9E6A722B) finançat per la Unió Europea. En ell s'analitzen els últims avanços recollits en 34 articles d'alt impacte científic produïts tant internacionalment com en tres països en concret: Espanya, Itàlia i Grècia. Els treballs que se seleccionen, garbellen i mostren a continuació s'analitzen atenent factors com la temàtica dels estudis, l'any de publicació dels mateixos i el lloc en el qual es desenvolupen. Per a analitzar els treballs seleccionats es va utilitzar el programa IRaMuTeQ («Interfície de R Multidimensional anàlisi de textos i qüestionaris»), el qual permet realitzar anàlisis estadístiques en corpus de textos a través del mètode de classificació de Max Reinert. A partir d'aquesta eina es va analitzar el contingut dels treballs prèviament seleccionats mitjançant la configuració de nodes sintàctics i lexicals, aconseguint així representacions gràfiques que van definir quines són les línies principals de recerca entorn del fenomen del cyberbullying als països seleccionats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Percepciones sociales en torno a la inclusión lingüística y etnocultural del alumnado extranjero en el sistema educativo vasco
El present estudi analitza la percepció social entorn de la inclusió lingüística i etnocultural de l'alumnat immigrant en el sistema educatiu de la comunitat autònoma del País Basc. Les dades de caràcter quantitatiu recollits en l'estudi van ser obtinguts a partir d'un qüestionari creat electrònicament i distribuït mitjançant diverses xarxes socials, del qual es van recopilar 383 respostes. Per a l'anàlisi de les dades es va utilitzar el programa estadístic SPSS. En termes generals es va observar que factors sociodemogràfics com l'edat, el nivell d'estudis o la situació laboral estan estretament relacionats amb les percepcions de les persones relatives a la inclusió lingüística i etnocultural de l'alumnat immigrant. A més, es va concloure que les persones més joves, estudiants, amb estudis primaris i bilingües (llengua materna castellà i basca) van ser els qui van mostrar una actitud més positiva cap a aquest col·lectiu. Així mateix, les dades van mostrar que la presència d'alumnat immigrant en el sistema educatiu basc no es percep com un problema per al desenvolupament i supervivència del basc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desarrollo de la identidad latina en el País Vasco
L'objectiu de l'estudi és explorar el desenvolupament de la identitat lingüística i cultural de les persones d'origen llatí que viuen al País Basc. Les cultures immigrants generalment afronten diferents estigmes i expectatives en intentar encaixar en la cultura de la destinació. De fet, aquests grups ètnics sempre estan en el focus sense que les seves experiències o sentiments a l'hora de #adaptar en la nova destinació siguin considerats. Des d'un enfocament metodològic qualitatiu s'han realitzat nou entrevistes en profunditat a persones d'origen llatí, set dones i dos homes, amb diferents antecedents quant al seu país d'origen, edat i tipus d'escolarització. De l'anàlisi temàtica derivada de les entrevistes han sorgit categories com la discriminació, la pressió social, l'acceptació i pertinença, així com la influència familiar en intentar abraçar l'una o l'altra cultura. El capítol conclou que l'escolarització en basca influeix en el desenvolupament d'identitats més fluides quan s'empren estratègies pedagògiques que faciliten l'ús de tot el repertori lingüístic de l'alumnat, facilitant així la seva inclusió social i educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Intervención escolar con el alumnado que ha sufrido experiencias adversas en la infancia. Revisión bibliográfica
La revisió bibliogràfica que es presenta té com a objectiu indagar en el paper que l'escola pot exercir per a ajudar i acompanyar a les nenes, nens i joves que han sofert maltractament infantil, trauma en edat primerenca o un altre tipus d'adversitat en la infància. Comprendre aquestes vivències pot resultar útil a l'hora d'entendre en profunditat les petjades que aquestes adversitats deixen a nivell emocional, cognitiu i social. Aquest treball vol conèixer, per tant, què existeix publicat sobre diferents propostes educatives per a dur a terme a les aules. Per a això, es recullen recerques i accions d'intervenció educativa basades en els termes «resiliència» i «resiliència educativa». Dins de les propostes destaquen, sobretot, la importància de la formació del professorat amb la finalitat de comprendre bé aquesta realitat i poder, així, canviar la mirada cap a aquest alumnat. Al costat d'aquesta, destaca també la importància de la relació que ha de #establir entre professorat-alumnat i la comunitat en la qual l'escola estigui immersa. D'aquesta manera, aquesta revisió bibliogràfica ens confirma que l'escola, si compta amb eines i pautes adequades, pot #convertir en una segona oportunitat de resiliència per a aquest alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Protocolos, buenas prácticas e intervenciones pedagógicas en contra del bullying y cyberbullying en el Estado español
El present capítol sorgeix de les iniciatives dutes a terme en el projecte internacional Erasmus+ Cybermediators (KA210-SCH-9E6A722B). En ell es presenten protocols, guies d'actuació i programes d'intervenció que tenen l'objectiu de millorar la prevenció i la intervenció en casos d'assetjament escolar i ciberassetjament en els centres educatius d'Espanya. En concret es descriuen quatre protocols i guies d'actuació institucionals i set programes d'intervenció que s'han posat en pràctica i avaluat en diversos centres d'educació primària i secundària espanyols. Els resultats van ser recollits i publicats, evidenciant, a partir de les experiències locals i internacionals recopilades per les entitats del partenariat del propi projecte, que les propostes i iniciatives, metodologies i bones pràctiques basades en la lluita per la prevenció i erradicació del ciberassetjament van disminuir en gran manera l'ocurrència d'aquest fenomen tant en les xarxes com fora d'elles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Expectativas del profesorado sobre la aplicación del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) con el alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educat
Les metodologies actives fomenten l'activitat, participació, autonomia i autoregulació de l'aprenentatge de l'alumnat. El ABP és una metodologia activa en la qual els alumnes i alumnes aprenen mentre elaboren un projecte per a respondre a una situació real o simulada. Aquest estudi té com a objectiu indagar sobre les expectatives i percepcions inicials del professorat que implementa el ABP en 1r de #ESO en tres centres del País Basc respecte a la seva aplicació en l'alumnat amb NEAE. S'ha realitzat un estudi de cas amb metodologia qualitativa. Els resultats de les entrevistes a sis docents mostren expectatives positives. El professorat considera que el ABP és una metodologia eficaç que pot ajudar a estudiants amb NEAE a desenvolupar les diferents competències transversals, afavorir la seva inclusió des del sentiment de pertinença a un grup i el respecte a la diversitat, millorar la seva motivació cap a l'aprenentatge gràcies a l'augment de l'autonomia, fomentar la seva autoestima, aprendre entre iguals i millorar en l'ús de les #TIC. No obstant això, el professorat és conscient de les dificultats que pot suposar la seva implementació en aquest col·lectiu, entre altres els conflictes durant el treball en equip i l'adaptació als diferents ritmes d'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo del pensamiento sistémico en torno al sistema acuífero: aportaciones de la salida de campo y de la revisión y manipulación de maquetas en u
L'ensenyament actual de les ciències advoca per incorporar les pràctiques científiques a les classes de ciències, entre elles la modelització, consistent en què el model científic es representa, avalua i revisa. En aquest treball analitzem què aporten les diferents estratègies de modelització al pensament sistèmic d'estudiants de 4t del Grau d'Educació Primària (A1: 2018/19; A2: 2019/20). La seqüència sobre hidrodinàmica va incloure una sortida de camp i la realització d'una maqueta; però en A2 es van introduir diverses modificacions, com la realització d'una primera maqueta prèviament a la sortida de camp, que va ser posteriorment revisada. Es van analitzar les respostes escrites i els dibuixos realitzats individualment abans i després de la seqüència, en preguntar per què un riu porta aigua encara que no plogui, i, a més, activitats grupals efectuades durant la seqüència. A més, es va estudiar la representació de components estructurals, de processos i del fenomen des d'una perspectiva sistèmica. Els resultats mostren millores, especialment en A2. Es conclou que en A2 la sortida de camp va ser utilitzada per a avaluar les dimensions estructurals de la primera maqueta, i que la revisió i manipulació de la maqueta els va facilitar que comprenguessin el fenomen i que arribessin a desenvolupar un pensament sistèmic d'alt nivell.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La España vacía: una propuesta para trabajar la didáctica del medio ambiente desde las ciencias sociales en la formación del profesorado en educación
La despoblació del territori enfront de les grans aglomeracions urbanes és un fenomen que ha pres especial protagonisme en els últims temps. Les dinàmiques poblacionals i les implicacions tant socials com ambientals que incideixen sobre el territori figuren en l'agenda Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Aquest projecte s'ha desenvolupat durant tres setmanes amb un grup d'alumnes i alumnes del Grau en Educació Primària en el curs 2021-2022. Partint de l'anàlisi del fenomen a nivell europeu i nacional i la problemàtica que tanca, s'ha aconseguit desxifrar, a través d'un estudi de cas, no sols la pèrdua poblacional, sinó també altres aspectes que identifiquen a aquests territoris, que els enriqueixen i han de #preservar, com la diversitat del seu medi natural i humà. L'alumnat ha respost positivament a la proposta basada en la presa de consciència, des de la responsabilitat i el compromís com a joves, futurs docents i ciutadans cap a un món més sostenible, i sota la filosofia dels ODS «que no es quedi ningú enrere», percebent-la com una excel·lent oportunitat per a la seva formació com a agents de canvi ecosocial present i futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Función docente y ACE (Adverse Childhood Experiences): una experiencia en la formación inicial del profesorado de educación infantil
Aquest capítol mostra una experiència pedagògica innovadora en el Grau en Educació Infantil de la Facultat d'Educació i Esport de Vitòria-Gasteiz. Els objectius són dissenyar i implementar una intervenció per a treballar la Funció Docent i la ACE (Adverse Childhood Experiences) en la formació inicial del professorat, així com realitzar una anàlisi de la implementació de la intervenció a través de la recerca participativa i educativa. Quant a la metodologia, s'ha utilitzat una recerca qualitativa i un mètode inductiu per a analitzar les diferents veus i actituds de l'alumnat participant. Per a això, s'han identificat els coneixements previs del futur professorat sobre ACE i sobre competències socioemocionals del professorat, s'ha dissenyat i dut a terme l'experiència pedagògica innovadora, i s'ha analitzat la seva incidència i aprenentatge. Dels resultats es conclou que darrere de les actituds i percepcions de l'alumnat respecte a ACE existeix tota una realitat social, per la qual cosa és necessària la formació del futur professorat en ACE. En relació amb l'aportació d'aquesta recerca, es destaca la importància de visibilitzar temes com ACE en la formació inicial, així com el seu tractament específic i sistemàtic, per a la conscienciació i les competències professionals del futur professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Percepción de los futuros maestros y maestras de educación infantil en torno a la profesión docente mediante la fotoelicitación
Presentem els resultats d'una sessió de fotoelicitación realitzada amb l'alumnat de primer curs del Grau d'Educació Infantil de la Universitat del País Basc en l'assignatura «Irakasle Funtzioa» (Funció Docent). Participen 45 alumnes i alumnes i l'objectiu ha consistit a indagar, conèixer, analitzar i interpretar com perceben la tasca docent els aprenents que en un futur exerciran aquesta funció. Els participants estan en l'inici de la seva etapa formativa i resulta pertinent conèixer com albiren la tasca per a la qual s'estan formant, quins dilemes, expectatives i reptes afronten. Així, aquesta aportació ajuda a avaluar la formació inicial. Aquesta recerca s'emmarca en la perspectiva qualitativa-interpretativa. Mitjançant la fotoelicitación i el grup focal es ressalten la veu i presència de les persones i recaptem dades per a millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge. Reflexionar sobre què fem i com ho fem permet innovar la pràctica docent. Els resultats indiquen que les percepcions dels aprenents estan molt mediades per les vivències prèvies escolars, la formació inicial i les concepcions socials. Concloem que les persones que conformen el grup de futurs docents, fins i tot sent aprenents, són observadors necessaris de l'enfocament de la formació inicial i les seves percepcions i concepcions ens ajuden a repensar com entrenem al futur professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias del alumnado de educación física con ApSU en contextos vulnerables
El present treball exposa les diferents experiències d'aprenentatge-servei viscudes, dissenyades i dutes a terme per l'alumnat universitari de les titulacions de Grau d'Educació Primària a través dels Treballs de Fi de Grau (TFG). L'objectiu és proporcionar activitats vinculades a l'educació física: expressió corporal, habilitats motrius, jocs cooperatius, jocs motors, etc. Les vivències de l'alumnat s'han examinat mitjançant narracions etnogràfiques documentades per l'alumnat, qüestionaris de satisfacció de resposta oberta i els propis Treballs de Fi de Grau de 16 estudiants. Per a això s'han codificat les dades i s'ha realitzat una anàlisi de la informació mitjançant un sistema categorial amb el programari Nvivo 1.4 Release. Els resultats mostren les pors, desafiaments, reflexions, dubtes i preocupacions de l'alumnat universitari en dur a terme aquest servei. Conclouen que l'experiència de realitzar un TFG mitjançant aprenentatge-servei els ha ajudat a desenvolupar competències professionals vinculades a l'autonomia, l'empatia, la competència comunicativa i les lligades al disseny i la programació didàctica, a més del desenvolupament del pensament crític vinculat a l'autoreflexió sobre la seva pròpia pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La relación entre la percepción del aprendizaje en línea y la modalidad de estudio del alumnado universitario
Aquest capítol presenta una recerca sobre la relació existent entre la modalitat d'estudis de l'alumnat universitari i la seva relació amb l'e-learning. L'objectiu va ser identificar si existia una associació entre la percepció dels estudiants sobre l'aprenentatge en línia i la modalitat en la qual cursen la seva formació universitària.
Es va utilitzar una metodologia quantitativa mitjançant un qüestionari distribuït en línia a una mostra de 543 estudiants universitaris. Per a l'anàlisi estadística es va realitzar un estudi descriptiu de les dades sociodemogràfiques i una anàlisi inferencial basada en una prova de Chi Quadrat. Els resultats van mostrar que la modalitat d'estudis universitaris guardava relació amb l'aprenentatge en línia. Així mateix, la mostra d'estudiants que han participat en l'estudi va valorar en un grau alt els diferents ítems relacionats amb l'aprenentatge electrònic.
Les troballes en la recerca també van demostrar que malgrat existir una significança estadística en la relació entre la modalitat d'estudis i l'aprenentatge en línia, va haver-hi una dependència molt baixa entre totes dues variables. Es conclou que és important tenir en compte la modalitat d'estudis de l'alumnat universitari com un factor que està relacionat amb l'aprenentatge en els cursos en línia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación emocional y música. Una propuesta didáctica en el Grado de Maestros de Educación Primaria
La formació dels futurs docents demanda un perfil més competencial i transversal per a poder gestionar aules cada vegada més heterogènies pel que fa a nivells d'aprenentatge, interessos, etc. En aquest context, l'educació emocional s'erigeix com un dels recursos més efectius, malgrat no tenir una presència explícita en els graus de mestre. Algunes facultats d'educació, conscients de la seva absència, han promogut la seva incorporació de manera transversal en els plans d'estudis d'assignatures com ocorre amb «Expressió musical en primària» del grau de mestre de la Universitat de Barcelona. En ella, l'educació emocional es treballa a partir d'activitats musicals com la interpretació col·lectiva per a la millora de les competències interpersonals, o l'escolta activa per a la consciència i regulació emocional, entre altres. Amb aquestes activitats es pretén que les futures promocions de docents coneguin què és l'educació emocional i adquireixin recursos per al seu desenvolupament a les aules. Aquesta proposta didàctica, molt ben valorada tant per l'equip docent com per l'alumnat, ha contribuït a la millora del clima social de les aules universitàries, així com a la motivació i per consegüent a l'adquisició de les competències de l'assignatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relacionarse en tiempos de pandemia desde la perspectiva de las personas con discapacidad intelectual
La pandèmia per COVID-19 ha impactat significativament en la vida de les persones amb discapacitat intel·lectual a nivell sanitari, laboral i educatiu. No obstant això, malgrat la importància que exerceixen les relacions socials en les seves vides com a xarxes socials de suport, no s'ha explorat quins efectes ha tingut la pandèmia per a elles en aquest sentit i des del seu punt de vista. L'objectiu d'aquest capítol és presentar els resultats d'una recerca realitzada per investigadors amb i sense discapacitat intel·lectual sobre els efectes de la pandèmia en les relacions socials de persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta recerca inclusiva es va desenvolupar mitjançant cinc reunions en les quals els investigadors van decidir la temàtica d'estudi i van debatre sobre ella, van elaborar un guió d'entrevista i grup focal dirigit a persones amb discapacitat intel·lectual, i van analitzar els resultats obtinguts després d'aplicar entrevistes a deu persones i dinamitzar tres grups focals amb un total de 27 persones amb discapacitat intel·lectual. Els resultats de l'estudi mostren que malgrat la importància que atorguen a les seves relacions socials, i dels diferents suports rebuts per a mantenir-les durant la pandèmia, algunes persones amb discapacitat intel·lectual han experimentat importants reculades en la seva inclusió i participació social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuelas informadas en el trauma. Nuevo enfoque para alumnado con problemas socioemocionales
Aquest capítol té com a objectiu principal detallar la importància de la figura docent en temes d'adversitat primerenca infantil i trastorns d'inclinació. Sobre aquest tema, es planteja el paradigma «Conscients en el trauma» o «Trauma informat» com a eina per al canvi de la mirada educativa, #posar el focus en el context anglosaxó, on existeixen experiències educatives que treballen amb aquesta perspectiva des de fa més de dues dècades. Per a això, s'efectua una revisió bibliogràfica en nou bases de dades científiques, per a, posteriorment, analitzar el contingut amb l'ajuda del programa Nvivo-12. Es conclou que, malgrat existir abundant literatura teòrica sobre aquest tema a Espanya, no es troben referències d'experiències pràctiques, i les que puguin existir són aïllades i personals i no es recullen en les bases de dades. Per tant, el professorat en formació manca de referències pràctiques per a abordar el trauma infantil en la pràctica educativa diària, #derivar d'això la necessitat de difondre les pràctiques docents anglosaxones conscients del trauma infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Autopercepciones STEM de estudiantes de educación secundaria con y sin alta capacidad intelectual
Es presenta un estudi realitzat amb estudiants de 1r i 2n curs de #ESO la finalitat de la qual era conèixer si l'autopercepció cap a les matèries STEM és diferent en l'alumnat amb i sense Altes Capacitats Intel·lectuals (AACCII). La mostra va estar constituïda per 51 estudiants, 26 amb AACCII i 25 de capacitat mitjana. Per a això, es va proposar un disseny no experimental de tipus descriptiu comparatiu basat en el procediment d'enquesta per qüestionari. Es va aplicar el qüestionari SSAQ (School Science Attitude Questionnaire) adaptat per a la població espanyola per Aguilera i Perales-Palacios (2019). Com a estratègies analítiques s'han utilitzat l'estadística descriptiva amb mesures de tendència central i dispersió, i, com a contrast d'hipòtesi, la prova T de Student per a la comparació de diferències de mitjanes entre els grups. Els resultats obtinguts mostren que els estudiants amb AACCII posseeixen una millor autopercepció STEM que els seus parells sense AACCII. Per part seva, en relació amb el sexe s'ha demostrat que les noies amb AACCII que conformen aquesta mostra es autoperciben tan competents com les seves paris homes respecte a les matèries de l'àmbit científic-tecnològic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacia la universidad popular: ingredientes para un cocinado participado
Un model que aposti per la vinculacio´n universitat-societat requereix de pra´cticas concretes on els actors del territori siguin subjectes d'aprenentatges i sabers claus en la construccio´n social del coneixement. En aquest esdevenir, la Universitat Popular dels Moviments Socials (UPMS) es configura com una proposta que persegueix la construccio´n d'un espai poli´tico cri´tico, articulat i amb agència pròpia a tenir en compte per les Administracions pu´blicas en el desenvolupament dels seus poli´ticas. El present text exposa el treball de sistematizacio´n de set tallers participats per persones pertanyents a organitzacions del teixit associatiu de Guipúscoa i professorat universitari. L'anàlisi de contingut dels tallers va revelar tres reptes claus (Migracions i diversitat etnocultural; Feminismes i diversitat sexoafectiva, i Justícia ambiental i transició ecològica) i les dificultats i oportunitats en la relació universitat-societat. Sobre aquest tema, es discuteixen les implicacions de la incorporació d'actors amb experiències directes en el territori en la tasca de sincronitzar l'agenda universitària amb les problema´ticas socials i la promocio´n d'accions que tinguin com a fi o´ltimo la transformacio´n social i el compromís comunitari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje basado en proyectos como metodología en la Formación Profesional para el Empleo
L'aprenentatge basat en projectes (ABP) és una metodologia activa on l'alumnat fa diferents tasques de manera autònoma i col·laborativa donant lloc a un producte final. En la Formació Professional per a l'Ocupació (FPE) es busca la formació al llarg de la vida i contribuir al desenvolupament professional i personal. Tenint en compte les finalitats d'aquest sistema, la metodologia ABP ens permet adequar els aprenentatges a situacions reals i als interessos personals i grupals. Aquest estudi presenta una proposta d'intervenció en ABP en la FPE. Es tracta d'una experiència dins del certificat de professionalitat de Docència de la Formació per a l'Ocupació. Es va dur a terme l'any 2020, a Burgos, amb tretze alumnes i alumnes. La proposta es compon de sis activitats d'aprenentatge en les quals es treballen els diferents objectius, continguts i capacitats del mòdul formatiu. El treball culmina amb la realització i presentació d'una pàgina web per cada grup i una acte i coavaluació per a valorar el procés de realització. L'alumnat ha mostrat un elevat nivell d'implicació en el desenvolupament del projecte. La metodologia ABP permet alinear la formació per a l'ocupació amb les demandes actuals del món laboral.