Proposa camins per trobar les millors maneres de respondre a la diversitat de l'alumnat, a superar els obstacles que li limiten la presència, la participació i els assoliments, sempre amb els ingredients imprescindibles d'un ensenyament de qualitat: inclusió i igualtat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proposa camins per trobar les millors maneres de respondre a la diversitat de l'alumnat, a superar els obstacles que li limiten la presència, la participació i els assoliments, sempre amb els ingredients imprescindibles d'un ensenyament de qualitat: inclusió i igualtat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presencia y participación
En aquest capítol, elaborat per Milagros Rubio, es destaca la importància d'una major presència i participació inclusiva de tots els estudiants a l'aula. S'emfatitza que l'alumne ha de ser el nucli central, i es considera que l'escola és una institució clau per transformar tant la seva realitat interna com la de l'entorn, cap a un model d'equitat i justícia social. En aquest sentit, els conceptes de presència i participació s'apliquen de manera pràctica a través d'accions didàctiques. Es presenten quatre indicadors principals per encaminar pràctiques inclusives: 1. Presència i participació en els centres educatius; 2. Models de participació col·lectiva; 3. Experiències compartides entre centres ordinaris i centres d'educació especial i 4. Accessibilitat en el centre educatiu i en el seu entorn. Cadascun d'aquests indicadors concreta subindicadors específics, i estan documentats amb pràctiques de centres que els apliquen. Inclou observacions d'aula i mapes visuals conceptuals. El capítol finalitza amb un codi QR que convida a ampliar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Metologías y modelos organizativos
Aquest capítol, elaborat per Antonio Márquez i José Blas García, exposa que la inclusió es materialitza en pràctiques educatives concretes quan s'apliquen a l'aula metodologies que fomentin la participació de tots els estudiants, es recolzen amb estructures organitzatives flexibles i s'adopta una utilització versàtil dels espais, que són elements de gran valor inclusiu. Per tant, emprar metodologies inclusives i flexibilitzar les estructures organitzatives obre noves possibilitats d'aprenentatge tant per als estudiants com per als docents. Es presenten quatre indicadors de metodologies i models que fomenten la inclusió: 1. Desenvolupament d'opcions per a la personalització i la flexibilització de les propostes didàctiques; 2. Propostes metodològiques que afavoreixen la inclusió; 3. Concepció de la codocència com a suport al procés d'ensenyament-aprenentatge i 4. Concepció d'espais oberts i flexibles. Cadascun d'aquests indicadors concreta subindicadors específics, i estan documentats amb pràctiques de centres que els apliquen. Inclou observacions d'aula i mapes visuals conceptuals. El capítol finalitza amb un codi QR que convida a ampliar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Convivencia en la escuela inclusiva
Aquest capítol, elaborat per Mabel Villaecusa, s'enfoca a promoure la convivència per a una educació inclusiva i ressalta els elements fonamentals per crear un ambient acollidor i segur en el centre educatiu i a l'aula, on totes les persones se sentin reconegudes i valorades; una escola inclusiva que es planteja a través d'un model proactiu i preventiu, considerant la convivència com un element fonamental que cal cuidar tant com el currículum. Es presenten tres indicadors de convivència i resolució de conflictes que fomenten la convivència en una escola inclusiva: 1. Existeix una planificació de les accions relacionades amb la convivència i se n'avalua l’impacte; 2. Es crea un bon clima de centre i d'aula on tots se sentin segurs, acollits i reconeguts; 3. Es compta amb estratègies de resolució de conflictes i d'intervenció en cas d'assetjament i violència. Cadascun d'aquests indicadors concreta subindicadors específics, i estan documentats amb pràctiques de centres que els apliquen. Inclou observacions d'aula i mapes visuals conceptuals. El capítol finalitza amb un codi QR que convida a ampliar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación inclusiva
En aquest capítol, l'autora Coral Elizondo explora les claus per a una avaluació des d'una perspectiva inclusiva, analitzant-ne l’impacte en el procés d'aprenentatge dels estudiants, el professorat i el centre educatiu. Emfatitza en la idea que una avaluació equitativa per a tots els alumnes ha de basar-se en proves autèntiques. Així mateix, exposa que l'avaluació té un alt potencial per fomentar la inclusió en l'educació, portant-nos a qüestionar si estem contribuint a la segregació en i des del sistema educatiu. Es presenten indicadors d'avaluació inclusiva en tres àmbits: per a l'alumnat, per al professorat i per als centres escolars. Cadascun d'aquests indicadors s'exemplifica amb pràctiques concretes de centres que els apliquen. Inclou observacions d'aula i mapes visuals conceptuals. El capítol finalitza amb un codi QR que convida a ampliar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestión de centros
La inclusió plena és un horitzó educatiu i social que necessita líders directius somiadors i compromesos, capaços d'identificar i articular aquesta visió de l'escola. En aquest capítol, Silvana Cors presenta un recorregut que permet «revisitar» els nostres centres i redescobrir pràctiques que donin compte de processos autèntics d'inclusió. El lideratge de l'equip directiu i el treball col·laboratiu i en xarxa és fonamental en la creació de centres realment inclusius. Es presenten indicadors de gestió de centres de gran utilitat per revisar projectes educatius de centres i les seves pròpies pràctiques de gestió: 1. Influència extramurs de la cultura inclusiva de centre; 2. Acompliment d'un lideratge horitzontal en la comunitat educativa; 3. Espais de problematització; 4. Espais de capacitació en context (com?); 5. Espais de planificació (amb qui o qui?); 6. Sostenibilitat i perdurabilitat en el temps de les pràctiques inclusives (memòria pedagògica), i 7. Treball en xarxa. Inclou observacions d'aula i mapes visuals conceptuals. El capítol finalitza amb un codi QR que convida a ampliar la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexo. Indicadores para valorar prácticas o propuestas inclusivas