Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dependencia de lo literal
La dependència d’allò que és literal és una estratègia per produir textos que es caracteritza per eludir tots els processos cognitius involucrats en la redacció. Quan l’alumne recorre a aquesta estratègia s’apropia de fragments del discurs d’un text de referència que recombina per simular la comprensió del seu contingut. Aquest capítol centra l’atenció precisament en aquest fenomen, relacionat amb el context escolar, que apareix per diversos factors: escriure és difícil, és obligatori i s’avalua, la qual cosa contribueix a consolidar l’escriptura que depèn d’allò que és literal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Procesos cognitivos en la redacción
Els estudis sobre la redacció i la investigació cognitiva dels processos implicats en aquesta activitat han donat lloc a alguns paradigmes explicatius que es coneixen com a models de procés de la redacció. Aquest capítol pretén oferir una informació general, però prou detallada, sobre què passa a la ment del subjecte que escriu mentre escriu. Per això se centra en el model de Flower i Hayes, detallant els processos d’escriptura que plantegen: planificació, traducció i revisió. També s’aborden els models de Bereiter i Scardamalia i es comparen les dues propostes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El error
En la contraposició entre models d’avaluació «tradicional» i «moderna», és clàssica la imatge del professor de llengua que corregeix redaccions amb retolador vermell i assenyala totes les errades que troba al seu pas. Aquesta caricatura posa de manifest que, quan els professors no tenen una formació específica sobre la redacció com a procés i sobre com es pot avaluar, centren majoritàriament l’atenció en els errors. Aquest capítol presenta els errors, les seves causes i la seva classificació, així com algunes orientacions sobre l’ensenyament de la redacció per saber què es pot fer amb les errades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación, corrección y calificación de escritura: planteamientos teóricos y propuestas prácticas
Els múltiples objectius projectats sobre l’avaluació fan que acabem qualificant d’avaluació pràctiques ben diferents. Els conceptes de correcció, qualificació i avaluació de vegades se superposen, i la mateixa legislació educativa sembla que entén l’avaluació només en termes de qualificació i promoció. En aquest capítol s’ofereixen diferents plantejaments teòrics, estratègies i solucions per a cadascun dels propòsits avaluatius de l’escriptura de l’alumnat. Es distingeixen, així, diverses avaluacions segons la seva finalitat: promoure la revisió del text, correcció de textos, qualificar la redacció, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evitar la dependencia de lo literal
El llenguatge és una eina de poder, i no entendre el que es llegeix a fons ni ser capaç d’escriure mostrant comprensió del que es llegeix fa els alumnes vulnerables, ja que els minven les expectatives de formació. Per això, cal redefinir les tasques escolars més enllà de la utilització de materials únics, a fi que els alumnes aconsegueixin entendre el text o reproduir-lo amb les seves paraules. Aquest capítol se centra en el disseny de les tasques amb l’objectiu de reflexionar sobre les pràctiques d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura per evitar la dependència d’allò que és literal.
Molts alumnes semblen eludir la seqüència lectura-comprensió-redacció en favor d'un maneig mecànic de significants que els permeti satisfer (aparentment si més no) els objectius de la tasca. Aquesta estratègia de baix nivell, capaç de simular comprensió i escriptura prescindint dels processos cognitius que aquestes tasques requereixen, és el que s'anomena «dependència d'allò que és literal». L'anàlisi d'aquest fenomen és clau per redefinir la nostra concepció de l'error. El llibre, tanmateix, va més enllà perquè pretén contribuir a una reflexió crítica sobre els objectius amb què fem escriure els nostres alumnes i les tasques que els proposem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Molts alumnes semblen eludir la seqüència lectura-comprensió-redacció en favor d'un maneig mecànic de significants que els permeti satisfer (aparentment si més no) els objectius de la tasca. Aquesta estratègia de baix nivell, capaç de simular comprensió i escriptura prescindint dels processos cognitius que aquestes tasques requereixen, és el que s'anomena «dependència d'allò que és literal». L'anàlisi d'aquest fenomen és clau per redefinir la nostra concepció de l'error. El llibre, tanmateix, va més enllà perquè pretén contribuir a una reflexió crítica sobre els objectius amb què fem escriure els nostres alumnes i les tasques que els proposem.