Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La capacidad de argumentar y contraargumentar en secundaria a través de la tecnología. ¿Agua del grifo o embotellada?
La capacitat d'argumentació és fonamental per a l'aprenentatge de les ciències, especialment per abordar qüestions socials que presenten una rellevància actual en els mitjans i que tenen connexió amb la ciència (qüestions socialment vives, QSV). En aquest capítol es presenta el disseny d'un programa formatiu per a l'aprenentatge a secundària de la capacitat d'argumentar i contraargumentar utilitzant la tecnologia com a recurs. Aquest s'ha provat amb estudiants de secundària de tercer i quart curs (14 a 16 anys) en l'assignatura de física i química. Les sessions que es presenten estan seqüenciades de la manera següent: una presentació inicial sobre què és argumentar en ciència; una activitat pràctica de construcció d'arguments; una activitat d'anotacions sobre vídeo per construir arguments i contraarguments utilitzant CoAnnotation i, finalment, un debat virtual amb Kialo-Edu en el qual, a més d'argumentar, han de construir contraarguments per rebatre les propostes contràries. Després de la seva implementació es manifesta que el coneixement científic permet millorar la capacitat d'argumentar per elaborar afirmacions sobre una determinada qüestió i així poder contraargumentar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Secuencia de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo de prácticas científicas en el contexto de consumo de yogur
La seqüència d'ensenyament-aprenentatge (SEA) que es presenta en aquest capítol està dirigida a estudiants d'educació secundària obligatòria i s'articula entorn de diferents aspectes relacionats amb el iogurt, entenent que es tracta d'un producte conegut i molt consumit per l'alumnat. Aquesta SEA, amb caràcter multidisciplinari, pot considerar-se nova en integrar les pràctiques científiques d'argumentació, indagació i modelització en un context de la vida diària. Es presenten la seva estructura, els objectius, els continguts i les tasques. Cada tasca planteja a l'estudiant un interrogant que guia la selecció i seqüenciació de continguts i els aspectes concrets de les pràctiques científiques a tractar. A continuació, es descriu la posada en pràctica i com s'han desenvolupat aquestes tasques a l'aula amb vint-i-cinc estudiants de 4t d'ESO de dos centres d'educació secundària de la província de Màlaga. Per a cadascuna de les catorze tasques que constitueixen aquesta SEA es descriuen els seus objectius i els aspectes més destacats de la seva implementació, il·lustrant-los amb produccions dels estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo de prácticas científicas en una secuencia de enseñanza-aprendizaje sobre la contamincación por plásticos en educación secundaria obligatori
Aquest capítol presenta una seqüència d'ensenyament-aprenentatge centrada en els plàstics i la contaminació per a l'etapa d'educació secundària obligatòria que ha tingut en compte en el seu disseny els interessos de l'alumnat i que pretén millorar la seva conscienciació mediambiental. La seqüència inclou una activitat inicial on els estudiants reben informació sobre la composició dels plàstics i les seves propietats fisicoquímicas. Després, es treballen diferents activitats que permeten desenvolupar habilitats associades a les pràctiques científiques d'indagació i argumentació, com la cerca d'informació i recopilació de diferents plàstics i la seva comunicació; el disseny i desenvolupament d'experiments sobre la degradació de plàstics per part de l'home; l'emissió d'hipòtesis, la recopilació de dades i l'establiment de conclusions en la degradació natural de materials, o la defensa d'un paper amb arguments i contraarguments en un joc de rol sobre els plàstics d'un sol ús. La seqüència es completa amb la realització d'un audioconte sobre els plàstics com a activitat de síntesi. Finalment, es presenten diferents instruments per valorar l'aprenentatge dels estudiants, les seves percepcions i les emocions sentides.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diseño de una secuencia de actividades para el aprendizaje de las disoluciones mediante modelización en el contexto de las bebidas gaseosas
El desenvolupament de pràctiques científiques es considera avui dia una de les grans finalitats de l'educació científica. Dins d'aquestes, els models i la modelització poden ser un nucli essencial entorn del qual vertebrar l'aprenentatge de la ciència escolar. Aquesta importància queda reconeguda en assumir que l'alumnat ha d'aprendre models, saber com aplicar-los, reconstruir-los i avaluar-los. D'altra banda, també existeixen acords per relacionar la ciència amb la vida diària de l'alumnat i, en aquest sentit, es considera important la contextualització de l'ensenyament de les ciències. A fi d'integrar tots dos plantejaments didàctics, s'ha dissenyat, implementat i avaluat una seqüència d'ensenyament-aprenentatge (SEA) titulada «Desconstruint les begudes gasoses» per a alumnes d'entre 13 i 15 anys. La seva finalitat és ajudar l'alumnat a entendre els processos de dissolució, especialment de gasos en líquids, a través de pràctiques de modelització i la preparació in situ d'una beguda gasosa. En aquest capítol es descriuen les característiques més destacades d'aquesta seqüència, les activitats que la conformen i, finalment, es discuteixen alguns dels resultats obtinguts i es realitzen propostes de millores que poden orientar altres docents per a implementacions posteriors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Toma de deciciones sobre el consumo de productos naturales/no naturales: propuesta didáctica para alumnado de 14-16 años
En aquest capítol es presenta una proposta formativa per a alumnes d'educació secundària obligatòria (ESO) sobre la presa de decisions entorn del consum de producte natural/no natural. Secundant-se en les pràctiques científiques d'indagació i argumentació, es pretén desenvolupar el pensament crític dels estudiants. L'eix central respecte al contingut a tractar està basat en les decisions i justificacions que els estudiants realitzen a l'hora de triar entre un producte natural i un altre que no ho és.
Partint d'estudis anteriors, es veu necessari abordar els aspectes següents: procedència, composició, salut i control sanitari, a l'hora d'ajudar els estudiants a una presa de decisions responsable i justificada. Es descriuen les activitats que conformen la proposta i que s'han desenvolupat amb estudiants d'ESO d'un centre de Màlaga, en la modalitat d'ensenyament no presencial a causa de la pandèmia de la Covid-19. Es duen a terme algunes consideracions generals sobre l'acolliment que ha tingut la proposta entre els estudiants, així com els avantatges i inconvenients que han sorgit amb la modalitat no presencial.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto «Agua solarizada» para el desarrollo de competencias científicas en el alumnado de la ESO
Les xarxes socials ens inunden amb innombrables casos d'anuncis sobre productes amb propietats excepcionals, respecte als que habitualment coneixem i consumim. Què hi ha del cert en tot això? Els ciutadans i ciutadanes, com a consumidors, en moltes ocasions, hem de prendre una decisió sobre aquest tema. A fi que aquestes decisions estiguin fonamentades i siguin responsables, des del camp de l'educació científica, cal promoure el desenvolupament de la capacitat dels estudiants d'argumentar, indagar i establir criteri fonamentat per a les decisions. En un sentit ampli, desenvolupar la seva capacitat de pensament crític.
En aquest capítol es presenta una proposta d'ensenyament en l'assignatura de física i química per donar suport a la posada en pràctica d'un projecte denominat «Aigua solarizada», en el qual els estudiants de l'educació secundària obligatòria han d'analitzar les suposades propietats excepcionals d'una aigua que es publicita com aigua solaritzada en un vídeo i prendre una decisió sobre el seu consum.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Propuesta de actividad de juego de rol para trabajar controversias socioambientales con alumnado de educación secundaria obligatoria y bachillerato
En aquest capítol es presenten tres propostes de joc de rol per treballar continguts del currículum d'educació secundària obligatòria (ESO d'ara endavant) i batxillerat relacionats amb el desenvolupament sostenible i la nutrició. El primer d'ells, versa sobre energia eòlica; el segon, sobre incineració de Residus Sòlids Urbans (RSU) i el tercer, sobre els batuts de proteïnes com a suplement dietètic.
El disseny de les tres propostes es va basar en els estudis d'Espanya, i d'altres, les consideracions principals dels quals es descriuen en el capítol 12 d'aquest llibre. A més, es van portar a la pràctica amb alumnat d'ESO i batxillerat de l'IES Torre Atalaya de Màlaga en diferents cursos acadèmics (entre 2014 i 2017) i, actualment, són objecte d'estudi com a tema principal d'una tesi doctoral que gira entorn del joc de rol (González Sánchez). Els resultats preliminars d'aquesta tesi apunten cap al joc de rol com a estratègia metodològica adequada per al desenvolupament de la competència científica en aspectes relacionats amb l'argumentació i amb la promoció d'actituds i comportaments favorables cap al medi en l'alumnat de secundària.
Per aquest motiu, es considera d'interès posar a la disposició del docent/lector aquest model de joc de rol perquè pugui ser aplicat a l'aula d'ESO i batxillerat, tant per treballar els mateixos continguts per als quals es van dissenyar inicialment, com per servir de model o guia en el disseny d'activitats similars, dirigides al tractament d'altres controvèrsies socioambientals més actuals.
Així doncs, en el present capítol es descriuen aspectes relatius al disseny del joc de rol, com ara: l'elecció del tema, l'estructura del joc, els rols participants i la dinàmica de la posada en pràctica. Finalment, s'inclouen els materials (targetes de rols, guions, etc.) de les tres propostes de joc de rol per a secundària i batxillerat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La argumentación como eje central de un programa formativo para biología de bachillerato
L'argumentació té com a principal objectiu avalar una conclusió, hipòtesi o teoria mitjançant l'ús d'una sèrie de proves. La importància d'aportar arguments dins del llenguatge científic del nostre alumnat de batxillerat ens permet exposar les evidències necessàries en un moment donat per defensar la idea que es proposa. El principal objectiu del present capítol és descriure un programa formatiu dissenyat per desenvolupar la competència en argumentació en estudiants de batxillerat. El programa s'ha desenvolupat en els dos cursos corresponents al batxillerat. Per a la selecció i seqüenciació d'activitats que formen part del programa s'ha utilitzat l'esquema d'aprenentatge progressiu sobre argumentació proposat en la literatura que inclou tant la construcció com la crítica d'arguments científics. Es descriu l'estructura general i s'analitzen els aspectes concrets de l'argumentació tractats en cadascuna de les activitats que el constitueixen. El primer any del programa formatiu es dedica fonamentalment a la construcció d'arguments i s'inicia en la crítica. El segon any, el programa se centra fonamentalment en la crítica d'arguments. Aquest programa formatiu s'ha dut a terme amb un grup de vint-i-un estudiants de biologia de batxillerat del centre M.ª Inmaculada d'Antequera (Màlaga). Finalment, es fan algunes consideracions finals sobre resultats obtinguts i la percepció d'estudiants sobre el programa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una secuencia de enseñanza-aprendizaje sobre la medida enzimática de glucosa en regrescos para estudiantes universitarios de ciencias
Encara que les seqüències d'ensenyament-aprenentatge (SEA) són un recurs educatiu prou conegut i utilitzat en l'educació primària i secundària, la seva aplicació és encara molt escassa en l'àmbit universitari i, particularment, en l'ensenyament de les ciències en aquest nivell educatiu. En aquest capítol es mostra un exemple d'una seqüència per a l'ensenyament i l'aprenentatge de l'anàlisi enzimàtica per part d'estudiants universitaris dels graus en química i bioquímica. Amb un perfil eminentment pràctic, el disseny d'aquesta seqüència tracta de trencar amb el model tradicional (cookbook) habitualment seguit en els laboratoris de pràctiques de ciències. Entre les seves principals característiques es troben la contextualització i la interdisciplinarietat de les activitats que la constitueixen. La determinació per mètodes enzimàtics de glucosa en refrescos de consum habitual per als estudiants actua com un pol d'interès addicional per la seva relació amb la dieta i la salut. A més, la inclusió en aquesta seqüència d'algunes activitats relacionades amb altres disciplines matemàtiques com l'estadística, així com la redacció de textos científics que comporten associades tasques d'indagació i argumentació, aporten un valor addicional en el desenvolupament de noves habilitats i competències per als estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Secuencia de actividades de argumentación para estudiantes de ingenierías industriales
L'argumentació científica es considera una competència general que un enginyer ha d'aconseguir i constitueix així mateix una dificultat recurrent en la literatura segons la qual els enginyers presenten deficiències en les seves habilitats comunicatives quan intenten expressar raonaments formals sobre la solució d'un problema. Amb la idea d'afavorir el desenvolupament d'aquesta competència en estudiants d'enginyeria, es presenta una seqüència d'activitats sobre argumentació científica-tecnològica implementades com a estudi pilot amb 58 estudiants del grau d'enginyeria en tecnologies industrials de la Universitat de Màlaga. La seqüència planteja activitats encaminades a la iniciació en l'argumentació i la introducció en l'ús de rúbriques per avaluar arguments, l'elaboració i l'anàlisi d'arguments complets, i la construcció de contraarguments. Aquestes activitats es plantegen tant en contextos quotidians relacionats amb l'enginyeria com ara triar un quadre d'una bicicleta, soldar una canonada a casa o fabricar una escombra o un tornavís, i en situacions reals com a futurs professionals com ara la inspecció tècnica d'una estructura metàl·lica en una obra o la presa de decisió sobre la implantació d'una central, elèctrica o salina, que sigui més respectuosa amb el medi ambient.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Feria de experiencias de indagación en ciencias en la formación inicial de maestros de educación infantil. Una oportunidad para la transferencia al au
Un dels principals obstacles que troben els estudiants del grau de mestre en educació infantil és com transferir a l'aula el que s'ha après en els centres de formació. Les fires de ciències esdevenen una oportunitat per afavorir aquesta transferència en tractar-se d'un esdeveniment que permet reunir en un mateix espai estudiants, professors i investigadors interessats en un mateix projecte. D'altra banda, la pràctica científica d'indagació es mostra molt adequada perquè els infants puguin conèixer i interpretar el medi natural. Amb aquestes idees, s'ha propiciat l'organització d'una fira d'experiències d'indagació per part dels formadors responsables de l'assignatura de didàctica de les ciències de la naturalesa del grau de mestre en educació infantil impartida en dos centres de la Universitat de Màlaga. Aquest capítol presenta l'organització, el desenvolupament i algunes de les experiències presentades en la I Fira d'Experiències d'Indagació desenvolupada a la Facultat de Ciències de l'Educació d'aquesta universitat de Màlaga en la qual van participar 106 estudiants de l'esmentat grau. Els formadors i els estudiants que van participar van valorar molt positivament l'experiència tant per l'interès de les indagacions exposades com per l'intercanvi d'idees entre els estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cardioeducación: fomentando la educación para la salud desde la formación inicial del profesorado
La malaltia cardiovascular és la primera causa de mort a nivell mundial. Diversos factors s'associen amb aquesta patologia de caràcter personal, social i global, i el principal detonant són els hàbits de vida i l'alimentació. Un altre factor primordial és el nivell cultural i educatiu, ja que hi ha estudis que mostren un clar biaix sobre l'obesitat i el sobrepès en les poblacions l'índex cultural i educatiu de les quals és més baix en comparació amb subjectes amb estudis superiors. Totes aquestes dades posen en alerta la necessitat de dissenyar i implementar programes formatius que incideixin en la societat i molt especialment en mestres en formació inicial perquè, dins de les seves línies de treball, desenvolupin estils de vida saludables actuant directament en els mecanismes de prevenció. Aquest capítol descriu diferents activitats en el marc d'un programa formatiu de trenta hores (setze hores presencials i catorze hores de treball personal a casa) sobre cardioeducació, implementat a la Universitat de Màlaga i en el qual participen 102 estudiants del segon i quart cursos del grau en educació infantil, docents, i mares i pares dels centres adscrits on els estudiants realitzen les seves pràctiques curriculars. Finalment, s'estableixen algunes consideracions finals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza de las ciencias basada en el contexto: Visión del profesorado
Nombroses recerques destaquen la importància de contemplar les creences i percepcions que tenen els docents sobre les reformes curriculars, per encaixar aquestes des de la visió que disposen sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la ciència i transitar cap a la modificació a incorporar, amb la innovació curricular proposada. En aquest sentit, des de l'enfocament d'ensenyament de les ciències basada en el context, revisem en aquest capítol els possibles obstacles i elements que poden facilitar un adequat tractament de les seves pràctiques educatives, així com els condicionants externs que representen els centres i el mateix sistema educatiu, analitzats per tipologia de focus del treball dels docents (personal, intern i extern). L'anàlisi realitzada posa de manifest aspectes relacionats amb la identitat professional docent, d'índole personal i d'interacció en el seu entorn professional, i relacionats amb el seu desenvolupament professional, en aspectes relatius al disseny de propostes didàctiques, el seu ensenyament i avaluació. Tots ells es van caracteritzar associant-los a algun dels cinc àmbits següents: el professor i el seu entorn professional; competències científiques i ensenyament en context; implementació a l'aula; elaboració de propostes didàctiques, i avaluació. Finalment, es plantegen algunes consideracions i implicacions per a la formació del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ayudando al profesorado a utilizar la indagación y enfoque STEAM en el aula de ciencias
L'ús de la indagació i les pràctiques experimentals es presenta com un repte en el desenvolupament professional del professorat de ciències en exercici. La seva posada en pràctica és un objectiu clau en l'educació científica actual donada la importància que té aquesta per formar ciutadans alfabetitzats científicament i tecnològicament. Intervencions educatives en els centres escolars que promoguin una adequada actualització formativa del seu professorat, es mostra com un marc d'innovació i recerca amb potencialitat per incentivar els canvis que calguin en la intervenció docent. Posar en acció aquests plantejaments suposa fer efectiva la relació teoria-pràctica mitjançant una transferència eficaç d'aquesta en els centres educatius.
En aquest capítol descrivim el disseny i la planificació d'una experiència de formació per a la transferència a través de dos projectes d'intervenció educativa desenvolupats des de l'àrea de didàctica de les ciències experimentals. El primer, en col·laboració amb un col·legi d'educació infantil i primària, i el segon, amb un institut d'educació secundària obligatòria. En tots dos casos, les propostes formatives es van centrar en aplicar pràctiques científiques d'indagació i enfocaments de contextualització, en l'acostament del tractament STEAM per a l'educació científica del seu alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Controversias asociadas a la lactancia como contexto para desarrollar la capacidad de argumentar científicamente del profesorado infantil y primaria e
L'argumentació científica és de gran importància en l'aprenentatge de les ciències ja que, entre d'altres, desenvolupa el pensament crític. En aquest treball, es proposa un programa formatiu dirigit a professorat d'infantil i primària en formació inicial (PFI) per a l'aprenentatge de l'argumentació científica a través de controvèrsies associades a la lactància, que ha estat provat amb 140 PFI en el curs acadèmic 2019/2020 de manera virtual per la situació de la Covid-19. Es van triar aquestes controvèrsies a causa de la importància de la competència d'educació per a la salut, ja que és fonamental el desenvolupament d'hàbits de vida saludables a les escoles. Aquest programa formatiu consta de set activitats seqüenciades de manera progressiva. Les primeres dirigides a l'aprenentatge de la construcció d'arguments, així com la identificació de les parts de les quals es componen els arguments, i les activitats posteriors dirigides a la crítica, com l'avaluació d'altres arguments, l'elaboració de contraarguments i les refutacions. A més, permet desenvolupar, en el context de la lactància, la capacitat d'argumentar en ciències i el pensament crític. En aquest capítol s'aporten exemples d'activitats i consideracions per dur-les a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programa formativo sobre el activismo colectivo basado en la indagación para la formación inicial de profesorado
En aquest treball es descriu el disseny i la posada en pràctica d'un programa formatiu sobre activisme col·lectiu basat en la indagació científica (ACBI), sobre problemes locals de rellevància social i que tinguin alguna relació amb la ciència, portat a la pràctica amb professorat en formació inicial d'educació infantil i d'educació primària. El programa consta de tres fases: 1) Presentació i anàlisi d'un vídeo com a exemple del que se'ls demana que desenvolupin després d'un procés d'indagació per fer propostes d'accions que ajudin a solucionar el problema que plantegin. 2) Plantejament i indagació d'un problema local socialment rellevant i que tingui connexions amb la ciència. 3) Creació i projecció dels vídeos elaborats a partir del procés d'indagació. Les tecnologies utilitzades han estat les anotacions de vídeo per analitzar el vídeo posat com a exemple amb CoAnnotation i l'ús d'avaluacions col·laboratives entre parells dels vídeos finals amb CoRubric. Els estudiants han mostrat una actitud positiva cap al desenvolupament del programa d'activisme a les aules d'infantil i primària i valoren especialment treballar amb problemes pròxims i la creació dels vídeos. Es finalitza el capítol amb consideracions sobre la posada en pràctica d'aquest programa formatiu basades en l'experiència de tres cursos acadèmics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Mensajes publicacitarios o nutricionales? Esa es la cuestion
La publicitat és un dels factors més influents en la psicologia de l'alimentació humana i donada la seva capacitat persuasiva pot ser determinant en el consum d'un producte, particularment en el cas dels infants, perquè pot generar hàbits i patrons de consum lligats als missatges publicitaris deixant de costat la informació nutricional de l'envàs. El professorat d'educació infantil té un paper rellevant en l'educació alimentària dels menors de 3 a 6 anys. Aquest professorat pot col·laborar amb dietistes-nutricionistes per dissenyar estratègies d'educació nutricional en aquestes edats. Amb la proposta formativa que es presenta pretenem que l'alumnat determini el tipus de missatges que apareixen a l'envàs, i conèixer la competència que tenen els futurs educadors per destriar entre missatges nutricionals i publicitaris. Per això s'han identificat tots els elements informatius presents en un envàs alimentari (text, gràfic, taules i dades numèriques) seguint la metodologia de Girón Gambero, Blanco López i Lupión Cobos (2014) modificada per classificar-los com a informació nutricional, declaració saludable, declaració nutricional o publicitat segons el Reglament Europeu 1169/2011.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dilemas sobre energía, tecnología y salud para desarrollar el pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado
Aquest capítol presenta tres dilemes de caràcter sociocientífic per desenvolupar diferents habilitats del pensament crític, específicament l'argumentació i la presa de decisions, entre el professorat en formació inicial. Els dilemes es plantegen dins d'un programa formatiu més ampli i aborden problemes d'actualitat relacionats amb l'energia, la tecnologia i els hàbits de vida saludable. Concretament, permeten reflexionar sobre l'estalvi i consum d'energia en la societat i els possibles impactes que produiria la implementació d'una lluna artificial en una ciutat, els avantatges i desavantatges de la tecnologia aplicada a cotxes autònoms, i els beneficis i perjudicis del consum de sucre per a la salut. La pràctica científica d'argumentació s'aborda amb activitats que permeten elaborar i identificar proves, construir justificacions, establir conclusions i prendre decisions. Els dilemes es plantegen en diferents formats (notícies de premsa, opinions formals i informals o vídeos) que afavoreixen així mateix la lectura comprensiva, l'expressió escrita i visionar críticament la informació. A més, dos dels dilemes plantegen argumentar abans i després d'accedir a la informació. Aquests dilemes es van implementar en assignatures de didàctica de les ciències experimentals amb estudiants del grau en educació primària (N=50) i del màster del professorat en les especialitats de física i química (N=20) i biologia i geologia (N=30) de la Universitat de Màlaga.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El actual modelo de producción y consumo de carne como una cuestión socialmente viva. Experiencias en la formación inicial del profesorado
L'actual model de producció i consum de carn s'està plantejant en l'actualitat com un problema global amb àmplia repercussió tant en els àmbits de la salut com en l'ambiental, a més de suscitar debats de caràcter ètic sobre el benestar animal. Per totes aquestes raons, es considera aquest problema com una qüestió socialment viva que pot ser tractada en l'educació per ajudar els estudiants a abordar problemes complexos i a millorar les seves capacitats per a l'argumentació, la presa de decisions i el pensament crític, entre altres. Es comença el capítol realitzant una anàlisi de l'actual model de producció i consum de carn utilitzant com a metodologia les denominades cartografies de controvèrsies. A continuació, es mostren dues experiències sobre el tractament educatiu d'aquest problema en la formació inicial del professorat, tant de primària com de secundària, que comença amb l'ús del mapa de controvèrsies. Es finalitza plantejant algunes consideracions generals sobre el problema de l'actual model de producció i consum de carn i les experiències formatives realitzades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los juegos de rol en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias
Partint d'una anàlisi del concepte de joc i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge, en aquest capítol es fa una revisió de la literatura respecte al paper que els jocs de rol poden jugar en l'ensenyament de les ciències i en la formació del professorat. En aquest sentit, s'aborda una anàlisi de les diferents vessants que s'han identificat sobre l'ús dels jocs de rol: avantatges educatius; limitacions, inconvenients i exigències; disseny i implementació a l'aula. En l'ensenyament de les ciències, aquestes activitats representen una proposta didàctica innovadora centrada en el debat i l'oralitat que permeten posar l'accent en aspectes procedimentals i actitudinals. La revisió bibliogràfica posa de manifest que l'ús dels jocs de rol en l'ensenyament de les ciències i en la formació del professorat de ciències és encara una àrea poc desenvolupada i per això necessitada de recerca i innovació. Al costat de la gran quantitat d'avantatges educatius que s'esmenten, cal destacar que són pocs els treballs que se centren en com dissenyar i desenvolupar els jocs de rol a l'aula i en la formació inicial del professorat de ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Juego de rol sobre energía nuclear en la formación inicial de maestras y maestros de primaria
Els problemes sociocientífics són qüestions d'interès social amb una important base científica el coneixement de la qual es fa imprescindible per a la comprensió de les controvèrsies generades, la formació d'opinions fonamentades, la presa de decisions responsables, tant individuals com col·lectives, i la participació ciutadana en la generació de solucions realistes i justes. En aquest capítol es descriu detalladament la metodologia, seqüència i materials desenvolupats per a la posada en pràctica d'un joc de rol sobre una d'aquestes qüestions: l'ús d'energia nuclear. El disseny del joc planteja la simulació d'un debat televisiu entorn del principi d'acord dut a terme per les empreses elèctriques Endesa, Iberdrola i Naturgy l'any 2019, per al tancament progressiu del parc nuclear espanyol que culminaria entre els anys 2030 i 2035. L'alumnat s'organitza en onze grups, constituït cadascun per un portaveu i un equip assessor, que representen cinc rols més favorables a l'acord, cinc rols menys favorables i un rol de presentador. Cada grup rep una descripció del perfil del rol que ha de defensar i disposa de fulls de registre que hauran d'utilitzar abans i durant l'escenificació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fotosíntesis artificial ¿una disyuntiva a la natural? Un dilema científico para trabajar la argumentación y el pensamiento crítico en el aula
En l'ensenyament de les ciències experimentals el desenvolupament d'habilitats de raonament implica la superació de la simple memorització d'idees i conceptes, a això contribueix significativament l'argumentació i la utilització de proves, així com l'exercici del pensament crític. Tot això possibilita la formació d'una desitjable ciutadania responsable capaç d'expressar i debatre amb fonament el seu posicionament personal davant problemes sociocientífics. En aquest sentit, la competència per expressar oralment diferents raonaments és determinant per manifestar la coherència cognitiva en contextos concrets de la vida quotidiana.
Aquest treball es realitza amb alumnat del màster en professorat d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d'idiomes de la Universitat de Màlaga, especialitat de biologia i geologia. Es proposa una activitat educativa referida a un avenç científic actual, la fotosíntesi artificial com a coadjuvant de la natural per minimitzar la contaminació ambiental. Es plantegen tasques als estudiants en les quals han d'indagar; donar explicacions basades en proves mitjançant l'ús d'un llenguatge adequat, oral i escrit; donar manteniment a la seva presa de decisió i posicionament personal. Com a culminació han d'avaluar reflexivament l'eficàcia educativa de l'activitat i, en el seu cas, fer una proposta de millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Destrezas y obstáculos de un futuro docente en el diseño de una secuencia por indagación y modelización sobre los huesos
En la formació inicial del professorat ens centrem en fer viure seqüències d'indagació i modelització perquè els futurs docents reflexionin sobre quins i com aprenen amb l'objectiu que tinguin referents a l'hora de dissenyar seqüències per als seus futurs alumnes. Una de les majors dificultats que ens trobem com a formadors de docents és operativizar aquesta transferència del que s'ha après al disseny de seqüències per indagació i modelització. Solem acompanyar els futurs docents en aquest procés de disseny, detectant les dificultats que els suposa la incorporació dels elements de l'enfocament d'ensenyament per indagació i modelització; les dificultats són menors per incorporar el reconeixement de les concepcions alternatives o la cerca de contextos, mentre tenen major dificultat per incorporar la coherència entre el context i el contingut a aprendre, o el que significa la cerca de proves i com desenvolupar-la. En aquest capítol descrivim el cas d'un futur docent de secundària que va demostrar destresa en triar el trencament d'un os del braç com a context i la necessitat d'iniciar-la amb l'observació d'ossos per després «explicar» la teoria com a dificultat epistémica. Mostrarem la seqüència millorada després del procés d'acompanyament i reflexió que completa el procés formatiu viscut en el màster del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Propuesta formativa sobre indagación para profesorado de física y química en formación inicial
Aquest capítol pretén posar en valor la formació inicial del professorat de secundària centrada en la indagació, un enfocament didàctic que permet l'alumnat participar activament en el seu aprenentatge, a través de la formulació de preguntes i la resolució de problemes. L'èxit de la seva aplicació requereix d'un canvi en el rol del docent, que sovint experimenta dubtes sobre com implementar aquest tipus de propostes, quines estratègies i eines utilitzar o si veritablement tindrà un impacte positiu en l'èxit del seu alumnat. Per això, en aquest capítol s'aborda el disseny i desenvolupament d'una proposta formativa dirigida al professorat de secundària en formació inicial, en la qual, a partir de les conclusions més rellevants trobades en la literatura sobre aquest tema, s'integra la instrucció en el coneixement del contingut pedagògic sobre indagació, brindant suport en el disseny i implementació d'aquesta mena d'activitats i afavorint la seva transferència a la pràctica. Es descriuen les activitats que configuren la proposta formativa, els instruments d'avaluació utilitzats i la seva contribució al desenvolupament d'habilitats docents per a la indagació. Finalment, es plantegen algunes consideracions generals sobre la proposta formativa.
El llibre se centra en el tractament de problemes de la vida diària com a eix estructurador de les propostes d'ensenyament de les ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre se centra en el tractament de problemes de la vida diària com a eix estructurador de les propostes d'ensenyament de les ciències.