Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación histórica y desarrollo de competencias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender sobre la historia: competencias metodológicas en educación secundaria
Podem aprendre sobre la història? Es fa difícil plantejar noves alternatives a l’adquisició de coneixements tancats de llibres de text, lliçons magistrals del docent i exàmens memorístics. Tot i això, aquest capítol vol aportar una breu reflexió teòrica acompanyada d’algunes propostes que fomentin l’ensenyament i l’aprenentatge de coneixements i competències històriques, tenint en compte les línies de recerca en la didàctica de la història, les quals se centren en el desenvolupament de dos conceptes: el pensament històric i la consciència històrica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lo emocional y lo racional en la enseñanza de las ciencias sociales
La didàctica de les ciències socials ha fet atenció, fins ara, als aspectes racionals de la instrucció, però freqüentment s’ha oblidat de les emocions. En aquest capítol s’aborda la importància de les emocions en l’ensenyament i l’aprenentatge dels problemes i coneixements socials. La formació del professorat serà necessària perquè els docents adquireixin les competències professionals que els permetin plantejar a les aules una estratègia docent sobre temes conflictius en què la implicació emocional motivi l’alumnat a interessar-se per aprendre i explicar el passat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué sirve el patrimonio cultural?
El patrimoni cultural necessita ser reconegut col·lectivament per garantir-ne la conservació. L’educació patrimonial no es limita a una simple activitat escolar, sinó que adquireix una dimensió social en què tota la comunitat s’ha d’implicar. Aquest capítol pretén demostrar l’efectivitat del patrimoni cultural en l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials. Amb aquesta finalitat, es recullen dues accions educatives que tenen com a objectiu principal la cohesió entre la ciutadania i el patrimoni cultural, per tal de formar persones compromeses i capaces d’intervenir en la protecció del patrimoni cultural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación para la ciudadanía. Experiencias didácticas
El projecte d’investigació que es recull en aquest capítol té com a objectiu desenvolupar una proposta didàctica que inclogui instruments específics per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials, contribuint a la formació d’una ciutadania conscient i participativa que permeti generar una societat democràtica, seguint el paradigma competencial. Les unitats didàctiques que es presenten han estat dissenyades, elaborades i implementades conjuntament per professorat d’educació secundària i del grup de recerca DHIGECS de la Universitat de Barcelona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales y el desarrollo de la competencia social y ciudadana
Aquest capítol reflexiona sobre la formació cívica que reben els joves ciutadans. S’hi analitza el paper que té l’escola en la construcció de la dimensió ciutadana i es reprenen les investigacions fetes sobre les percepcions dels estudiants d’educació secundària pel que fa a aspectes cívics i ciutadans. Finalment, es plantegen diverses idees i recomanacions sobre pràctiques educatives o metodologies didàctiques actives que poden ajudar el professorat a estimular un aprenentatge significatiu de la competència ciutadana crítica a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aula como laboratorio histórico: la guerra civil española
L’objectiu de la proposta didàctica que es presenta en aquest capítol és promoure el desenvolupament del pensament històric i la competència social i ciutadana, per mitjà del treball cooperatiu en el procés d’ensenyament-aprenentatge. La planificació, preparació i organització de les activitats de les unitats s’han construït a través de la tècnica puzle d’Aronson, en què els alumnes, en grups, simulen ser experts. L’alumnat ha de resoldre una pregunta hipotètica: L’Estat espanyol ha de donar un reconeixement a tots els que van lluitar en els dos bàndols de la guerra civil espanyola o als seus familiars directes?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias históricas en los procesos de evaluación: libros de texto y exámenes
Els resultats de diverses investigacions mostren una sèrie de deficiències en l’avaluació dels coneixements històrics a través dels llibres de text i els exàmens. Davant d’aquesta realitat, cal dissenyar i aplicar a les aules activitats i exàmens alternatius amb els quals es puguin avaluar coneixements històrics de tipus metodològic i formar l’alumnat en les competències històriques. Aquest capítol pretén analitzar les competències històriques en els processos d’avaluació a partir dels materials didàctics comentats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias en la clase de historia: percepciones del alumnado sobre el proceso evaluador
L’avaluació és un procés en el qual no tan sols han d’intervenir els docents, sinó també l’alumnat. Les opinions i experiències que tinguin sobre l’avaluació en geografia i història poden servir per proposar estratègies, dissenyar instruments, elaborar proves, etc. que facilitin la seva comprensió i implicació, a fi de millorar els seus resultats acadèmics o desenvolupar el pensament crític, entre d’altres. En aquest sentit, el capítol que es presenta estudia les competències a la classe d’història des del punt de vista de les percepcions de l’alumnat sobre el procés avaluador.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aula de geografía e historia, una buena herramienta para la diversidad cultural y el desarrollo de la educación y la competencia intercultural
El panorama pluricultural actual exigeix una reflexió de l’ensenyament, i en particular de l’àrea de geografia i història, per a la configuració d’un ensenyament basat en els valors del respecte, l’acceptació de les diferències culturals, la superació de les desigualtats i el compromís. Aquests valors poden contribuir a la formació cívica, social i personal de l’alumnat, tal com es mostra en aquest capítol. Així mateix, es presenta l’aula com una bona eina per desenvolupar l’educació i la competència interculturalitat, a través de l’estudi dels problemes globals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias históricas en el horizonte. Propuestas presentes y perspectivas de futuro
Les propostes i experiències d’innovació que s’estan duent a terme a Espanya en tots els nivells educatius mostren un descontentament general del professorat amb la manera d’ensenyar i aprendre la història. Aquest capítol presenta els enfocaments des dels quals s’està intentant plantejar una educació històrica basada en competències, per tal de transformar el model d’educació històrica tradicional que es pretén implantar des d’instàncies oficials.
S’analitzen els processos de construcció d’identitats a partir de la identificació amb el territori, el patrimoni i els imaginaris col·lectius; la competència històrica en narrativa, el disseny i l’experimentació d’instruments i recursos per a l’educació civicopolítica dels estudiants; i l’anàlisi de les pràctiques d’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
S’analitzen els processos de construcció d’identitats a partir de la identificació amb el territori, el patrimoni i els imaginaris col·lectius; la competència històrica en narrativa, el disseny i l’experimentació d’instruments i recursos per a l’educació civicopolítica dels estudiants; i l’anàlisi de les pràctiques d’avaluació.