Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: El reto de la escuela rural: hacer visible lo invisible
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ruralidad, territorio y escuela
L'escola és un servei públic fonamental que es presta de forma territo¬rializada; per això, les característiques del territori influeixen en la seva organització, estructura, activitat i presència en aquest. Des d'aquestes premisses, en aquest capí¬tulo, primer, reflexionarem sobre el territori com a sistema social complex i sobre la territorialitat. Posteriorment, centrarem la nostra atenció en la significació de «territori rural» i en els criteris per a la seva delimitació. Després, tenint en compte que el territori és conca de vida per a un grup humà, revisarem el seu caràcter d'espai social i viscut i el sentit del lloc que pro¬mou, així com els sentiments de pertinença i identitat que motiva i la cultura territorial que es produeix. Finalment, destacarem algunes connexions entre territori i escola a l'Espanya rural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ser maestro en la escuela rural
En aquest capítol es planteja d'una manera global el tema de l'actual o futur docent d'escoles multigrado situades en contextos rurals. A tal fi, es efec¬túa un recorregut en el qual s'aborda la construcció de la identitat professional docent a partir de la formació inicial, la pràctica pedagògica i la formació permanent, fent-se referència a les competències i sabers que ha de tenir un mestre o mestra per a treballar en aules multigrado i implementar processos innova¬dauris, així com els components bàsics que articularan un bon desenvolupament professional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aula multigrado y aprendizaje entre edades
El present capítol aborda el valor pedagògic de l'aula multigrado a partir de les idees que configuren els diferents apartats. En primer lloc es presenta la dicotomia encara existent entre aules multigrado i monogrado, posant èmfasis en els resultats acadèmics. A continuació, es detallen tots els elements que intervenen en la didàctica multigrado. I, per a acabar, es dedica un apartat específic a un terme rellevant a l'escola rural: el concepte de «autonomia d'aprenentatge».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Organización, gobernanza y liderazgo en la escuela rural
En el present capítol s'aborda la presència del rural en la legislació educativa a fi de comprovar la manera en què s'ha vingut articulant l'organització escolar en contextos rurals. En aquest sentit, s'aprofundirà en les principals característiques dels models educatius vigents en el món rural, esbossant les seves possibilitats. En analitzar el govern, gestió i participació del servei educatiu en el medi rural, comptarem amb un bon nombre d'informacions tendents a establir un marc general sobre la governança en l'organització escolar rural, que es complementarà amb tot el concernent al lideratge escolar en aquest context específic. Sobre aquest tema, es fa necessari conèixer quins estils i models de lideratge es posen en pràctica en el medi rural per a poder certificar si el context condiciona o possibilita l'assumpció de l'un o l'altre perfil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender del territorio
El present capítol té com a objectiu mostrar les possibilitats pedagògiques del territori rural on se situen les escoles, posant l'accent en la didàctica. Sobre aquest tema, es pretén donar resposta a dos interrogants: què ens pot ensenyar el territori? i com podem aprendre d'ell? Les dues potencialitats principals de l'escola rural són les aules multigrado i l'àmbit territorial on se situen, sent precisament un dels principals obstacles per als mestres i mestres rurals no disposar de matèria¬els multigrado i contextualitzats. En aquest sentit, una de les assignatures pendents de l'escola rural és la revisió dels continguts curriculars, ja que moltes vegades impera una visió urbana. Aquest capítol té dos objectius: d'una banda, abordar el valor pedagògic del territori i la cultura rural, i, per l'altre, comprendre el paper de la comunitat rural i els projectes educatius que es vinculen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacia dónde va la escuela rural
Aquest capítol té com a objectiu servir de punt de partida d'aquelles directrius que puguin marcar el futur de l'escola rural del nostre entorn immediat, obtingudes a partir de processos de recerca sobre experiències d'èxit a l'escola rural, així com de l'avaluació d'aquelles pràctiques innovadores dirigides cap a una educació de qualitat en un marc d'equitat. Directrius que hem convertit en reptes que ens ajudin a definir un nou model d'escola rural per al segle XXI.
El repte de l'escola rural reclama fer visible l'escola rural i situar-la a l'escenari real que li correspon pel gran paper que exerceix en l'accés a l'educació en els territoris rurals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El repte de l'escola rural reclama fer visible l'escola rural i situar-la a l'escenari real que li correspon pel gran paper que exerceix en l'accés a l'educació en els territoris rurals.