Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Metáforas del encuentro
La simbologia i la metàfora són llenguatges inherents a l’ésser humà des de la infància, els quals col·laboren en la comprensió de la vida i els seus profunds misteris. L’ésser humà viu en el que anomenem zona intermèdia, buscant l’equilibri entre el que és real i el que és irreal o imaginari. En aquest capítol es contextualitzen aquestes idees bàsiques a través d’un relat, individual i col·lectiu, basat en la simbologia dels objectes i les metàfores relacionals que defineixen l’imaginari simbòlic de l’ésser humà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación del psiquismo humano
La simbologia està determinada per la història de cadascun, però el que és innegable és que tots vam haver de passar pel mateix procés: la trobada amb la mare, la vivència de la separació, l’experimentació del buit de l’absència, l’alternança entre unió i separació, etc. En el relat de tot ésser humà estan continguts els senyals que ajuden a reconèixer-se i a recórrer el camí pel qual tots transitem. En aquest capítol reflexionem sobre com es construeix la narració del procés de desenvolupament de l’ésser humà des del seu origen biològic, en el qual les sensacions i les pulsions fan possible la seva trobada amb un món relacional que el va a acompanyant en la construcció del seu propi relat de vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una mirada introspectiva
Després de reconèixer l’immens valor de diferents iniciatives ideades per a la trobada del joc amb l’art, i des de l’experiència adquirida en l’àmbit artístic i en la formació universitària d’educadors, aquest capítol mostra el recorregut de la proposta basada en la configuració d’instal·lacions de joc des dels seus inicis, tant en contextos escolars (formals) i, més concretament, a l’escola infantil o inicial (0-3 i 3-6), com en contextos no formals (espais museològics). A més, s’enuncien les referències artístiques i pedagògiques de cadascun dels projectes duts a terme, així com els diferents tipus de joc observats durant algunes sessions de la recerca feta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fundamentación artística
Considerant tant les semblances com les diferències en la seva estructura, principis i finalitats, el vincle que hi ha entre art i joc basteix un pont (real i imaginari) que connecta totes dues dimensions. Llavors, el joc és una manifestació del fet artístic? O, per contra, l’art és l’expressió més lúdica de l’ésser humà? Aquest capítol, que considera que l’art pot desenvolupar-se en i amb el joc i viceversa, es desenvolupa des de les arquitectures de joc com a metàfores del pensament artístic, així com el concepte d’estètica relacional i les possibilitats de l’art objectual i espacial a través de les instal·lacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fundamentación pedagógica
Les instal·lacions plantegen la possibilitat de crear un ambient que posa en relació tres aspectes importants: l’estètica, les idees prèvies que l’adult projecta en la configuració de l’espai físic i el que aquestes provoquen en la interacció amb l’espectador. Des de la concepció educativa, aquest capítol reflexiona sobre la reformulació que es va fer de la proposta en relació amb el rol de l’adult, l’elecció dels objectes i la configuració dels espais de joc, presentant les instal·lacions de joc com un lloc o medi espacial i representacional de l’imaginari infantil que proposa anar més enllà del que és purament manipulatiu, perceptiu o sensorial per anar darrere del que és simbòlic, narratiu o relacional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relatos del imaginario infantil
En aquest capítol es transcriuen alguns dels molts relats que expliquen els nens i les nenes des del seu imaginari i que posen de manifest la importància que té el joc per a la infància i la necessitat de donar-li el lloc que li correspon en el context de l’escola com a espai de vida en relació. Les següents propostes constitueixen contextos de joc en què els nens i nenes poden sortir del sistema socialment establert per explorar el món de les seves emocions, de les seves pulsions, dels seus desitjos, de les seves pors, de les seves necessitats més profundes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo: Buenos tiempos para la lúdica
Qualsevol espai, i també, per què no, la ciutat, pot convertir-se en un lloc de joc, rescatant la idea de zona intermèdia que conté l’imaginari del que és possible. L’entorn urbà està ple de situacions que conviden a imaginar diverses històries potencials; per tant, les instal·lacions de joc en aquest espai també possibiliten la construcció del relat col·lectiu des de l’imaginari lúdic compartit. Aquest capítol fa un epíleg o possible continuació de la proposta en diferents àmbits que impliquen col·lectius educatius i socials per a la representació artística del seu imaginari simbòlic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Webs de las imágenes
Les instal·lacions de joc, o lloc del símbol, proposen el descobriment de tot el que el relat lúdic comunica (la valentia, el temor o el cuidar i ser cuidat) des de la mirada, l’escolta i l’acompanyament de la infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les instal·lacions de joc, o lloc del símbol, proposen el descobriment de tot el que el relat lúdic comunica (la valentia, el temor o el cuidar i ser cuidat) des de la mirada, l’escolta i l’acompanyament de la infància.