Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El tacto pedagógico y sus posibilidades de desarrollo
La importància de la tasca docent no recau únicament en l’aplicació dels coneixements que s’han de transmetre, sinó també en com cal guanyar-se l’afecte dels alumnes, despertar-ne la motivació o generar un bon clima de relació a l’aula. Però com es pot desenvolupar la sensibilitat o tacte pedagògic, és a dir, les formes de tracte que convenen més a les necessitats educatives de les persones? Abordar aquesta pregunta ens porta a considerar, en aquest capítol, si el desenvolupament d’aquesta qualitat pedagògica és potencialment accessible a qualsevol home o dona que opti per exercir tasques educatives, i quin tipus de formació pot resultar més adequada per aconseguir-la.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La posibilidad de modificar nuestros marcos de referencia
Molts mestres i professors disten de les reflexions i les propostes dels experts en educació, ja que les consideren allunyades dels problemes reals que es viuen a l’escola. Els desacords sobre la idoneïtat de determinades propostes pedagògiques provenen no tant dels fonaments teòrics, sinó de l’aplicabilitat d’aquestes mesures a les condicions de treball en què es desenvolupen els docents. Aquest capítol tracta sobre la possibilitat d’aplicar canvis qualitatius en les concepcions, en les maneres de comportar-se i en la valoració de les coses, la qual cosa possibilita el desenvolupament humà i, per descomptat, també el del tacte pedagògic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Acerca del ser humano y su pasado
Actuar amb tacte suposa la consideració de múltiples aspectes que tenen una relació estreta amb la nostra condició humana. A través dels nostres comportaments es fa evident que els humans estan raonablement preparats per entendre els seus semblants. Així mateix, algunes persones són capaces d’actuar acomodant-se a allò que els convé en cada cas i, per tant, saben actuar amb tacte. Aquest capítol presenta el debat naturalesa-cultura, oferint les concepcions sobre la naturalesa humana, la trobada entre les tendències evolutives i la cultura, l’home com a ésser racional, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El contexto
Un dels aspectes que cal tenir en compte en la formació dels futurs mestres o professors és situar- los en el context humà en què acompleixen la seva tasca. A l’escola es tendeix a buscar només el mètode didàctic que porti el professor a resoldre els problemes d’aprenentatge que puguin presentar els alumnes. La teoria i l’experiència són imprescindibles per al treball del docent, però no li servirà de res si no concep el context en el qual pot dur a terme la seva actuació. Aquest capítol centra l’atenció en la importància que avui dia té el context en què es produeixen les relacions educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proceso educativo
El desenvolupament del tacte pedagògic es veurà potenciat sempre que l’educador tingui en compte les característiques fonamentals del procés educatiu, així com les formes habituals de relació que s’estableixen a les aules. L’educació és un procés complex, dinamitzat per unes relacions comunicatives mútuament acceptades, i que aspira a promoure el desenvolupament de l’ésser humà, la seva autonomia responsable. En aquest capítol es comenten els aspectes relatius a cadascuna d’aquestes qualitats del procés educatiu i el seu significat potencial per al tacte pedagògic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aspecto emocional de las relaciones educativas
Les emocions predisposen a desenvolupar uns o altres comportaments, i també influeixen sobre el pensament i les actituds de les persones. La influència educativa que els mestres tinguin sobre els alumnes dependrà, en gran mesura, del clima afectiu que es generi en la seva relació educativa. La qualitat pedagògica de les relacions educatives rau en l’emocionalitat, que permet als escolars acceptar i reconèixer l’autoritat dels seus mestres i prendre’ls com a referents del seu desenvolupament. Aquest capítol presenta la importància de l’afectivitat en el context educatiu per a les relacions interpersonals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un conocer responsable
L’escola sempre ha tingut en la transmissió de certs coneixements una de les seves principals funcions. Malgrat això, la transferència de coneixements adquirits de manera teòrica a uns o altres contextos aplicatius, i a l’inrevés, planteja una sèrie de limitacions que sovint no són tingudes en compte en els processos de formació. Aquest capítol parla de les diferents formes de coneixement que hi ha i de com el tacte pedagògic pot contribuir a l’hora de plantejar qualsevol intervenció, tenint en compte tant el que és comú com el que és singular de cadascun dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la competencia a la sabiduría
Avaluar per competències professionals o professionalitzadores implica una gran dificultat per als docents, ja que moltes resulten inaccessibles a l’observació. És a dir, el mestre podrà observar les capacitats implicades en les competències quan l’alumne les posi de manifest a l’aula, però mai no tindrà la certesa que es transferiran, de l’escola o la Universitat, a l’àmbit laboral. Aquest capítol presenta una reflexió sobre com hauria de ser l’educació per al desenvolupament de les competències
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Personalització del contingut
Resum
En el desenvolupament professional de determinats àmbits i, especialment, en els relacionats amb l’educació, el tracte que es dispensi a les persones resulta essencial per aconseguir les finalitats que es pretenen. A El desarrollo del tacto pedagógico el seu autor no es limita a posar en relleu la importància del tacte en les relacions educatives sinó que indica, a més a més, un possible camí d’accés a les qualitats que el caracteritzen. En tots els casos aquest desenvolupament és considerat com un procés d’autotransformació personal basat en l’aplicació, a la pròpia realitat de l’educador, d’alguns aspectes de la teoria apresa al voltant de l’ésser humà, del context en què aquest es desenvolupa i del procés educatiu en què participa.