Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las relaciones entre la filosofía y didáctica
Quina relació estableix la filosofia amb la didàctica? De quina naturalesa és aquesta relació?
Des de Plató fins a la modernitat, i des de Kant fins a Habermas, es pot constatar com els mateixos filòsofs s’han preocupat per la mediació de les seves teories. Aquest capítol parla de tots aquests aspectes, enfocant la filosofia com a valor cultural, educatiu i formatiu, reclamant la seva intervenció en el procés educatiu i exposant la necessitat de la didàctica com a forma de mediació del saber filosòfic. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La función docente y la enseñanza filosófica
Aquest capítol aborda la qüestió de la funció docent i l’ensenyament filosòfic. Es parteix de la idea que el professorat és el veritable agent social, planificador i gestor del procés d’ensenyament-aprenentatge, i per això hi ha la necessitat d’establir quin és el seu procés de professionalització i la cultura professional que desenvolupa. A partir d’aquesta premissa, s’analitzen les característiques de la professió docent i el desenvolupament professional docent: funcions, rols i competències necessàries del professorat de l’ESO. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación en Filosofía: procesos de aprendizaje y de enseñanza, estrategias y técnicas de evaluación
Aquest capítol exposa, de manera genèrica, el tema de l’avaluació en filosofia: els processos d’aprenentatge i d’ensenyament, les estratègies i les tècniques d’avaluació. S’analitza el significat de l’avaluació, les variables internes i externes i el grau de complexitat que aquest procés comporta, i es conclou que els procediments d’avaluació en filosofia s’han de servir d’un ampli repertori de proves per aplicar en funció del que en cada moment determinat es vulgui avaluar. Finalment, es comenta l’avaluació de les competències bàsiques i es critica el fet que la Llei orgànica d’educació (LOE) no prevegi la competència d’aprendre a pensar, bàsica per a la formació filosòfica de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didáctica de Historia de la filososfía (planificación , estrategias y recursos didácticos y evaluación
Aquest capítol tracta de l’ensenyament de la història de la filosofia, de com es pot dissenyar una seqüència d’ensenyament-aprenentatge, de quines estratègies i recursos didàctics poden ser els més apropiats i de com cal avaluar aquesta matèria. Per dur a terme aquest procés, l’autor exposa els principis generals que inspira la metodologia que s’ha de seguir i, a continuació, els diversos apartats i moments que haurien de comprendre el disseny d’una seqüència d’ensenyament-aprenentatge d’aquesta matèria: abans, durant i després. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didáctica de Filosofía y ciudadanía: planificación, estrategias y recursos didácticos, evaluación
En aquest capítol s’exposa tota una sèrie d’activitats adreçades a l’ensenyament-aprenentatge de la matèria Filosofia i Ciutadania del primer curs de batxillerat. Aquestes activitats van des dels recursos clàssics —classe magistral, comentari de text, llibre de text o dossier i lectura d’una obra filosòfica— fins a altres de més concrets en funció dels blocs temàtics de la matèria. S’adrecen a potenciar l’opinió personal i la capacitat reflexiva, crítica i argumentativa de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didáctica de Educación ético-cívica: planificación, estrategias y recursos didácticos, evaluación
En aquest capítol es presenta una proposta didàctica per impartir la matèria d’Educació Eticocívica al quart curs de l’ESO, que inclou la planificació del curs, una possible estructura i alguns materials sobre pel·lícules elaborats per ser aplicats a l’aula. La proposta didàctica, molt en la línia de l’anomenat mètode actiu, bàsicament intenta que l’alumnat reflexioni sobre els continguts de cadascun dels blocs temàtics de l’assignatura, servint-se principalment de dos tipus d’activitats i de recursos: l’elaboració i l’exposició de treballs en equip i el treball a partir de pel·lícules. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didáctica de Educación para la ciudadanía y los derechos humanos: planificación, estrategias y recursos didácticos, evaluación
Aquest capítol se centra en la didàctica de la matèria Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans. S’analitza l’origen i la inclusió gradual i polèmica de la matèria per mitjà de successives lleis educatives en el currículum de l’ESO, examinant la ubicació i la càrrega lectiva de la matèria així com la seva contribució en l’adquisició de les competències bàsiques. Així mateix, es proposen les línies generals de la programació, la metodologia —inductiva, activa i participativa—, les activitats individuals i grupals i els criteris d’avaluació d’aquesta matèria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didáctica de Historia y cultura de las religiones (planificación, estrategias y recursos didácticos, evaluacuón)
Aquest capítol desenvolupa una proposta per a l’ensenyament de la matèria Història i Cultura de les Religions. A la introducció, l’autor explica la situació de l’ensenyament de la religió catòlica al nostre sistema escolar, condicionada pels acords entre l’Estat espanyol i el Vaticà del 1979. Partint del que hi ha establert entre ells, es presten un seguit d’orientacions amb relació a la programació, els objectius o la metodologia, així com per al disseny d’activitats en el context d’aquesta matèria. També s’inclouen diverses fonts i recursos sobre el tema.
Llibre que es planteja qüestions de caràcter genèric al voltant de les relacions entre Filosofia i Didàctica, la funció docent de Filosofia i l'avaluació de les matèries filosòfiques. També s'ofereixen tota una sèrie de metodologies, activitats, referències bibliogràfiques, fonts i recursos didàctics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibre que es planteja qüestions de caràcter genèric al voltant de les relacions entre Filosofia i Didàctica, la funció docent de Filosofia i l'avaluació de les matèries filosòfiques. També s'ofereixen tota una sèrie de metodologies, activitats, referències bibliogràfiques, fonts i recursos didàctics.