Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias básicas como poderes para la ciudadanía
En este capítulo se expone la concepción de las competencias básicas que ha orientado el trabajo de los autores con los centros y las administraciones educativas. A su juicio, una competencia es la forma en que las personas logran movilizar todos sus recursos personales (cognitivos, afectivos, sociales, etc.) para lograr el éxito en la resolución de una tarea en un contexto concreto. La definición de los aprendizajes básicos en términos de competencias invita a considerar conjuntamente tanto la materia (contenidos) como la forma (actividades), evidenciando la necesidad de adquirir el conocimiento de modo que pueda ser movilizado adecuadamente para la resolución de tareas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias básicas: del diseño al desarrollo del currículo. Un modelo adaptativo e integrado
Aquest capítol explora les relacions entre les competències bàsiques i el currículum integrat. S’hi explica que les competències bàsiques no són un nou paradigma educatiu, ni tampoc una nova metodologia, sinó que són una cosa molt més modesta: una nova manera de definir les intencions educatives. Un cop han estat considerades així i s’han examinat els avantatges i les limitacions de la seva incorporació als dissenys curriculars, s’exposa la relació entre competències bàsiques i currículum integrat, a més de presentar els cinc nivells d’integració que s’han de tenir en compte per al desenvolupament del currículum.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias básicas: del desarrollo curricular a la práctica docente. Una estrategia para el cambio basada en los centros eductivos
Aquest capítol desenvolupa la relació entre competències bàsiques i currículum incorporant tres nous principis de relació: el principi de contextualització, el principi de participació i el principi de pluralisme metodològic. La conjunció d’aquests principis, juntament amb el principi d’integració, suposen una modificació substancial de les fronteres de l’educació i generen una necessitat: la necessitat d’obrir les escoles al seu entorn, per aconseguir, així, que es diversifiquin les situacions i ambients d’aprenentatge i es dotin de valor educatiu els aprenentatges adquirits en les diferents pràctiques socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación de las comeptencias básicas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La concreción curricular de las competencias y su evaluación a través de matrices generales y específicas (Huelva)
Aquest capítol presenta algunes mostres de l’excel·lent treball dut a terme pels centres de professorat de la província de Huelva. Aquesta xarxa de centres ha pogut elaborar una primera visió completa de la concreció curricular de les competències bàsiques, és a dir, la primera definició relacional de cadascuna de les competències bàsiques. Però, a més, basant-se en aquesta primera definició relacional de cada competència, es defineix un procediment per generar indicadors per a cadascuna de les competències, així com una manera de qualificar els resultats obtinguts per cadascun dels estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La concreción curricular de las competencias básicas en el aula: la feria de las ciencias (Tenerife)
La incorporació de les competències bàsiques al currículum de l’aula pot adoptar diverses formes. L’experiència de treball amb les competències bàsiques a l’aula que es presenta en aquest capítol es tracta d’una proposta (la fira de les ciències) en què s’ha optat per un model de treball basat en la construcció d’un currículum integrat i contextualitzat. El capítol mostra el procés a través del qual una tasca ben definida i connectada a una pràctica social fa possible l’assoliment de les competències bàsiques en el primer cicle de l’etapa primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El programa «Aprender competencias básicas para la vida: un ejemplo de integración del currículo formal y no formal
En aquest capítol es descriu una experiència pionera a tot l’Estat d’integració del currículum formal i currículum no formal orientat a la consecució de les competències bàsiques. Més de 3.000 estudiants s’han estat beneficiant des de 2007 d’un programa insular que, amb la denominació d’«Aprendre competències bàsiques per a la vida», configura decididament i explícitament les activitats de tarda com un espai d’oportunitats per a l’èxit escolar a través de tallers amb una orientació fortament educativa i activa. A més, aquesta experiència obre noves perspectives sobre la participació de les administracions locals en el disseny i el desenvolupament de les polítiques educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un plan provincial de formación del profesorado para el aprendizaje de las competencias básicas
Aquest capítol es fa ressò d’un conjunt de recursos creats pels assessors i assessores del Centre de Professors i Recursos de Saragossa per facilitar la definició i selecció d’una estructura integrada de tasques i activitats. Aquests recursos van sorgir en el marc d’un pla de formació impulsat per la Direcció Provincial d’Educació, entre l’any 2008 i 2010, en un intent de materialitzar i potenciar l’autonomia dels centres des del compromís, la responsabilitat i l’esforç compartit darrere de la millora contínua que persegueixen els centres i el seu professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos: Caja de herramientas
Des del convenciment que les competències bàsiques poden actuar com a factor de millora del currículum que els centres educatius ofereixen al seu alumnat, els autors ens donen en aquest llibre una resposta constructiva articulant teories i pràctiques de tal manera que les competències bàsiques puguin ser considerades un factor de millora, per desenvolupar de manera sistemàtica les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al currículum real dels centres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Des del convenciment que les competències bàsiques poden actuar com a factor de millora del currículum que els centres educatius ofereixen al seu alumnat, els autors ens donen en aquest llibre una resposta constructiva articulant teories i pràctiques de tal manera que les competències bàsiques puguin ser considerades un factor de millora, per desenvolupar de manera sistemàtica les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al currículum real dels centres.