El Visual Thinking en educació ens convida a dibuixar per aprendre i ens obre un univers de possibilitats que encara hem d'explorar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Visual Thinking en educació ens convida a dibuixar per aprendre i ens obre un univers de possibilitats que encara hem d'explorar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Imagen y pensamiento
El dibuix en la infància, igual que el llenguatge, les imatges mentals, la imitació diferida o el joc, és un mitjà per a la representació del pensament. Això vol dir que permet als nens i les nenes utilitzar significants en lloc de significats i obre una finestra per comunicar les seves idees. La imatge en la història de la humanitat, les etapes del dibuix en els nens i les nenes, la importància de la imatge avui dia, el dibuix com a eina de cognició i el pensar i escriure amb imatges, són alguns dels temes que es tracten en aquest capítol, acompanyat amb imatges que evoquen visualment cadascun d'aquests temes. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Historia del pensamiento visual
En aquest capítol, s'aborda l'origen i el significat deltermevisual thinking (VT) tant en l'àmbit de l'empresa i les organitzacions com l'educatiu. Dins d'aquest últim, es presenten dues pràctiques de VT com a eina cognitiva: el sketchnoting (recollida d'anotacions visuals de manera simultània al desenvolupament d'una activitat) i els mapes visuals (esquemes que representen de manera gràfica i espacial conceptes o seqüències sense una estructura prefixada, diferents dels mapes conceptuals). Per acabar, aclareix alguns conceptes sobre el tema, ja que existeix una gran confusió al voltant d'on situar aquesta pràctica dins de l'àmbit de la formació i l'aprenentatge. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges a color que reforcen els temes abordats. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lo visual en el VT
La creació de mapes visuals és el format més apropiat per a la introducció del pensament visual en l'àmbit educatiu, ja que no requereix molts coneixements previs per posar-se en pràctica. En aquest capítol, es donen algunes nocions bàsiques sobre el llenguatge visual i es presenten els elements visuals necessaris per representar-lo. Així mateix, es dedica un espai al text entès com a imatge i al paper de l'escriptura en el VT, així com als elements visuals per a l'organització de la informació en un mapa visual. Per acabar, s'exposen algunes qüestions tècniques com ara la selecció de les eines adequades en cada nivell o les opcions de treball analògica o digital. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges a color que reforcen les explicacions. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El thinking visual
Pensar és una activitat que els éssers humans realitzem de manera natural, sense que ningú ens n’ensenyi, però hi ha ocasions en les quals, enfront d'una situació complexa, ens deixem portar pel que els investigadors de l'equip del «Projecte Zero» de la Universitat de Harvard han identificat com a vicis de pensament: la pressa, els prejudicis, la confusió i el desordre. En aquest sentit, aquest capítol exposa el concepte de la cultura de pensament i analitza el tema de la forma del pensament, partint de la idea que la nostra ment interpreta la realitat sobre la base d'una sèrie de «formes» o «patrons mentals» que anem creant, sense adonar-nos, com un tot global que és més que la suma d'aquests. Per acabar, es concreta el VT com a eina per aprendre i s'explica com posar-lo en pràctica. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges a color que donen suport a les explicacions. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diseño universal para el aprendizaje, VT y competencias
Aquest capítol se centra en l'enfocament competencial i la inclusió –acceptar que la diversitat és la norma i que no existeix una única manera de processar la informació–, que ens porta a reconèixer que el llenguatge visual pot ser un mitjà de representació que facilita l'accés al coneixement. El disseny universal per a l'aprenentatge (DUA) es basa en com portar el VT a l'aula en els àmbits competencialssegüents: competència plurilingüe, matemàtica i en ciència i tecnologia, digital,personal, social i d'aprendre a aprendre, ciutadana, emprenedora, en consciència i expressions culturals. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges a color que reforcen les explicacions. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Beneficios del VT
El VT es presenta com una eina eficaç i pràctica per a l'aula ja que, d'una banda ens permet desenvolupaments didàctics en diferents direccions (cognitiva, analítica, de pensament, etc.) i per una altra, en ser utilitzat com a suport de metodologies actives, serveix d'entrenament als estudiants en la resolució de tasques complexes. En aquest context, aquest capítol explica els principals beneficis d'utilitzar el VT a l'aula: activa l'atenció, contribueix a la motivació, facilita la comprensió de conceptes, estimula la recerca, entrena en l'extracció d'idees clau, desenvolupa la capacitat de síntesi, organitza els continguts, enforteix les habilitats de pensament, potencia la creativitat, conrea l'emoció estètica i simplifica el treball en equip. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges que donen suport a les explicacions. El capítol finalitza amb una doble pàgina a color que sintetitza tot el contingut mitjançant el mètode visual thinking.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dibuaprender
Aquest capítol convida el lector a experimentar algunes de les possibilitats que ofereix la imatge com a eina de pensament. Per això, proposa realitzar quatre exercicis simples que poden donar moltes pistes sobre l'ús del VT a l'aula: el dibuix i jo, el meu avatar, Draw mylife, dissenyar una visualteca i crear un mapa visual. En cadascuna de les propostes, s'ofereix un apartat en el qual es descriuen les seves fases pas a pas i diverses plantilles per aplicar-les, la qual cosa facilita la seva posada en pràctica. Durant tot el capítol s'ofereixen diverses imatges a color que donen suport a les explicacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Otros materiales de apoyo
Aquest capítol ofereix una baralla de VT, que el lector pot retallar i plastificar, amb imatges a color de suport relacionades amb personatges, expressions, objectes, tipografies, contenidors i estructures que orienten i ajuden a crear visuals thinkings propis. Inclou una pàgina a color que resumeix, a manera de VT, recomanacions per crear un mapa visual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía