Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los estudios sobre creatividad se enmarcan en una nueva visión acerca del conocimiento humano
Davant de la concepció acumulativa i reproductiva de l’educació més tradicional, el pensament constructivista promou la creativitat i la iniciativa personal i col·lectiva com a formes d’aprenentatge i transformació en la societat del coneixement. En efecte, els estudis sobre creativitat s’emmarquen en una nova visió sobre el coneixement humà. La teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner ha suposat un punt crucial en el reconeixement multidimensional de la intel·ligència humana, en concordança amb les noves perspectives epistemològiques que estan inspirant els nous continguts curriculars i els nous mètodes d’aprenentatge, com l’aprenentatge creatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La creatividad es uno de los principios fundamentales de la educación contemporánea
A la nostra societat no hi té cabuda una educació basada en estructures rígides que compleixen patrons ja establerts i que impedeixen qualsevol vestigi de creativitat. El sistema educatiu ha de tenir una estreta vinculació amb les necessitats socials actuals, i la creativitat és un dels principis fonamentals de l’educació contemporània. Les estratègies creatives faciliten l’aprenentatge i conviden tant l’alumnat com el professorat a ser més reflexius, crítics, independents i segurs, qüestions que, d’altra banda, són demanades per la societat actual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje creativo es de carácter transversal
L’aprenentatge creatiu no és una qüestió de sabers parcel·lats, sinó que es construeix per mitjà de la integració disciplinària. Tampoc el duen a terme els individus aïlladament, sinó que implica i compromet uns quants agents educatius i socials. L’aprenentatge creatiu és de caràcter transversal, ja que afavoreix l’establiment de connexions entre diferents disciplines i àrees de coneixement, així com el treball conjunt entre professors i alumnes. Els projectes i els recursos de caràcter interdisciplinari que s’han desenvolupat en l’àrea d’educació artística han contribuït especialment al foment de l’aprenentatge creatiu en les diferents etapes escolars, així com han permès adaptar el currículum a l’experiència, les expectatives i els interessos de l’individu i de la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El juego es una forma de aprendizaje creativo
Els jocs són recursos utilitzats habitualment des de l’educació infantil fins a la formació d’adults, perquè, entre altres coses, afavoreixen la desinhibició, permeten trencar esquemes previs i relativitzen l’èxit i el fracàs. En aquest sentit, el joc és una forma d’aprenentatge creatiu. El joc és una de les activitats de l’ésser humà que obre espais per a la creativitat individual i social. Des de la infància fins a l’edat adulta el joc és un estímul per a la imaginació fins al punt que, com suggereix Bernard Shaw, no deixem de jugar perquè ens hem fet vells sinó que ens fem vells perquè hem deixat de jugar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El uso de las TIC facilita el aprendizaje creativo
Múltiples estudis han demostrat que les TIC poden oferir noves i apassionants possibilitats per canviar i millorar les formes de treballar de les persones. De la mateixa manera, els ambients d’aprenentatge basats en l’ús de les TIC possibiliten nous tipus d’aprenentatge i d’activitats cognitives que no estaven disponibles en els entorns tradicionals d’educació. Tot i que de les nombroses recerques i experiències fetes fins avui encara no en deriven conclusions determinants, sí que sembla que hi ha un gran consens a considerar que l’ús de les TIC facilita l’aprenentatge creatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje creativo tiene su espacio en el actual marco europeo de educación
El Consell Europeu ha reconegut reiteradament la necessitat que els individus i les societats es puguin adaptar amb imaginació i capacitat d’innovació a un món en constant canvi. Això ha donat lloc a nombrosos estudis, iniciatives, accions i lleis que promouen la potenciació de les aptituds creatives de tota la població i que propicien nous enfocaments educatius en els quals el desenvolupament de la creativitat és un element clau. En aquest sentit, podem afirmar que l’aprenentatge creatiu té el seu espai en l’actual marc europeu de l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje creativo se desarrolla a lo largo de la vida
Un aprenentatge creatiu ha de contribuir a l’aprenentatge autònom i personalitzat. El sistema educatiu ens ha de capacitar per a la vida quotidiana i ha de potenciar la satisfacció permanent d’experimentar i assajar coses noves. Per tant, cal dissenyar programes de formació en funció de propostes metodològiques innovadores en les quals la creativitat i l’autoestima condueixin i impulsin la idea que l’aprenentatge creatiu es desenvolupa al llarg de la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La creatividad contribuye al desarrollo de sistemas diversificados en educación superior
L’educació superior, derivada de les necessitats socials i professionals, està generant canvis substancials i transcendents que potser algun dia arribaran a produir una nova cultura. Actualment, sota la influència de la necessitat i del canvi, es formulen i experimenten nous models de docència en l’ensenyament superior i en l’ensenyament d’adults que pretenen contribuir al progrés. Alguns dels models que s’estan experimentant potser es consoliden però, sense cap dubte, la creativitat hi tindrà un paper destacat: la creativitat contribueix al desenvolupament de sistemes diversificats en educació superior.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje creativo no es una cuestión de género
La presència de les dones als espais universitaris i empresarials cada cop és més gran. La seva participació en la producció científica, política, artística i tecnològica és un fet. No obstant això, les discriminacions persisteixen i, conseqüentment, en aquesta societat global del coneixement hi continua existint un model dominant. En aquest sentit, les professores i professors hauran d’eliminar qualsevol vestigi sexista no sols a l’hora d’impartir els continguts de la matèria, sinó també en les actituds que mostren i que són fruit, tot sovint, de la societat on vivim. Les estratègies creatives afavoreixen la igualtat entre els sexes perquè l’aprenentatge creatiu no és una qüestió de gènere.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La didáctica puede estimular el aprendizaje creativo
Hi ha moltes maneres d’ensenyar i molts tipus de models didàctics. Quan l’ensenyament s’impregna de creativitat obre noves possibilitats i oportunitats per combatre els problemes, tant els quotidians com els insòlits, que en principi pot semblar que no tenen resposta. La didàctica és en essència creativa. En altres paraules, potser no hi pot haver una veritable didàctica sense una bona dosi de creativitat. La didàctica, al mateix temps, pot induir a una intensa experiència creativa en l’alumnat, fins a l’extrem que podem afirmar que la didàctica pot estimular l’aprenentatge creatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Comprendre quin és el desenvolupament i la pràctica de la
creativitat; trobar solucions noves a problemes nous;
defugir falses concepcions, i definir les
característiques més sobresortints de la creativitat;
saber formular preguntes per obtenir idees, augmentar
capacitats i desenvolupar actituds i aptituds, desafiant
els convencionalismes tan presents a l'entorn educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comprendre quin és el desenvolupament i la pràctica de la
creativitat; trobar solucions noves a problemes nous;
defugir falses concepcions, i definir les
característiques més sobresortints de la creativitat;
saber formular preguntes per obtenir idees, augmentar
capacitats i desenvolupar actituds i aptituds, desafiant
els convencionalismes tan presents a l'entorn educatiu.