Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Tenemos motivos para criticar toda segregación educativa?
Fa deu anys se'ns negava la possibilitat i conveniència de ser persones crítiques i desenvolupar teories i pràctiques educatives transformadores. Des de llavors, molts col·lectius de tot el món han aconseguit obrir un gran espai per a la crítica que genera accions transformadores. Avui ja no es nega que tenim motius per ser persones crítiques; no obstant això, amb freqüència, el debat se centra en quina segregació cal criticar i quina cal defensar. Sobre aquest tema, la pedagogia crítica proposa una educació igualitària contra els dos tipus de segregació, ja que ambdues legitimen una didàctica que col·labora activament amb les desigualtats de la societat de la informació. En aquest capítol s'exposa una visió crítica de la societat actual insistint en els aspectes educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enfoques críticos de la educación
L'evolució de l'educació sempre ha anat unida a l'evolució de la societat mateixa. Per entendre els actuals debats sobre l'educació, aquest capítol presenta una revisió de les teories socials i educatives dels últims temps i de la seva incidència en les pràctiques educatives. Començarem en els inicis de la modernitat, amb l'anàlisi dels principals enfocaments crítics que s'han anat succeint, realitzant per a això una breu exposició de les idees fonamentals que regeixen les tres etapes en les quals hem dividit l'evolució de la modernitat: modernitat tradicional, postmodernitat i modernitat dialògica. Paral·lelament, repassarem les perspectives crítiques de l'educació que més han influït en la pedagogia del segle XX i continuen influint en l'actualitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del fracaso escolar al éxito para todos y todas. Una visión desde la pedagogía crítica
El problema de l'anomenat «fracàs escolar» és un dels que més recurrentment ens plantegem com a educadors i educadores. Davant una situació en la qual aproximadament una tercera part de l'alumnat no aconsegueix els aprenentatges mínims exigits socialment, cal preguntar-se quines són les causes, quines mesures es prenen des de la perspectiva legislativa, quines conseqüències socials comporta i, finalment, si hi ha alguna perspectiva de superació. Partint del fracàs escolar com a símptoma dels problemes de l'educació, aquest capítol exposa diverses propostes per superar el fracàs i el conflicte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escenarios educativos multiculturales, multiétnicos y multilingüísticos
Aquest capítol tracta el tema de la multiculturalitat com una qüestió prioritària en els debats educatius, enfocant-lo com un camí d'enriquiment cultural i exposant propostes perquè cada nen i nena, a partir de la seva realitat cultural, pugui accedir a un diàleg global amb les altres cultures i a les màximes possibilitats educatives de qualitat. Es tracta de fer realitat no sols una educació més tolerant sinó d'identificar i transformar moltes de les pràctiques educatives immerses en els currículums escolars que parteixen d'enfocaments assumits des de la nostra cultura. Per a això s'analitza l'evolució del racisme i de les seves implicacions teòriques en l'educació, en l'organització escolar i en les pràctiques educatives dins del pensament actual: en concret, l'etnocentrisme (racisme modern), el relativisme (racisme postmodern) i la igualtat de diferències (paradigma dialògic).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Niñas, adolescentes y adultas: propuestas educativas desde y para todas las mujeres
El segle XX s'ha avançat molt en la igualtat entre homes i dones, fent passos importants: per exemple, l'accés de la dona als recursos educatius. En aquest sentit, hem de destacar la lluita dels moviments de dones per fer possible que elles mateixes i en un futur les seves filles poguessin rebre una educació, aconseguint-se amb el temps generalitzar l'accés de la dona a l'educació, la creació de l'escola mixta, etc. Malgrat tot això, hem de remarcar que encara queda molta tasca per fer i molts interrogants oberts amb la finalitat de superar definitivament la discriminació per raó de gènere. La coeducació, l'educació de les joves, el paper de la dona en la nostra societat, els debats feministes i la seva influència en l'educació són els temes principals que s'abordaran en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación permanente y trabajo. ¿Para todas las personas o sólo para las más jóvenes y mejor formadas?
En general, els sistemes educatius estan pensats per a la infància i la joventut, de manera que, amb freqüència, en parlar d'educació permanent es pensa en activitats que es corresponen aproximadament amb una formació per a persones adultes que arriba fins a l'equivalent de l'educació secundària de les persones més joves. No es té prou en compte que cada vegada són més àmplies les activitats educatives que es dirigeixen al conjunt de la població, especialment a aquells sectors que ja han adquirit una formació bàsica i fins i tot universitària. En aquest capítol veurem algunes idees fonamentals sobre l'educació permanent, l'educació i el treball i la necessitat que el sistema educatiu acrediti a les persones adultes l'experiència acumulada al llarg de la vida, a fi de facilitar-ne l'accés o la reentrada en els sistemes educatius formals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje dialógico: una nueva concepción de pedagogía crítica
A través de l'aprenentatge dialògic, el qual sistematitza moltes aportacions educatives d'aquests últims anys, aquest capítol aporta una sèrie de propostes i reflexions que ens permetran actuar en la pràctica des d'una visió crítica de l'educació i de la societat. Així mateix, s'ofereixen unes breus idees sobre les comunitats d'aprenentatge com a pràctica educativa dialògica. Amb això creiem continuar una ja llarga tradició de pedagogies crítiques que han treballat per estendre l'educació a totes les persones, i fer-ho de manera que serveixi d'instrument d'emancipació i alliberament personal i de transformacions socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
La pedagogia crítica està experimentant un auge que s'assenta en noves energies utòpiques (½Un altre món és possible+), en les teories socials i educatives actuals (Habermas, Chomsky, Freire) i en les pràctiques educatives (comunitats d'aprenentatge, escoles democràtiques).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pedagogia crítica està experimentant un auge que s'assenta en noves energies utòpiques (½Un altre món és possible+), en les teories socials i educatives actuals (Habermas, Chomsky, Freire) i en les pràctiques educatives (comunitats d'aprenentatge, escoles democràtiques).