Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El docent com a orador
Aquest capítol convida a reflexionar sobre la importància de les habilitats comunicatives no tan sols com a instrument de treball, sinó també com a eina de desenvolupament personal i relació social. Es presenten, així, les intel·ligències relacionades amb les habilitats comunicatives, els coneixements i les tècniques per millorar les habilitats comunicatives a través de tres accions bàsiques: observar, planificar i practicar. A més a més, es recullen certes actituds comunicadores que faciliten la relació amb els interlocutors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comunicació a l’aula
L’aula és un context en el qual coincideixen tots els elements propis d’una situació comunicativa, i el missatge o els missatges que s’hi produeixen corresponen al que es pot definir com a discurs. Aquest capítol ofereix una reflexió sobre l’estreta relació entre comunicació i model pedagògic, i s’hi analitzen diferents components i factors de la classe com a situació comunicativa. Tot això amb la intenció de presentar les estratègies per aconseguir una comunicació docent de qualitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llenguatge del cos
Ens comuniquem amb tot el cos i no tan sols amb les paraules. Una intervenció oral no és només un acte sonor, sinó també visual. Al voltant d’un missatge verbal se’n reuneixen altres de no verbals relacionats amb la postura, els gestos de l’orador... En aquest capítol s’analitza la funció comunicativa i el significat dels incomptables signes que, ineludiblement, emet el nostre cos en qualsevol acte de parla i que reflecteixen, sobretot, actituds i emocions. La desinhibició es presenta com el millor recurs per aprofitar les possibilitats comunicatives de rostre, mans i cos en general.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La veu, un instrument fràgil i valuós
En aquest capítol s’estudia el principal instrument físic de la producció de la parla: la veu. El control de la veu es manifesta en aspectes com el volum, la velocitat, el to, el timbre i la pronunciació, que influeixen en la percepció del missatge que tindran els oients. Com a eina primordial per al treball del professorat, el capítol també ofereix diversos consells saludables i exercicis per mantenir en forma els òrgans fonatoris, a fi de tenir cura de la veu, l’instrument que permet la comunicació oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La preparació de la intervenció
Un bon discurs sempre és fruit d’un procés de planificació, un treball previ, en el qual es poden diferenciar dos aspectes bàsics: l’anàlisi de la situació concreta en què s’ha de fer la intervenció i la preparació del guió del discurs. Aquest capítol se centra en l’etapa de planificació de les intervencions orals a l’aula, ofereix diversos consells per adequar-les a la situació i elaborar un guió previ i destaca algunes idees pràctiques per estructurar el discurs, compost per tres parts: la introducció, el desenvolupament i la conclusió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tipus de discurs
Malgrat que a l’aula hi pot haver molts tipus de discurs, si ens centrem en el discurs monologat del docent, els gèneres discursius més freqüents són les exposicions, les argumentacions i les instruccions. En aquest capítol es presenten les característiques dels principals gèneres de discurs monologat que es produeixen en una aula, a més de consells per preparar-los i dur-los a terme de manera eficaç.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llenguatge
L’ús de la llengua oral a l’aula s’inscriu en les situacions d’una certa formalitat, ja que es tracta d’una comunicació professional, que requereix precisió, coherència d’estil i correcció en el llenguatge. Aquest capítol recull els recursos lingüístics i estilístics necessaris per aconseguir que els discursos a l’aula siguin adients, clars i correctes. També s’ofereixen uns quants consells per fer un bon ús de la llengua i explicacions sobre alguns errors lingüístics bastant freqüents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estratègies per a l’hora de la veritat
Aquest capítol presenta algunes estratègies comunicatives per resoldre situacions concretes que poden suposar una certa dificultat als docents (la primera classe, començar i acabar una sessió) i una varietat de recursos retòrics que ajuden a proporcionar eficàcia al discurs, i també comenta la importància de la improvisació davant de situacions imprevistes. El capítol ofereix, a més, un quadre de valoració d’una intervenció oral que reuneix els diferents aspectes tractats fins al moment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diàleg i altres discursos plurigestionats
A l’aula moltes de les intervencions dels formadors van destinades a generar la conversa, el tipus de discurs més representatiu de la comunicació oral. L’activitat docent, per tant, ha de fomentar la participació del grup i la interacció entre els participants. Aquest capítol està dedicat a les situacions interactives de comunicació, com ara diàlegs, debats o col·loquis. Escoltar activament i mantenir un diàleg constructiu són habilitats comunicatives que el docent necessita per gestionar la conversa i el diàleg amb els alumnes, la qual cosa determinarà l’èxit de la comunicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestió del temps i de l’espai
Les característiques generals del temps i de l’espai no solen dependre del docent en la seva activitat. Generalment, el lloc on s’imparteixen les classes i la durada de les sessions ve determinat per la institució. Tot i això, els docents poden controlar alguns elements de l’espai i del temps de les seves classes per tal de facilitar l’eficàcia en la comunicació. Aquest capítol ofereix uns quants consells per adequar la comunicació oral a dues condicions importants del context, el temps i l’espai, factors que es poden i s’han de tenir en compte en la preparació i la realització de cada intervenció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glossari
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índex de quadres
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índex d’activitats
Manual per millorar l'expressió oral. Inclou consells pràctics per al treball a l'aula, propostes per a la millora de les pròpies estratègies i habilitats comunicatives, exercicis i guies d'observació d'intervencions orals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Manual per millorar l'expressió oral. Inclou consells pràctics per al treball a l'aula, propostes per a la millora de les pròpies estratègies i habilitats comunicatives, exercicis i guies d'observació d'intervencions orals.