Què vol dir ensenyar i aprendre gramàtica, opcions de programació i reflexió entorn de l'activitat metalingüística, els objectius de l'ensenyament gramatical, els continguts escolars i les metodologies d'ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què vol dir ensenyar i aprendre gramàtica, opcions de programació i reflexió entorn de l'activitat metalingüística, els objectius de l'ensenyament gramatical, els continguts escolars i les metodologies d'ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
Se’ns presenta el llibre i com aquest explora l’ensenyament de la gramàtica en llengua catalana, tot abordant la transició dels mètodes tradicionals cap a enfocaments moderns que integren la gramàtica amb les habilitats comunicatives. Analitza la crisi dels models comunicatius i la necessitat d’un estudi sistemàtic de les estructures gramaticals, amb la qual cosa proposa una reflexió profunda sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica per fonamentar decisions curriculars i metodològiques en l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'activitat metalingüística
En aquest capítol, els autors exploren la relació entre el coneixement implícit de la llengua que tenen els parlants i la capacitat de controlar i reflexionar sobre aquest coneixement, una pràctica denominada activitat metalingüística. S’analitza com els parlants poden no ser conscients del seu coneixement lingüístic fins que no se’n requereix l’ús en situacions específiques, i com aquest coneixement és essencial tant en l’ús diari com en contextos educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els conceptes gramaticals dels estudiants
Aclareix la comprensió del concepte de gramàtica en l’ensenyament i discuteix com, malgrat ser una part essencial de l’educació, molts estudiants oblidaran ràpidament la gramàtica una vegada hagin finalitzat el seu aprenentatge escolar. Es posa èmfasi en la necessitat de comprendre com els estudiants elaboren i assimilen el coneixement gramatical, i la importància d’un ensenyament de la gramàtica que sigui útil, coherent i adaptat als objectius educatius de cada etapa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teories lingüístiques i ensenyament de la gramàtica (amb especial referència a la sintaxi)
En aquest capítol, es discuteixen diferents enfocaments en l’ensenyament de la gramàtica, centrats en la relació entre les teories lingüístiques i l’educació gramatical. Es fa una revisió crítica sobre com les teories estructuralistes i generatives han influït en l’ensenyament, reconeixent la necessitat d’una aproximació que respongui a les necessitats reals dels estudiants més que no pas a imposicions teòriques rígides. També s’explora com l’evolució dels estudis lingüístics pot orientar les pràctiques educatives, sense adherir-se a un únic model teòric.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els objectius de l'ensenyament de la gramàtica
Es discuteix l’ensenyament de la gramàtica en els currículums d’educació secundària a les regions de parla catalana de l’Estat espanyol, en què es destaca la variabilitat i els canvis en les polítiques educatives. Es remarca la necessitat de reflexionar sobre la gramàtica i la seva funció en l’educació, amb una crítica a les metodologies que se centren excessivament en l’aprenentatge de regles sense connectar-les amb l’ús real de la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcció dels continguts gramaticals escolars
Aquest capítol explora la transposició didàctica en l’ensenyament de la gramàtica, un procés per adaptar els continguts científics complexos a un format comprensible per als estudiants. Argumenta que els continguts escolars són diferents del coneixement científic per naturalesa, ja que s’han d’ajustar a objectius educatius específics. Es posa en relleu com l’educació no pot replicar directament els models científics sense contextualitzar-los i adaptar-los a les necessitats pedagògiques, i es destaca la importància de l’abordatge pragmàtic i rellevant de la gramàtica a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les metodologies de l'ensenyament gramatical
El capítol explora diferents metodologies d’ensenyament gramatical des dels anys cinquanta fins als nostres dies, centrant-se en els mètodes més antics. S’analitzen com les pràctiques metodològiques tradicionals han evolucionat i com han estat influenciades per diferents teories sobre l’adquisició de les llengües. Es debat sobre la interacció entre aquestes metodologies i les necessitats pedagògiques actuals, i es destaca la necessitat d’innovar en l’educació gramatical per adaptar-se als canvis socials i culturals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Seqüències didàctiques per treballar la gramàtica a l'escola
En aquest últim capítol, s’analitza la interacció entre la gramàtica i l’educació, en què es destaca la importància de contextualitzar l’aprenentatge gramatical dins de les pràctiques de comunicació real. Es discuteix com la reflexió sobre la gramàtica pot millorar l’ús de la llengua mitjançant activitats dissenyades per fomentar la reflexió crítica i l’aplicació del coneixement gramatical en contextos reals, i s’ofereixen exemples de seqüències didàctiques que integren la gramàtica amb la pràctica lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referències bibliogràfiques