Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El ser existencial: dimensión filosófica
El capítol ofereix, des de la filosofia, una anàlisi dels conceptes de existència i essència, i ens convida a considerar una visió de l’ésser com a essencialment universal i existencialment únic, des de les aproximacions de la bellesa i l’art com a distractors de l’ego. S’hi fa una revisió de les tres dimensions de l’ésser humà, les característiques de l’ésser tendencial i la remoció del jo i la presència de la realitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cuna del yo: un viaje autoconsciente al cerebro
En aquest capítol es fa una aproximació a la interioritat des de la mirada de la neurociència, abordant el que el coneixement del cervell aporta a l’estudi de l’autoconsciència i l’autoexamen del jo. Així mateix, es tractarà el tema de la consciència i l’autoconsciència en el context de la reflexivitat atencional i de com es poden educar, des d’una perspectiva neurocientífica basada en les dades de què es disposa actualment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El cuidado ético como camino hacia el ser
En aquest capítol es planteja una perspectiva pedagògica en què és de crucial importància l’establiment de temps i espais per treballar la interioritat des de la cura d’un mateix fins a la cura dels altres, és a dir, el que s’ha anomenat cura ètica. S’hi fa una profunda reflexió sobre la necessitat de potenciar la cultura del ser en lloc de la del tenir, de manera que es generen iniciatives que s’endinsen en els terrenys de la interioritat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender a ser: educar la dimensión emocional en la escuela
En aquest capítol es presenta la dimensió emocional que implica el mateix ésser, obrint la porta a unes necessitats d’autorealització com a experiències de fluïdesa i entorns educatius positius. S’hi ofereix una filosofia educativa específica que confereix sentit als objectius educatius i al dispositiu de formació que es dissenyi. Igualment, es prenen com a referència algunes de les aportacions de la psicologia humanista i la psicologia positiva per respondre a com cal desenvolupar la dimensió emocional en els escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Que aporta el trabajo del eneagrama en la conexión con la esencia del ser?
En aquest capítol s’explica el treball de l’enneagrama al coneixement de l’ésser i la seva connexió amb l’essència, perfilant nou tipologies de personalitat. Reconèixer-se en aquestes tendències enneatípiques pot ser d’una gran utilitat per a la tasca educativa, amb l’objectiu d’orientar-se per desplegar les potencialitats intrínseques, els talents de cadascú. S’hi descriuen breument els nou enneatipus catalogats i com es pot educar tenint-los presents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escuela que aprende a ser: de la intención a la acción
En aquest capítol es posa el focus en l’entorn escolar. Presenta l’atenció a les emocions que suggereixen moments educatius puntuals, convidant a fixar-se en l’alumnat dins de l’aula, un espai privilegiat per descobrir l’ésser essencial. S’hi mostra l’escola de l’aprendre a ser mitjançant propostes per a la pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relaciones educativas desde el cultivo del espacio interior
En aquest capítol es mostra una aplicació del treball de la interioritat en estudiants universitaris, analitzant les relacions educatives que comencen per (i són baròmetre de) la relació amb un mateix. Proposa un itinerari pedagògic, en via ascendent i descendent, de consciència del jo com a full de ruta per assaborir el propi ésser.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aula: gestión y ser
En aquest capítol es fa una immersió en el context escolar en què es mostren pràctiques educatives que instal·len un clima d’aula oportú per a la gestió de l’ésser, introduint la pràctica del reconeixement, tant des de la salutació i l’atenció dels diferents estats emocionals com des de les normes necessàries per a un desenvolupament favorable. S’hi revisa la relació entre l’atenció i el temps, l’expressió de l’estat emocional, les habilitats socials i el conflicte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El ser corporal
Sense sortir de l’aula, aquest capítol centra l’atenció en l’ésser corporal i suggereix unes quantes pràctiques d’un taller que s’ha anat desenvolupant amb estudiants de secundària en alguns instituts. S’hi analitza el paper que acompleix la dimensió corporal de la interioritat, la intervenció educativa mitjançant una experiència pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La interioridad, un horizonte de conocimiento profundo
En aquest capítol es presenta una experiència feta a l’Escola Nostra Senyora de Lurdes (Barcelona) sobre tallers d’interioritat a les aules que es duu a terme des de fa més de dues dècades. S’ofereix una mostra dels exercicis i metodologia utilitzats, considerant la postura, la respiració i l’atenció com a eines pedagògiques rellevants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Habilidades para ser, en contexto
En aquest capítol s’aborda l’experiència desenvolupada en alguns centres educatius de Cali (Colòmbia) sobre les habilitats per ser dins del marc de les habilitats per a la vida, presentant els mòduls de la didàctica que es duen a terme en aquest país. S’hi descriu la proposta que es va fer al Colegio de Fe y Alegría Fray Luis Amigó de Cali amb tots els seus estudiants, des dels 6 anys fins als 17 anys.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Escúchate, confía y ve más allá»
«Escolta’t, confia i veu més enllà» és el títol del taller d’interioritat dut a terme al Sagrat Cor-Diputació de Barcelona que es planteja en aquest capítol. S’hi recomanen una sèrie d’exercicis de consciència corporal, integració emocional i obertura a la trascendència i donació de sentit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar en y desde el ser en el ámbito de la gestación transformadora del conflicto
En aquest capítol es presenta una incursió en el món escolar des d’organismes no escolars a partir de l’experiència del projecte «GAC a l’escola» de Mataró (Barcelona). Des d’una visió transformadora que afavoreix la cohesió social es presenta un taller de gestió alternativa de conflictes a l’escola, desplegant el concepte de relació positiva amb un mateix i amb els altres, des de la mirada, la comunicació i el vincle. S’hi mostren els objectius del projecte i les activitats que es van dur a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación de la interioridad: despliegue de la dimensión espiritual
En aquest capítol es suggereix el treball de la dimensió espiritual presentada com a connexió amb l’ésser autèntic i reconeixent les dimensions de jo extern, jo profund i jo místic a partir de la descripció del projecte educatiu «Aprenent a ser» dut a terme a l’escola Pedro Poveda de Jaén.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El mayor descubrimiento
En aquest capítol es mostra l’experiència pràctica duta a terme a l’escola Cor de Maria-Sabastida (Barcelona) relacionada amb el disseny d’un projecte personal en què els i les alumnes s’han d’implicar per fomentar el seu autoconeixement, identificant emocions i elaborant un pla de treball per progressar en el seu projecte personal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias de una comunidad que busca crecer desde dentro
En aquest capítol es recull l’experiència duta a terme a Santa María (Argentina) a través de projectes que s’emmarquen a la xarxa per a la promoció de la vida «Aquí i ara al teu costat». S’hi descriu el viatge cap a la interioritat que va propiciar el projecte.
“Siguin les que siguin les diverses estratègies som molts els que sentim que una pedagogia de la interioritat influeix tant en la qualitat de la mirada amb què ens adrecem als altres, siguin els alumnes o els companys, com en la profunditat del que vivim.”
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
“Siguin les que siguin les diverses estratègies som molts els que sentim que una pedagogia de la interioritat influeix tant en la qualitat de la mirada amb què ens adrecem als altres, siguin els alumnes o els companys, com en la profunditat del que vivim.”