Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Aquest capítol consta d’alguns referents teòrics que ens ajudaran a entendre la realitat social en què viu i es desenvolupa l’alumne, tractant els conceptes clau que ens permetran l’aproximació al context familiar, escolar i social ampli en què viu l’alumne en dificultat social. Es presenten les necessitats que un nen ha de tenir cobertes per aconseguir un desenvolupament sa, les dificultats i els dèficits del context social ampli i concret que impedeixen garantir el benestar del col·lectiu infantil, així com la importància d’observar l’ambient on viu, les persones significatives del seu entorn i la situació global que l’envolta, és a dir, el seu entorn familiar i social; i l’escola, que pot ser font de dificultats per a l’alumne.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conceptos clave: vulnerabilidad, riesgo y maltrato
En aquest capítol definirem, en primer lloc, la idea de «dificultat social» a partir de tres conceptes afins: vulnerabilitat, risc i maltractament. Treballar amb aquests conceptes permet abordar preventivament el tema i incidir en els factors biopsicosocials abans que es produeixi el problema. Seguidament, presentarem els factors de risc (situacions que el professional o mestre pot detectar, tant en la història personal i familiar de l’alumne com en el seu entorn pròxim i social) i els factors de protecció del nen i el seu entorn (recursos potencials que podrem utilitzar a l’hora d’intervenir). Per acabar, parlarem de l’absentisme escolar, com a causa i conseqüència del risc social, i dels diferents tipus de maltractament, amb referències a casos pràctics que els il·lustren, així com d’algunes formes de maltractament que s’esdevenen en el marc escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿De qué alumnado de mayor vulnerabilidad al riesgo y al maltrato hablamos?
Volem fer una referència especial a aquells grups d’alumnes que, per les seves condicions específiques o bé pels entorns familiars i socials als quals pertanyen, estan en una situació d’especial vulnerabilitat i risc de sofrir desatenció o maltractament. Són més proclius, per tant, a l’exclusió social. Aquest capítol recull algunes de les característiques especials que presenten els grups següents: alumnes amb discapacitat, alumnes amb malalties infeccioses, alumnes d’altres cultures, alumnes en desemparament. Comentarem, per tant, els factors personals i sociofamiliars que incideixen en cadascun d’aquests grups i presentarem, finalment, uns quants suggeriments o orientacions que s’han de tenir en compte per a la seva atenció a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección: ¿por dónde empezar?
Detectar vol dir reconèixer o identificar l’existència d’una situació susceptible de ser atesa. És el primer pas necessari per poder millorar la situació de dificultat social en la qual viu l’alumne i per evitar-ne el maltractament. En aquest sentit, la detecció sempre té una finalitat preventiva, tal com defensa el capítol. Al capítol es tracta la diferència entre el concepte de risc i el de problema social i els factors de risc i de protecció que podem observar en l’alumne en dificultat social. Igualment, es mostren unes quantes pistes per identificar els problemes socials que incideixen en l’alumne i algunes guies que poden ajudar el mestre en la seva actuació davant la sospita o certesa de risc o maltractament en el cas d’un alumne determinat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La valoración de factores e indicadores de vulnerabilidad, riesgo o maltrato
En aquest capítol abordarem la importància de conèixer els aspectes sociofamiliars que afecten la vida d’un alumne concret, no sols per comprendre la seva situació sinó, molt especialment, per evitar que resulti estigmatitzat i, si cal, protegir-lo. En la descripció d’aquesta situació és tracta de particularitzar, flexibilitzar i responsabilitzar-se d’afavorir unes condicions que garanteixin el benestar i la seguretat d’aquell alumne. Per això tractarem la importància d’analitzar i interpretar els factors que incideixen en l’alumne, la seva família i el seu context social, proporcionant algunes pistes que ens ajudin a valorar el nivell de risc i mostrant les conseqüències que puguin derivar d’una actitud d’inhibició per part del professional, davant de la situació de dificultat o risc en què viu un alumne concret.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención educativa
Al marc escolar li correspon dur a terme intervencions protectores, educatives i psicosocials, les quals inclouen el menor, la seva família i l’escola com a entorns pròxims en què es desenvolupa el seu creixement. L’escola i, més concretament, els docents tenen la possibilitat de visualitzar el mal que pot afectar l’alumnat, avaluar-ne el risc i, en conseqüència, mitigar l’impacte mitjançant actuacions que cal assumir. Aquest capítol mostra el que podem fer com a mestres per protegir l’alumnat amb dificultats socials, presentant unes quantes indicacions per actuar des de l’escola en determinades situacions pràctiques. Ens centrarem en el valor protector de la intervenció en les situacions de risc social i de les conseqüències derivades de la no actuació, delimitant les funcions professionals en l’àmbit de la protecció infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
En aquest capítol suggerim algunes idees que ens acosten al que hauria de ser un centre escolar inclusiu: un espai que atengui la diversitat i la complexitat de situacions de carència en l’àmbit social i que pugui ser reconegut pels seus alumnes, i per la comunitat educativa en general, com a context de bon tracte. Parlarem del dret de tot l’alumnat a l’educació en condicions d’igualtat d’oportunitats, presentant uns quants principis que sostenen el dret a una educació inclusiva, així com dels coneixements, les eines i les actituds que resulten útils per al mestre en l’atenció a l’alumne en dificultat social, i de l’autoavaluació de l’escola amb relació a la inclusió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Aquest capítol recull una sèrie d’annexos que permetran reforçar els continguts adquirits sobre l’alumnat en risc social, que són: Annex 1. Les necessitats bàsiques de la infància i l’adolescència; Annex 2. Els drets de la infància; Annex 3. Legislació relativa a la protecció de la infància i l’adolescència: internacional, europea, estatal i autonòmica (Catalunya); Annex 4. Legislació educativa en relació amb les desigualtats i a la seva compensació; Annex 5. Document per a la detecció i la notificació del risc i el maltractament infantils en l’àmbit educatiu; Annex 6. Circuit d’actuació en els centres educatius davant l’alumne maltractat o en situació de dificultat social; Annex 7. Model de Comissió Social en un centre educatiu; Annex 8. Recursos d’atenció a la infància i a l’adolescència.
Aquest llibre és una eina útil de suport i ajuda als
docents als quals permet conèixer quines són les
necessitats i potencialitats d'aquests alumnes, tenint en
compte que construir-se com a persona constituix un repte
important per a qualsevol ésser humà i, molt
especialment, per a aquells nens i adolescents la vida
dels quals es desenvolupa en contextos de desigualtat i
dificultat social en què els seus drets són vulnerats
freqüentment. En aquests casos, l'escola pot ser per a
tots ells una experiència compensatòria dels dèficits que
pateixen i un entorn de cura, al mateix temps que
possibilita els canvis que els permetin una millor
qualitat de vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre és una eina útil de suport i ajuda als
docents als quals permet conèixer quines són les
necessitats i potencialitats d'aquests alumnes, tenint en
compte que construir-se com a persona constituix un repte
important per a qualsevol ésser humà i, molt
especialment, per a aquells nens i adolescents la vida
dels quals es desenvolupa en contextos de desigualtat i
dificultat social en què els seus drets són vulnerats
freqüentment. En aquests casos, l'escola pot ser per a
tots ells una experiència compensatòria dels dèficits que
pateixen i un entorn de cura, al mateix temps que
possibilita els canvis que els permetin una millor
qualitat de vida.