Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Punto de partida
Els centres educatius estan davant el desafiament de capacitar-se per promocionar i donar suport a la participació i l'aprenentatge de tot el seu alumnat, cada vegada més divers. L'educació inclusiva ofereix a tots els alumnes i alumnes, sense distinció, situacions educatives i socials que determinaran el desenvolupament de les seves diferents capacitats, així com les seves possibilitats d'adaptació i integració futures en la societat. Aquest capítol ens parla de la influència que tenen les etiquetes diagnòstiques en l'acció educativa, d'alguns canvis necessaris per avançar cap a una escola per a tots i dels canvis que han influït en els plantejaments educatius (o d'ensenyament-aprenentatge) a les aules, així com de la mena d'alumnat en el qual ens centrarem: alumnes amb pèrdua auditiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Detección: ¿por dónde empezar?
Es produeix pèrdua auditiva quan hi ha una interrupció en el camí que ha de seguir el senyal sonor en l'òrgan de l'audició, de manera que hi ha una disminució de la captació dels estímuls sonors de l'entorn. Aquest capítol ens parla de quins són els comportaments i actituds que poden tenir la seva base en les dificultats auditives, i ens mostra quin és el procés de derivació per establir un diagnòstic de pèrdua auditiva i els instruments necessaris. Es presenten, amés, les pròtesis auditives (audiòfons i implants coclears) i les ajudes tècniques, com ara l'equip de freqüència modulada (FM) i el bucle magnètic, dirigides a millorar l'audició, així com es destaca la importància de l'acompanyament a la família en el procés de diagnòstic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pérdida auditiva y desarrollo
La variabilitat entre les persones que presenten alteracions en la seva capacitat auditiva és similar a la que existeix entre persones oïdores, ja que la interacció entre pèrdua auditiva, característiques personals i factors ambientals configura el desenvolupament de maneres diverses. Les conseqüències que aquesta discapacitat pot provocar en el desenvolupament són fruit de la interacció de tots i cadascun d'aquests factors i característiques. Aquest capítol parla de com una pèrdua auditiva pot influir en un infant i modificar la interacció amb l'entorn. S'hi mostra el paper que té la interacció en el desenvolupament dels infants en general i com l'entorn pot contribuir a fer que una pèrdua auditiva no interfereixi en el desenvolupament, així com algunes orientacions per ajudar la família a comprendre el seu paper.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Para qué evaluar, qué y cómo?
Una pèrdua auditiva durant la infància pot influir en la manera de captar la informació i de comunicar-se, de manera que serà de vital importància la interacció del nen/a amb les persones del seu entorn. Les múltiples i variades interaccions que es donen aniran configurant un desenvolupament determinat; d'aquí ve la necessitat de l'avaluació per conèixer l'alumne i el seu entorn, que permetrà adequar la resposta educativa a les seves necessitats. Aquest capítol pretén entendre l'avaluació en diferents moments com a part del procés educatiu; identificar quins aspectes són bàsics per avaluar al llarg del procés evolutiu, conèixer quins instruments es poden fer servir en les diferents situacions, comprendre la importància de la col·laboració entre professionals, i, finalment, establir canals de comunicació i col·laboració entre la família i el centre educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué podemos hacer?: la intervención educativa
La capacitat de l'entorn per ajustar-se a les característiques d'una persona amb pèrdua auditiva serà el que determinarà que la pèrdua auditiva sigui o no una barrera per al seu desenvolupament comunicativolingüístic, cognitiu i de l'aprenentatge i, finalment, social i personal. Aquest capítol ens planteja com es pot evitar que les dificultats auditives siguin una barrera per al desenvolupament del nen amb aquesta discapacitat i com es pot dur a terme l'acció educativa en les diverses etapes. Així doncs, ens mostra els aspectes que tenen una incidència específica en l'educació dels nens amb pèrdua auditiva i quin és el paper de la família en el procés educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué centros para estos alumnos?
Perquè un centre es defineixi com a inclusiu és necessari que el projecte educatiu (conjunt de valors en què es basa la cultura d'un centre) estableixi una sèrie de principis que el caracteritzaran. Per a tots els infants, i també per als infants amb pèrdua auditiva, són molt importants els valors en els quals es basa el centre, ja que, segons com siguin, es concretaran en una planificació i organització del centre i en unes pràctiques educatives que poden millorar o interferir en el desenvolupament iniciat en l'entorn familiar. Aquest capítol parla sobre el centre educatiu com a marc institucional i relacional per a tots els alumnes i la necessitat de ser sensibles a una cultura escolar inclusiva. S'hi presenten algunes característiques organitzatives dels centres inclusius i l'activitat de docents i alumnes que tenen en compte les barreres per a la comunicació, la participació i l'aprenentatge de les persones amb pèrdua d'audició.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
És un llibre que tracta sobre els progressos tecnològics,
els nous coneixements sobre comunicació i adquisició del
llenguatge i els nous plantejaments educatius que han
comportat un canvi de mirada en l'educació dels alumnes
amb pèrdua auditiva i que permeten al professorat
reflexionar i donar la resposta adequada quan un alumne
amb pèrdua auditiva arriba al nostre centre. Com em
comunicaré amb ell? Què pot fer per ajudar-lo a
interaccionar amb els seus companys? En quin grau la
dificultat auditiva influirà en el seu desenvolupament i
en el seu aprenentatge? Quins canvis i quines estratègies
he d'introduir per facilitar-li que aprengui? S'ofereixen
propostes, criteris, instruments, orientacions i
exemples.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
És un llibre que tracta sobre els progressos tecnològics,
els nous coneixements sobre comunicació i adquisició del
llenguatge i els nous plantejaments educatius que han
comportat un canvi de mirada en l'educació dels alumnes
amb pèrdua auditiva i que permeten al professorat
reflexionar i donar la resposta adequada quan un alumne
amb pèrdua auditiva arriba al nostre centre. Com em
comunicaré amb ell? Què pot fer per ajudar-lo a
interaccionar amb els seus companys? En quin grau la
dificultat auditiva influirà en el seu desenvolupament i
en el seu aprenentatge? Quins canvis i quines estratègies
he d'introduir per facilitar-li que aprengui? S'ofereixen
propostes, criteris, instruments, orientacions i
exemples.