Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es necesario conocer de dónde venimos para saber hacia dónde vamos
La realitat social, l’ensenyament, la institució educativa i les finalitats del sistema educatiu han anat evolucionant al llarg de la història i han deixat un llegat que no podem obviar. En conseqüència, el professorat ha anat incorporant canvis en la seva manera d’exercir la professió i en el seu procés d’incorporació i formació. Prenent aquesta idea com a punt de partida, el capítol mostra una reflexió sobre el repte al qual s’enfronta l’àmbit de la formació permanent del professorat (tenint en compte la seva evolució), ancorat als canvis en la societat i la seva repercussió sobre el sistema educatiu, i es fan algunes expectatives de futur en benefici d’aquesta formació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hemos aprendido mucho, pero aún nos queda mucho por avanzar
Actualment hi ha evidències gairebé inqüestionables per a tots els que d’una manera o altra es dediquen a la formació permanent del professorat, fruit dels canvis en el context social i el sistema educatiu al llarg de la història. En aquest capítol s’analitzen els encerts i els errors d’aquestes evidències per definir els aspectes que encara queden per conèixer i els obstacles que cal abordar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hemos de introducirnos en las nuevas ideas, políticas y prácticas para realizar una mejor formación permanente del profesorado
La teoria i la pràctica de la formació, així com els seus plans, modalitats i estratègies, i el seu procés requereixen una renovació que permeti als docents satisfer en més gran mesura les seves necessitats reals a l’aula (subjecta a una problemàtica específica del seu context). Per això s’han d’introduir noves idees i perspectives en diversos àmbits, per exemple en les relacions entre el professorat, les emocions i actituds, la complexitat docent, el canvi de relacions de poder en els centres, l’autoformació, la comunicació, la formació amb la comunitat o la influència de la societat en la formació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación permanente debe incidir en las situaciones problemáticas del profesorado
La formació estàndard aplicada a la formació docent intenta donar resposta a tots per igual mitjançant la situació de problemes genèrics, fet que comporta que aquesta situació no sigui ajustada al context real dels docents i no satisfaci completament les necessitats formatives del professorat. La formació clàssica es basa en la formació de problemes, però en la formació permanent no hi ha problemes genèrics, sinó situacions problemàtiques. En aquest capítol es tracta aquest canvi de perspectiva i les seves implicacions i s’aporta una visió diferent respecte de la formació docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En formación es necesario abandonar el individualismo docente para pasar al trabajo colaborativo
La professió docent té la seva part d’individualitat, però també necessita una part col·laborativa. Per educar la infància i l’adolescència cal un col·lectiu (per no dir la famosa frase indígena de «Necessita tot un poble per ser educat»). Per tant, la formació permanent, per desenvolupar processos conjunts i trencar amb l’aïllament i la no comunicació del professorat, ha de tenir en compte la formació col·laborativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En la formación del profesorado, éste ha de ser sujeto de formación con una identidad docente
En la formació permanent, el professorat sempre s’ha vist obligat a exercir un paper passiu i a ser-ne un mer objecte, com un instrument mal·leable i manipulable en mans d’altres. Per això, en aquest capítol es fa èmfasi en la necessitat d’un canvi de perspectiva, en què els docents assumeixin una identitat docent i es posicionin com a subjectes actius de la seva pròpia formació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación ha de tener en cuenta a la comunidad
S’ha de superar l’antinòmia família-comunitat-professorat. El que hi ha fora de la institució educativa ha de ser un aliat, no un enemic. En aquest capítol es perfila la formació conjunta amb la comunitat, en els diversos contextos educatius i socials, com una de les alternatives a les difícils situacions problemàtiques de l’educació actual i, sobretot, a l’exclusió social d’una part de la humanitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Se ha de pasar de la actualización a la creación de espacios de formación
La tradició formativa dels formadors o dels plans de formació és actualitzar i culturitzar els docents amb coneixements de qualsevol denominació o tipologia. Prenent aquesta idea com a punt de partida, en aquest capítol s’aposta per un canvi rellevant: la formació permanent del professorat, en lloc d’actualitzar i culturitzar, ha de ser capaç de crear espais de formació, d’investigació, d’innovació, d’imaginació..., en definitiva, ha de proporcionar els espais i eines perquè els docents puguin millorar la seva pràctica docent situada en un context específic de treball. Això implica que els formadors del professorat han de saber dissenyar aquests espais per passar d’ensenyar a aprendre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación debe basarse en la complejidad como la sociedad y la educación
La tasca docent sempre ha estat complexa, però els últims decennis aquesta complexitat ha anat en augment. La formació ha de deixar de treballar des d’una perspectiva lineal, uniforme i simplista, per introduir-se en l’anàlisi educativa des d’un pensament complex a fi de desxifrar els secrets del que ens passa i prendre decisions adequades. Aquestes qüestions s’aborden en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formación permanente del profesorado debe asumir el desarrollo actitudinal y emocional
La cultura professional del professorat ha estat plena d’allunyament, fredor i ocultació de les emocions i de la naturalitat de l’ésser humà, i això s’ha reflectit en el treball conjunt del professorat amb l’alumnat. En resposta, en aquest capítol s’aposta per una formació de caràcter més actitudinal que permeti mostrar les diferents emocions per tal que els ensenyants puguin millorar la comunicació, conviure en les institucions educatives i transmetre aquesta educació a l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un breve epílogo
D'estructura clara que ajuda a la reflexió sobre cada una de les idees que es plantegen, el llibre aborda la necessitat de canvi en les polítiques i en les pràctiques de la formació permanent del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
D'estructura clara que ajuda a la reflexió sobre cada una de les idees que es plantegen, el llibre aborda la necessitat de canvi en les polítiques i en les pràctiques de la formació permanent del professorat.