Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competencia lectora es una competencia básica
Què entenem per competència lectora? Què la defineix com a competència bàsica? Com defineix el PISA la competència lectora? Aquest capítol parla de tots aquests aspectes insistint especialment en l’alfabetització de la població, no només entenent el llegir com reconèixer grafies i paraules, sinó com un repte sense precedents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Leemos en diferentes situaciones y con objetivos diversos
La idea clau de què parteix aquest capítol és que llegim en diferents situacions i amb objectius diversos, fet que influeix decisivament en la manera com interactuem amb els textos per aconseguir les metes proposades. Partint d’això, el capítol planteja la resposta a alguns interrogants al voltant dels objectius i contextos de lectura, com ara, entre d’altres: Què entenem per situacions de lectura? Per què és tan important la noció de situació de lectura en el marc teòric del PISA?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura está condicionada por las características de los textos
Què són els textos discontinus? De què parlem quan parlem de «tipus de text»? Quina és la utilitat didàctica d’una classificació per tipus de text? Aquest capítol parla de tots aquests elements fent un èmfasi especial en la irrupció dels textos digitals (o hipertextos) i en què impliquen pel que fa a les destreses lectores de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los lectores interactuamos de diferentes maneras con los textos según lo que necesitamos hacer con ellos
Al llarg d’aquest capítol es presenten els diferents aspectes de la competència lectora que el PISA avalua: l’obtenció de la informació, el desenvolupament d’una comprensió global, l’elaboració d’una interpretació, la reflexió sobre el contingut i valorar-lo i la reflexió sobre la forma del text i valorar-la, amb l’objectiu de cridar l’atenció sobre les diverses maneres en què el lector pot actuar amb els textos, i, per tant, sobre la diversitat de destreses que cal tenir en compte en l’ensenyament d’aquesta competència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lozalizar y seleccionar información implica difinir los objetivos, conocer las fuentes y valorar su pertinencia
En aquest capítol es parla dels diferents aspectes d’una competència lectora, que constitueix una de les diverses destreses requerides per a la construcció de comunicació, però què vol dir saber localitzar i seleccionar la informació? Quins recursos i processos hem de seguir? Què hem de fer perquè la informació arribi fins a nosaltres? Aquest capítol parla d’aquestes qüestions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Procesar la información requiere integrar ideas e interpretar sus relaciones
Quan establim el tema d’un text o elaborem idees generals que sintetitzen una part del text, integrem les informacions. Per fer-ho, hem de reconèixer la relació que hi ha entre les idees, i tot sovint l’hem d’inferir perquè no està explícita. Partint d’això, aquest capítol aborda què cal saber per integrar i interpretar les informacions d’un text, responent a l’interrogant següent: un cop hem localitzat i seleccionat la informació, quins processos ens poden ajudar a comprendre-la?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber leer supone saber reflexionar sobre el contenido de los textos
Per comprendre un text, n’hi ha prou amb saber processar la informació? Aquest capítol parla d’això, analitzant les diferències i les estratègies que podem aplicar per passar d’una comprensió superficial a una comprensió profunda, que requereix comparar, relacionar, qüestionar, seleccionar d’acord amb objectius, analitzar críticament, etc. Aquest nivell profund de comprensió és requerit especialment quan llegim per adquirir nous coneixements. I també per exercir una ciutadania activa i autònoma en una societat democràtica i plural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber leer implica saber reflexionar sobre la forma del texto
Cada gènere discursiu presenta un estil funcional o registre característic, a causa del reflex en el text dels factors de la situació de comunicació. Per això, un aspecte fonamental de la comprensió serà captar els indicadors que ens ajuden a percebre aspectes del significat, com les intencions de l’emissor i la seva actitud en relació amb el contingut del mateix enunciat. En aquest capítol es parla d’aquest tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El compromiso individual con la lectura es un factor clave de la competencia lectora
Al PISA 2009 se subratlla la importància del compromís individual com un dels factors que intervenen en la comprensió lectora, però què vol dir «comprometre’s amb la lectura»? Quin és el paper de la motivació en la comprensió lectora? Quins són els motius per llegir en contextos de formació? En aquest capítol es respon a aquests i altres interrogants al voltant de la formació del lector literari i el foment de la lectura en l’àmbit escolar, dedicant una atenció especial a l’important paper de la biblioteca escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lector competente posee un saber metacognitivo
Què s’entén per «lector competent»? Partint d’aquest interrogant, el capítol presenta una relació de les principals estratègies per fer un lector competent i per tal que aquest les pugui aplicar en el procés de lectura, ocupant-se de les opcions pedagògiques per ensenyar-les a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.